Conversie optimalisatie per kanaal in een overzicht!

Eén van de belangrijkste punten van online marketing is conversie optimalisatie. Je wil namelijk dat je campagnes of online activiteiten een zo hoog mogelijke conversie behalen zodat er hoge ROI is op jouw marketing activiteiten. Maar welk kanaal levert nou voor jou de hoogste conversie op? En hoe meet je dit?

De beste manier om conversie optimalisatie te meten

De beste manier om de conversie optimalisatie te meten van al je online kanalen in een overzicht is via Google Analytics -> acquisitie -> overzicht. In dit overzicht is de conversie optimalisatie duidelijk per kanaal. Je ziet onder het kopje acquisitie het aantal sessie dat per kanaal binnen is gekomen, onder gedrag zie je het bouncepercentage en gemiddelde sessieduur. Onder het kopje conversie zie je het percentage van het aantal behaalde doelen per kanaal. Dit is zeer relevante info om erachter te komen welk kanaal momenteel de hoogste conversie oplevert. Ook is het aantal keren dat het doel is behaald weergegeven en biedt Google Analytics de mogelijkheid om een geldbedrag te koppelen aan een conversie.

Doordat je inzicht krijgt in welke kanalen voor jouw online strategie de hoogste conversie opleveren leg je hier eenvoudig meer focus op. Ook is het een goede manier om richting jouw leidinggevenden de ROI van jouw online marketing afdeling aan te tonen. Het kan natuurlijk zo zijn dat de conversie van een bepaald kanaal in een periode lager ligt dan andere kanalen. Probeer dan te achterhalen waardoor dit komt en stuur hierop bij. Het is daarom belangrijk dat je weet welk doel ieder kanaal voor jouw marketing afdeling heeft.

Conversie optimalisatie per kanaal

In het Acquisitie overzicht van Google Analytics is het ook mogelijk om op ieder kanaal door te klikken, zo krijg je per kanaal gedetailleerdere conversie informatie. Hieronder beschrijven we de meest voorkomende kanalen.

Organic search conversie

Het kanaal organic search geeft inzicht in de bezoekers die via onbetaalde zoekopdrachten via Google binnen zijn gekomen op jouw website.

Direct search conversie

Direct search geeft inzicht in het verkeer dat direct op jouw website is gekomen doordat ze de URL van jouw website direct in adresbalk in hebben gevoerd. Over het algemeen komt het meeste directe verkeer binnen via de homepage.

Generic paid search conversie

Generic paid search is het verkeer dat via een betaalde advertentie op jouw website is binnengekomen, bijvoorbeeld Google Adwords.

Social conversie

Als je op social doorklikt verkrijg je diepgaander inzicht in de conversie per social media kanaal zoals: LinkedIn, Facebook, Google +, Twitter enzovoorts. In het onderstaande overzicht zie je wat we bedoelen.

Referral conversie

Referral conversie is het conversiepercentage van het verkeer dat via externe links op jouw website terecht is gekomen, bijvoorbeeld frankwatching.nl.

E-mail conversie

Dit is het verkeer dat via e-mail campagnes binnen is gekomen op jouw website.

Display conversie

Display conversie is het verkeer dat via display campagnes (banners) op jouw website is gekomen. Denk bijvoorbeeld aan bannercampagnes op Google of Marktplaats.

Conclusie

Online marketing is sterk onderheven aan verandering, laat staan conversie optimalisatie. Het is daarom belangrijk continu te blijven meten en aan de hand van deze informatie de conversie per kanaal te optimaliseren. Hoe gedetailleerder je meet, hoe nauwkeuriger je jouw online kanalen kan optimaliseren. Nog meer weten over conversie optimalisatie? Lees hier verder!

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: