CRO: de kracht van conversie optimalisatie

Conversion Rate Optimization is een onmisbare strategie om conversie op jouw website te optimaliseren. Een conversie is een actie van een websitebezoeker, zoals het doen van een aankoop in een webshop. Met CRO zet je een websitebezoeker aan tot een gewenste actie.

Wat is CRO en waarom zou je het gebruiken?

Een gebruiker bezoekt jouw website met een doel. Zo is de bezoeker opzoek naar een antwoord op een vraag, dienst of product. Wordt het doel niet snel behaald dan haakt diegene af en ben je de bezoeker kwijt. Ook willen online bezoekers een fijne user experience wanneer ze door jouw website klikken. Door CRO maak je de ervaring van een bezoeker makkelijk, leuk en het zet aan tot actie. Dit zorgt voor een positief effect op jouw conversies.

Om conversies op een website te optimaliseren is het belangrijk de denkwijze en het gedrag van je doelgroep te begrijpen. Waarom klikt iemand wel of juist niet op de aanmeldbutton? Dit gedrag kun je op verschillende manieren beïnvloeden. Een welbekende psychologische benadering van gedragsbeïnvloeding zijn de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Wanneer je een aantal van deze principes toepast op jouw website, kan dit positieve invloed hebben op het conversieratio.

Wanneer heb je CRO nodig?

Een website heeft vaak één of meerdere doelen. Denk aan het doen van een aankoop in een webshop of het afsluiten van een abonnement. Wanneer je merkt dat deze doelen nauwelijks of te weinig worden behaald, pas je CRO toe. Achterhaal waarom er juist wel of niet geklikt wordt op de aanmeldbutton. Let op: CRO is geen projectje wat je even snel toe kunt passen, het is een ongoing proces van testen en optimaliseren. Dat is het geheim achter succesvolle, converterende websites!

Hier volgen drie CRO-tips om direct toe te passen:

Tip 1: Zorg dat de bezoeker het meteen begrijpt

Een strak en minimalistisch design is mooi voor het oog, maar het is vaak niet bevorderend voor de conversie. Wees daarom volledig en tekstueel, zodat de gebruiker niet na hoeft te denken:  

  • Schrijf alle kopjes van het menu uit zodat het aanbod van de website in één oogopslag duidelijk is.
  • Gebruik het hamburgermenu-icoontje altijd in combinatie met het uitgeschreven woord “menu” ernaast. Enkel een hamburgermenu-icoontje zorgt voor verwarring.
  • Voorzie het menu altijd van een homebutton. Niet iedereen begrijpt dat het merklogo links bovenaan een pagina meestal klikbaar is en dient als homebutton.

Tip 2: Optimaliseer je CTA buttons

Wanneer er weinig op de call-to-action button wordt geklikt, is het verstandig om deze optimaliseren:

  • De plek
    Verplaats de CTA naar een opvallendere plek, dus niet pas onderaan je pagina, of laat de button vaker terug komen op je pagina. Of zet hem vast op de pagina zodat de button altijd in beeld blijft tijdens het scrollen.
  • Het design
    Test de button met een andere kleur. Zorg dat de button ook contrasterend is ten opzichte van de achtergrond en de rest van de website. Een transparante button wordt minder vaak aangeklikt dan een button die contrasteert.
  • De tekst
    Ook kan de tekst in een button groot verschil maken. “Meld je nu aan!” kan bijvoorbeeld beter werken dan “Meld je aan”. Of andersom.

Tip 3: AB testen

De kracht van CRO zit hem in het testen. Elke doelgroep is anders. Wat voor de één wel werkt, slaat voor de ander totaal de plank mis. Blijf daarom testen om te onderzoeken wat wel en niet werkt. Ook de behoeften van de doelgroep blijven veranderen. Daarom moet je mee veranderen door te blijven testen en optimaliseren. Een mooi voorbeeld van een AB test is: Wel of geen euroteken in mijn webhop.
Let op: test maximaal één verandering per keer, voor een duidelijker resultaat.

Er zijn nog veel meer manieren om een makkelijkere en leukere ervaring te creëren voor de gebruiker en aan te zetten tot een gewenste actie. Wil je aan de slag met CRO of wil je meer weten over conversie optimalisatie of AB testen? Onze experts helpen je graag!

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden extra online groei voor: