Magento SEO tips

  • Edwin Vliegenthart

Het is zo ver: je kunt jouw spiksplinternieuwe Magento webshop gaan vullen! Je productassortiment is bekend, alle benodigde functies zijn ingeregeld en je teksten zijn zo goed als af. Hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep je Magento webshop ook daadwerkelijk vindt via zoekmachines als Google? Deze 10 stappen zorgen er in no time voor dat jouw webshop in Magento SEO proof is!

Vergroot de vindbaarheid van jouw webshop in 10 stappen!

1. Zorg dat de Magento SEO functie aan staat

Zoals bij de meeste andere CMS systemen, vindt een zoekmachine jouw website pas wanneer je de SEO functie in de admin aanzet. Zo ook bij Magento. Ga in Magento naar het menu item “system” en open de “configuration”. In het linker menu ga je vervolgens naar “web” en klik op de tab “search engine optimalization”. Zet “use web server rewriter” op “yes”. De eerste stap om jouw webshop in Magento SEO proof te maken is gezet!

2. Stel in Magento de HTML header in

Blijf in het “system” menu, maar open nu in het linker menu de tab “design”. Voeg bij de tab “HTML head” je favicon toe. Wijs een algemene titel toe (dit is meestal de naam van je webshop) en vul een algemene beschrijving in met daarin de meest belangrijke keywords waarop jij gevonden wilt worden.

3. Vul de productpagina’s van Magento

Nu de algemene instellingen zijn aangepast, is het nu tijd om jouw productpagina’s in Magento SEO proof te maken. Ga hiervoor in het hoofdmenu naar “CMS” en vervolgens naar “pages”.

4. Een goede headeropbouw is het halve werk

Houd in je teksten altijd rekening met de opbouw van jouw headers. Headers zijn belangrijk voor zoekmachines om jouw teksten goed door te “crawlen”. De richtlijnen:

  • H1 gebruik je maar 1x per pagina.
  • H2 gebruik je als subheader.
  • H3 zet je in als extra subheader.

Zorg er voor dat je zoekwoorden terugkomen in de headers, het liefst zo vroeg mogelijk in de zin. Wissel daarnaast voldoende af tussen H2 en H3.

5. Geef je afbeeldingen ALT tags

Om ervoor te zorgen dat de product afbeeldingen ook geïndexeerd worden door zoekmachines, geef je ze alt tags mee. Zorg er voor dat deze alt tags de juiste zoekwoorden bevatten. Dit doe je via: Catalogus -> Afbeeldingen -> Browse files -> Upload files. Zorg ervoor dat de zoekwoorden van de afbeelding die je upload ook terug komen in de bestandsnaam, in plaats van een spatie schrijf je een koppel teken “-“, als je geen “-” toevoegt dan leest Google de woorden als één woord. De alt tag voeg je toe in het label, hieronder is een overzicht van de handelingen weergegeven die je dient door te voeren voor een SEO geoptimaliseerde foto.

Zorg er ook altijd voor dat de bestandsgrootte van een afbeelding zo laag mogelijk is, een grootte bestandsgrootte van een afbeelding zorgt er namelijk voor dat je webshop of website traag wordt. Pas daarvoor de afbeelding aan op de gewenste grootte zodat de afbeelding niet geschaald hoeft te worden als de website ingeladen wordt.

Het is ook mogelijk de bestandsgrootte van een afbeelding te verkleinen via compressor websites. Een goede tool hiervoor is Compressor.io, je verlaagt de bestandsgrootte van een afbeelding tot wel 90% verlagen.

6. Maak je URL’s kort maar krachtig

Je pagina is nu gevuld. De volgende stap is er voor zorgen dat de bijbehorende URL in Magento SEO gericht is. Ga naar de tab “general” en herschrijf de URL zodat deze kort maar krachtig is en past bij je zoekwoorden en pagina inhoud. Gebruik een koppelstreepje (-) als spatie. Wanneer je geen specifieke URL invoegt genegeerd Magento zelf een URL voor de pagina. Hieronder is een overzicht toegevoegd hoe je SEO technisch de algemene informatie toevoegt in Magento.

7. Linkbuilding in Magento

Interne links vergroten de relevantie van de pagina’s voor zoekmachines. Koppel productpagina’s dus aan elkaar (denk bijvoorbeeld aan: dit vind je misschien ook interessant?). Een goede interne linkstructuur is hierbij belangrijk. Ga dus niet zomaar in het wilde weg interne linkjes plaatsen, maar zorg voor relevantie. Externe links van hoogwaardige domeinen voegen nog meer waarde toe aan een pagina, probeer dus ook externe links te creëren. Dit heb je wel minder goed in de hand dan interne linkbuilding.

8. Hoe sneller de webshop, hoe beter

De laadtijd van je Magento pagina’s hebben een grote invloed op de vindbaarheid in zoekmachines en op de gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers. Dus om je webshop Magento SEO proof te maken, zorg je voor een zo kort mogelijke laadtijd. Deze blog geeft je 7 tips om de laadtijd te verkorten.

9. Upload je sitemap regelmatig bij zoekmachines 

Regelmatig je sitemap.xml uploaden bij zoekmachines zorgt er voor dat de zoekmachine op de hoogte blijft van wat er op jouw Magento webshop gebeurt qua structuur. Nieuwe pagina’s worden zo sneller geïndexeerd en foutmeldingen bij verwijderde pagina’s worden voorkomen. Bovendien kun je in een sitemap aangeven welke prioriteit een pagina heeft en hoe vaak de inhoud verandert. Zo weet een zoekmachine hoe vaak hij de pagina moet crawlen. Een Magento sitemap maak je aan via het “catalog” onder het menu item “Google sitemap”.

10. Maak een robots.txt bestand aan 

Een robots.txt bestand geeft zoekmachines richtlijnen welke pagina’s zij wel en niet mogen indexeren. Plaats de robot.txt in de root directory van je Magento webshop via FTP. Zorg er ook voor dat de Sitemap is toegevoegd aan de robots.txt, je checkt dit door ‘domeinnaam/sitemap.xml’ te typen in het zoekvenster.

Je Magento webshop / website verder SEO optimaliseren

Een goede manier om je website of webshop nog verder te optimaliseren is door middel van deze website scan je ontvangt binnen twee werkdagen een uitgebreid rapport met specifieke verbeterpunten voor jouw webshop of website.

Ontdek de voordelen van Magento 2

Steeds meer bedrijven stappen over naar Magento 2. Onze ervaren reisleiders begeleiden je met het optimaliseren van de SEO prestaties.

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: