Een effectieve zoekfunctie in een webshop heeft een aantal potentiële voordelen. Klanten zijn door Google gewend aan het snel vinden van resultaten. Ze verwachten dus ook een soortgelijke ervaring op e-commerce site. Veel bezoekers gebruiken de zoekfunctie. Elk van deze gebruikers toont een mogelijke intentie om te kopen door het invoeren van product namen of codes. Ook het Magento webshop pakket kent een zoekfunctionaliteit, eentje met een aantal veel voorkomende vragen. Wij verklappen de geheimen rondom de Magento zoekfunctie.
Functionele uitleg van de Magento zoekfunctie
De Magento zoekfunctie kent drie verschillende standen: “Like”, “Fulltext” en “Combined”. Deze standen beïnvloeden de manier waarop Magento door het productaanbod zoekt en de resultaten presenteert.
Like
‘Like’ is keyword gebaseerd en de standaard instelling. De zoekindex is opgebouwd uit individuele woorden. Magento zoekt hierbij door middel van of/of, waarbij tenminste één van de zoekwoorden aanwezig moet zijn. De individuele zoekwoorden mogen afgekort zijn (e.g. max matcht Comaxx). Echter kent deze zoekmethode geen relevantie score tussen de resultaten. Hierdoor kan het voorkomen dat het verwachtte product bij de zoekopdracht als laatste wordt getoond in plaats van als eerste. De minimale lengte van het zoekwoord is één karakter.
Fulltext
‘Fulltext’ is zin gebaseerd. De zoekindex is opgebouwd uit blokken tekst (één of meerdere zinnen). Bij het zoeken op woorden wordt er een relevantie bepaald. Hoe dichter de zoekwoorden bij elkaar staan, hoe hoger de relevantie. Daarnaast telt ook de frequentie van de woorden mee in de relevantie. Deze sortering komt ook naar voren in de zoekresultaten, de meest relevante resultaten worden als eerste getoond.
Echter zit er ook een nadeel aan deze techniek. Deze manier van zoeken vereist namelijk complete woorden (e.g. comax matcht niet met Comaxx).
Omdat deze manier van zoeken zin gebaseerd is worden stopwoorden automatisch uit de zoekopdracht gehaald (zoeken op “zoekresultaten in een webshop” resulteert in de zoekopdracht “zoekresultaten webshop”).
De minimale lengte van het zoekwoord is vier karakters, i.v.m. de beperking met stopwoorden.
Combine
‘Combine’ is een combinatie van de twee bovenstaande methoden. Het systeem voert een gecombineerde zoekopdracht uit: eerst “fulltext” en daarna “like”. Echter hebben de resultaten die alleen maar uit het “like” gedeelte naar boven komende geen relevantie. Hierdoor heeft een product met in de omschrijving “max. 10 stuks” een hogere score dan een product met de omschrijving “Comaxx”. Het eerste product word gevonden door “Fulltext” en heeft daardoor relevantie score, de andere door “like” en heeft hierdoor geen relevantie score. Door de combinatie van beide technieken is deze wat langzamer qua performance.
Attribuut instellingen
Naast de standaard zoekopties is er ook de mogelijkheid in te stellen binnen welke attributen je wilt zoeken. De waardes van deze attributen worden per product in één zoek index gezet. De lange productomschrijving is een van de attributen die standaard aan staat. Echter ontstaan hierdoor ook veel foute zoekresultaten. Wanneer een productomschrijving de tekst bevat “niet vergelijkbaar met Comaxx” zal deze ook naar boven komen als je zoekt op “Comaxx”. Om dit te voorkomen kan je het attribuutbeheer (catalogus -> attributen -> beheer attributen) per attribuut bepalen of er doorheen gezocht moet worden. Vergeet niet de zoekindex te updaten na het doorvoeren van wijzigingen.
met het maken van je SEA-campagne, is het belangrijk om je doelen te bepalen. Wat wil je bereiken met je campagne? Wil je meer websiteverkeer genereren? Wil je meer leads en verkoop realiseren? Het bepalen van je doelen zal je helpen om een gerichte en effectieve SEA-campagne te creëren die de gewenste resultaten oplevert.
Functionele eigenaardigheden
Buiten alle voordelen van de Magento zoekfunctie, zijn er ook een aantal aandachtspunten. Hieronder beschrijven we de meest voorkomende.
“OF” versus “EN”
Welk van de drie zoekstanden je ook kiest, Magento gebruikt altijd “OF” bij het zoeken. Hierdoor krijg je vaak meer resultaten terug dan bedoeld. Stel: je hebt een tassen webshop en in veel productomschrijvingen komt het woord “handtas” voor. Wanneer men zoekt op “handtas leer” komen alle resultaten naar boven met “handtas leer” maar ook met alleen “handtas” of alleen “leer”. Dit ligt aan de zoekstand eventueel (gedeeltelijk) gesorteerd op relevantie. Wanneer je meer zoekwoorden toevoegt groeit het aantal zoekwoorden (e.g. “handtas leer zwart” levert alle producten met “handtas” of “leer” of met “zwart” in plaats van alleen de producten met “handtas” en “leer” en “zwart”).
Door middel van technische aanpassingen is het mogelijk “OF” te veranderen in “EN”. Hierdoor worden zoekopdrachten via “like” een stuk nauwkeurig (e.g. zoeken op “handtas leer zwart” levert alleen producten met “handtas” en met “leer” en met “zwart”).
Afronden relevantie score
De Magento zoekfunctie sorteert de zoekresultaten op relevantie wanneer je “fulltext” of “combine” gebruikt. Door het afronden op hele nummers is de sortering niet altijd optimaal. Dit merk je vooral wanneer je zoekt op meerdere woorden die mogelijk vaker voorkomen in de zoek index.
Relevantie score bij “combine”
Zoals eerder al kort aangehaald heeft de stand “combine” m.b.t. relevantie nog een eigenaardigheid. Wanneer er geen “fulltext” match is wordt er een relevantie van 0 toegekend, de laagste relevantie. Wanneer men bijvoorbeeld zoekt op “max shop” zal een product met “Comaxx shop” dezelfde relevantie hebben als wanneer het alleen “shop” bevat. Er is namelijk geen exacte match op “max” gevonden. Sterker nog, wanneer er een product is waar het woord “shop” vaker wordt gebruikt heeft deze een nog hogere relevantie.
Stopwoorden
Een belangrijk voordeel van “fulltext” zoeken is dat het zin gebaseerd is. De zoekfunctie negeert automatisch stopwoorden in de zoekopdracht en relevantie score. Waar dit vaak een voordeel is kan het ook vreemde resultaten opleveren. De zoekfunctie bepaalt namelijk stopwoorden automatisch aan de hand van veelgebruikte woorden. Dit leidt er in sommige gevallen toe dat de productnaam is uitgesloten van zoeken.
Gebundelde producten
Per attribuut is er de mogelijkheid in te stellen waarop gezocht kan worden. Waar dit voor de meeste producttypes goed werkt geeft dit voor gebundelde producten een vervelend effect. Voor deze producten wordt namelijk de data van alle gebundelde producten bij elkaar gevoegd. Hierdoor komen ze bij veel meer zoekopdrachten naar boven dan bedoeld.
Voorbeeld:
De producten in je webshop hebben hun materiaalnaam in hun productnaam (vb: “handtas leer”, “koffer leer”, “handtas katoen”, “inleg zak katoen”). Daarnaast bied je ook accessoires aan die op beide materiaal van toepassing zijn (vb: “cadeau verpakking leer / katoen”). Wanneer je van een “handtas leer” en de “cadeau verpakking leer / katoen” een gebundeld product maakt wordt het zoekwoord “katoen” aan het zoekwoord “handtas leer” toegevoegd. Zoeken op “handtas katoen” levert nu ook het gebundelde product “handtas leer met cadeau verpakking leer / katoen”.
Verbeter punten van de standaard Magento zoekfunctie
- Gebruik alleen “fulltext” wanneer er veel verschillende producten aanwezig zijn en er ook door unieke lange omschrijving heen gezocht kan worden. Pas daarnaast op bij het gebruik van “combine” ivm lage relevantie bij “like’’.
- Verander de zoekfunctie binnen “like” van “OF” naar “EN”, dit zorgt voor verfijning in plaats van verbreding van de resultaten.
- Verander de code zodat de relevantie score niet wordt afgerond.
- Stel de attributen zo in dat standaard alleen naam en SKU (Shop Keeping Unit) attributen doorzoekbaar zijn. Maak eventueel een extra attribuut aan waar synoniemen of veel voorkomende extra zoektermen ingevoerd kunnen worden.
- Stel Google Analytics zo in dat zoekopdrachten bijgehouden worden. Meten is weten en hiermee krijg je een duidelijk inzicht in de zoek opdrachten.
- Wanneer je zoekfunctie veel gebruikt of wanneer je meer controle wilt hebben is het verstandig om naar externe oplossingen te kijken. Voorbeelden hier van zijn Elasticsearch, Solr of Lucene.
Wil je overstappen naar Magento 2?
Onze ervaren developers ondersteunen je bij de overstap naar Magento 2.
Lees er alles over en bekijk de voordelen! Dit bieden wij jou onder andere:
Samenwerken?
Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op!
- Samen online succes behalen
- Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
- Meer dan 20 jaar online ervaring
Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.