Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie of CRO is een proces waar je voortdurend aan blijft sleutelen door middel van A/B-testen en user testing. We bekijken wat werkt voor jouw website of webshop passend bij je doelgroep. Met onze CRO analyse identificeren we specifieke optimalisaties die de conversieratio op je website of webshop verhoogt.

Aan de slag met CRO?

Herken jij jezelf in een van onderstaande problemen? Dan is het handig om ons als CRO-bureau in te schakelen zodat wij je kunnen helpen.

  • Je hebt veel bezoekers op je website of webshop, maar de conversies en je omzet vallen helaas tegen.
  • Je hebt geen idee of je je marketingdoelen behaalt.
  • Je hebt een prachtige website maar toch lijk je niet op te vallen bij je doelgroep.
  • Je hebt geen idee wat conversies zijn en hoe je deze kunt optimaliseren.

Wat is conversie optimalistatie?

Conversie optimalisatie wordt ook wel CRO genoemd. Dit staat voor Conversion Rate Optimization. Hierbij moet je goed kijken naar de behoeftes van je doelgroep en de kwaliteit van jouw website, want je wilt dat de bezoekers op je website worden omgezet naar betalende klanten. Om te beginnen met conversie optimalisatie is het handig om te weten wat een conversie is. Een conversie is een actie die je wilt dat een bezoeker op je website of webshop uitvoert. Met CRO halen we meer uit je bezoeker zonder je advertentiekosten te verhogen. Als we het conversiepercentage laten groeien, groeit ook de opbrengst.

Benieuwd naar een aantal CRO tips? Klik hier.

Conversies zijn er in verschillende vormen en mate van belang. Zo heb je harde en zachte conversies. Wij noemen dit ook wel hard en soft conversies. Een harde conversie is het einddoel. Een einddoel kan bijvoorbeeld het verkopen van een product of dienst zijn.

Voorbeelden harde conversies:

  • Verkoop van een product of dienst.
  • Het afsluiten van een abonnement.
  • Aanvragen van een offerte of een (advies)gesprek

Voorbeelden zachte conversies:

  • Een video bekijken.
  • Een e-book, catalogus, folder of andere content downloaden.
  • Je e-mailadres achterlaten voor een nieuwsbriefaanmelding.
  • Invullen van een contactformulier op contact opnemen via de telefoon.

Aanpak bij conversie optimalisatie

Wanneer jij jouw digitale doelen niet bereikt, kan dat mogelijk komen door de gebruikerservaring of user experience. Op het moment dat een bezoeker zich niet geholpen voelt is de kans dat ze jouw website, webshop of app weer verlaat. Wij helpen je door op verschillende manieren je conversies te verhogen.
  • Vertrouwen winnen bij de klanten
    Vertrouwen kun je winnen door de personen achter je organisatie te laten zien. Laat bijvoorbeeld door middel van foto’s je team zien. Daarnaast is transparantie over je organisatie ook erg belangrijk en zien bezoekers op je website ook graag klantbeoordelingen.
  • User experience
    Hoe intuïtiever jouw website of webshop is vormgegeven, hoe makkelijker de gebruiker zijn doelen bereikt en dus converteert. Maak de buttons waar je wilt dat gebruikers op klikken duidelijk zichtbaar. Gebruik een contrasterende kleur en zet de button boven de vouw op je scherm. Daarnaast is de snelheid van je website ook belangrijk en kun jij je website optimaliseren voor desktop en mobiel.
  • Duidelijke klantenservice
    Voorzie je website van duidelijke contactgegevens zoals een telefoonnummer, e-mailadres (of contactformulier) en een routebeschrijving. Steeds meer sites maken ook gebruik van een (live)chat en een veelgestelde vragen pagina (FAQ) is ook van belang.
  • Maak gebruik van overtuigingstechnieken
    De overtuigingsprincipes van Cialdini kunnen ingezet worden om je doelgroep te overtuigen. Maak bijvoorbeeld gebruik van wederkerigheid, autoriteit en/of schaarste.
  • Testen, testen, testen…
    Omdat conversie optimalisatie een proces is, moet je blijven testen en uitproberen wat werkt voor jouw doelgroep. Verlies ook daarom nooit je doelgroep uit het oog. Blijf deze analyseren en je strategie hierop aanpassen. Dit kan doormiddel van A/B testen.

Onze marketing partners

Onze CRO diensten

CRO Analyse

Bij Comaxx begrijpen we dat elke klik, elke bezoeker en elke conversie telt. Daarom is het belangrijk dat jouw website optimaal is ingericht zodat de gebruikers een fijne ervaring krijgen en worden aangespoord om te converteren. Maar dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk, zeker niet zonder de nodige expertise. Daarom zijn we trots om een uitgebreide CRO/UX expert review aan te bieden, speciaal ontworpen om jouw online prestaties naar een hoger niveau te tillen. Met onze CRO analyse brengen wij de verbeterpunten van jouw website per pagina in de kaart. Met deze verbeterpunten kan je direct aan de slag en de omzet verhogen!

Lees hier meer over onze CRO analyse.

A/B Testen

A/B testen, ook wel bekend als split testen, is een techniek waarbij twee versies van jouw website of een ander online element worden vergeleken om te bepalen welke beter presteert. A/B testen is uitgegroeid tot een van de meest krachtige tools voor digitale marketeers. Het is een proces dat zorgt voor een continue verbetering van jouw website. Wij beginnen met het opstellen van een hypothese over wat wij denken dat beter zal presteren. Bijvoorbeeld: “Het veranderen van de kleur van de ‘Koop nu’-knop naar groen zal de conversies met 10% verhogen.”. Daarna gaan we deze Hypothese uitwerken en een variant maken van de website. Dan testen en vergelijken we de 2 versies, de originele versie van de website (A) en de variant (B). De versie die het beste presteert wordt dan gekozen en gebruikt voor de website.

Lees hier meer over A/B testen.

User Testing

Terwijl A/B-testen gericht is op de cijfertjes, biedt user testing inzichten rechtstreeks vanuit het meest cruciale perspectief: dat van de eindgebruiker, oftewel jouw doelgroep. User testing, ook wel bekend als usability testing, houdt in dat echte Comaxx zal op basis van jouw doelgroep een aantal deelnemers verzamelen om de user test uit te voeren. We zullen de gebruikers taken laten uitvoeren op jouw gewenste platform, meestal de website of een app, terwijl ze hun gedachten hardop delen en hun interacties worden geobserveerd. Met de observaties kunnen wij de knelpunten, verwarring en andere hindernissen in de gebruikerservaring identificeren en laten verbeteren.

Lees hier meer over User testing.

Gratis CRO tips

Ben je nog niet overtuigd van CRO of wil je rustig zelf beginnen? Geen probleem! Wij hebben een aantal CRO tips die jij alvast kan toepassen om het conversie ratio te verbeteren op jouw website.

Klik hier om de tips te bekijken.

Waarom kies je voor Comaxx als conversie-expert?

Door jarenlange kennis op het gebied van conversie optimalisatie, weten wij wat nodig is om de conversieratio op jouw digitale platform te verbeteren. Met A/B-testen komen we erachter wat wel of niet werkt. Wij zetten net dat extra stapje om jouw conversiedoelen te behalen.

Award winning company

Jouw platform optimaliseren en beter laten converteren?

Schakel dan een conversie optimalisatie bureau in! Vul onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

  • Meer dan 20 jaar ervaring

  • Award winning

  • Online groei gegarandeerd

Wij behaalden resultaten voor
  • ps food&lifestyle
  • dc klinieken
  • maxima mc

Of bereik ons via

Maandag tot en met vrijdag 08:30 – 17:30

lijn