DC Klinieken is een landelijke keten van focusklinieken, gespecialiseerd in laagcomplexe zorg. Met een landelijke dekking wordt in 13 centra verzekerde, specialistische zorg geleverd, zoals radiologie, pijnzorg, neurologie, dermatologie, allergologie, en maag- en darmonderzoeken. DC Klinieken onderscheidt zich in korte toegangstijden en een hoge mate van gastvrijheid. DC Klinieken streeft naar een maximaal resultaat met minimale impact. Dit doen ze met toegewijde medewerkers, betrokken doorverwijzers en vertrouwde samenwerkingspartners.

Samen met Comaxx is DC Klinieken een traject gestart om de digitale dienstverlening naar een nog hoger niveau te tillen. Bij het ontwikkelen van de nieuwe website van DC Klinieken is door Comaxx gebruik gemaakt van de zogenaamde ‘Toptaken methode’, waarbij de belangrijkste taken van een pagina in kaart worden gebracht en duidelijk zichtbaar worden gemaakt op de pagina. Het resultaat hiervan is dat Comaxx een nieuwe website heeft opgeleverd die een hogere (bewezen) gebruikersvriendelijkheid heeft met een volledig nieuw design.

wachttijden overzicht
DC Klinieken homepage

ReadSpeaker

DC Klinieken heeft ervoor gekozen om de website door Comaxx te laten voorzien van ‘ReadSpeaker’. Deze oplossing zorgt ervoor dat bezoekers van de website tekst kunnen omzetten in spraak. Wat ReadSpeaker concreet doet:

  • ReadSpeaker zet online teksten ogenblikkelijk om in natuurlijke spraak.
  • Maakt content toegankelijk voor een grotere groep internetgebruikers: laaggeletterden, mensen met een leer- en/of leesprobleem of een verminderd gezichtsvermogen, ouderen en mensen die een taal leren, onderweg zijn of gewoon liever luisteren dan lezen.
  • Vanaf ieder apparaat wordt met maar één klik op de voorleesknop de tekst op de webpagina voorgelezen en tegelijkertijd gehighlight om meelezen makkelijker te maken.
  • De pagina scrolt vanzelf mee met de voorgelezen tekst.
  • Als een tekst wordt geselecteerd verschijnt een menu met opties voor voorlezen, vertalen of het opzoeken van een woord in het woordenboek.
  • Laat de informatie horen door natuurlijk klinkende stemmen.

Met de implementatie van ReadSpeaker door Comaxx op de website, laat DC Klinieken zien gebruikersvriendelijkheid hoog in het vaandel te hebben staan voor iedereen die de website wil gebruiken.

A-Z index

Naast de integratie van ReadSpeaker heeft Comaxx samen met DC Klinieken een duidelijke verbetering aangebracht in de manier hoe informatie kan worden gezocht. Door gebruik te maken van een zogenaamde A-Z index kan eenvoudig worden gezocht op onderwerpen op alfabetische volgorde. Dit sluit aan bij de natuurlijke manier van zoeken die mensen hebben. Het zoeken op alfabetische volgorde is zeer geschikt voor het soort (medische) informatie dat DC Klinieken aanbiedt en zorgt ervoor dat bezoekers snel kunnen vinden waar men naar op zoek is.

Gebruikersonderzoek

Het vernieuwen van een website is het juiste moment om informatie en feedback te verzamelen bij de doelgroep. Immers zijn dit uiteindelijk de mensen die we website gaan gebruiken. Comaxx heeft daarom een belangrijke (sub)doelgroep die meer moeite kan hebben met het gebruik van een digitale omgeving betrokken bij het ontwikkelproces, namelijk mensen in de leeftijdscategorie 65+.

Het resultaat van de betrokkenheid van deze (sub)doelgroep is dat er een standaard structuur voor de gehele website is ontwikkeld die grote herkenbaarheid met zich meebrengt. Hierdoor is het voor bezoekers van de website van DC Klinieken heel eenvoudig om te zien waar bepaalde informatie is te vinden bij het wisselen van onderwerp. De informatie per onderwerp wordt namelijk overal op dezelfde herkenbare manier gepresenteerd.

Unieke functies

Naast een visuele upgrade en logische opbouw/indeling van de website, zijn er een aantal unieke functies ingebouwd. Wij zijn bijzonder trots op een koppeling waarmee de wachttijden dagelijks worden geactualiseerd. Dat heeft bijna geen enkele zorginstelling in Nederland! Ook bij de wachttijden hebben we gekeken naar hoe bezoekers de tijden lezen. Dus naast een numerieke weergave is er een visueel element in de vorm van een ‘laadbalk’ toegevoegd. Met deze toevoeging zijn de wachttijden op twee manieren uit te lezen.

Samenwerking

Om tot de nieuwe website van DC Klinieken te komen heeft Comaxx intensief samengewerkt met DC Klinieken als digitaal partner. Hierdoor is het proces optimaal geweest waarbij de digitale kennis een perfecte aanvulling is geweest op de kennis die DC Klinieken heeft met betrekking tot de soort informatie die gecommuniceerd moet worden richting de doelgroep. Comaxx heeft het design, de technische implementatie en de contentinrichting op deze manier zo efficiënt als mogelijk kunnen uitvoeren.

Wat zegt DC Klinieken zelf over de samenwerking met Comaxx: “Een mooie reis van concept naar een volwaardig product waar we trots op kunnen zijn.”

Benieuwd naar het volledige eindresultaat? Bekijk de website van DC Klinieken!