Overtuig je doelgroep met persuasive design

  • Ilse Bierens

Je ziet het regelmatig voorbijkomen op social media: mensen die massaal berichten delen en daarmee bijvoorbeeld een auto willen winnen. Deze berichten zijn totaal ongeloofwaardig, vaak afkomstig van niet officiële kanalen van grote, bekende merken en wekken irritaties op. Toch wordt er op deze manier veel publiciteit gegenereerd. Mensen worden dus getriggerd door dit soort acties waarbij grote beloftes worden gedaan. In deze blog leggen we uit hoe je mensen op de juiste manier online verleidt, zonder dat je ze misleidt: oftewel, hoe zet je persuasive design goed in?

Met persuasive design verhoog je de conversie

Het online overtuigen van je doelgroep, ook wel persuasive design genoemd, leidt tot meer conversie. Bij persuasive design gaat het erom dat je het ontwerp van de website en sociale media afstemt op het beslissings- en aankoopgedrag van de doelgroep. Positieve beïnvloeding van de bezoeker en daarmee de potentiële klant verhoogt de likeability en usability. Met de verhoging van de gunfactor en de gebruiksvriendelijkheid van de website of webshop neemt ook de mate van overtuiging van de bezoeker om de gewenste actie (conversie!) uit te voeren toe.

Pas persuasive design toe in de praktijk

Hoe pas je bovenstaande principes in de praktijk toe op je website, webshop of social media kanalen? Er bestaan verschillende theorieën en beïnvloedingsprincipes die vanuit de psychologie naar beslissingsgedrag van mensen kijken, zoals de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Vanuit dit soort principes beschrijven we de volgende stappen om persuasive design toe te passen:

Strategie – Wie zijn de gebruikers?

Breng de verschillende gebruikerstypen in kaart. Maak gebruik van buyer persona’s en zie deze persona’s als daadwerkelijke personen die een naam en een gezicht hebben. Beschrijf deze zo gedetailleerd mogelijk, zodat je hem of haar ook daadwerkelijk begrijpt en je je in hun situatie kan verplaatsen. Zeer belangrijk is dat je jouw verhaal verhaalt, een uniek verhaal dat de doelgroep aanspreekt en betrokkenheid bij je merk genereert.

Concept – Klikgedrag van de gebruikers

Welke weg leggen de bezoekers af? Op welke punten (touchpoints) ga je de potentiële klanten beïnvloeden? Dit is ontzettend belangrijk. Beschrijf daarom ook van elk persona een customer journey en empathy map. Op deze manier krijg je goede inzichten in het gedrag van de bezoeker en waarom hij bepaalde dingen wel of juist niet doet. Hierdoor bouw je dus op de juiste momenten de juiste triggers in.

Ontwerp – Op welke manier ga je de gebruikers beïnvloeden?

Nu je de verschillende typen gebruikers in kaart hebt gebracht ga je bekijken hoe je deze mensen positief gaat beïnvloeden. Sommige personen willen bijvoorbeeld een snelle aankoop doen en hebben de voorkeur voor een snel en duidelijk proces. Anderen beslissen meer intuïtief en impulsief. Zij zijn gevoeliger voor een goed design, duidelijke foto’s etc. Om dit zo goed mogelijk af te stemmen maak je gebruik van de eerder genoemde beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. De principes zijn: autoriteit, sympathie, sociale bevestiging, schaarste, wederkerigheid en consistentie.

Realisatie – Verschillende persona’s tegelijk beïnvloeden

Waarschijnlijk wil je met je website verschillende typen persona’s aanspreken. Hoe ga je dan om met de verschillende touchpoints en hoe zorg je voor de meest optimale pagina’s? Dé methode bestaat in dit geval niet. Het is een proces van uitproberen, resultaten meten en bijsturen. Blijf goed kijken naar de empathy maps en customer journey en verplaats je zoveel mogelijk in de schoenen van de (potentiële) klant. Zorg verder ook dat je website verschillende bezoekerstypen of individuele bezoekers herkent en data over hun gedrag verzamelt. Zo verbeter je de strategie per persona steeds verder.

Meten en bijsturen van je persuasive design – Hogere conversie en usability

Nu je bent begonnen met het persuasive design is het zaak om de resultaten te meten en inzichtelijk te maken. Behaal je nu hogere conversies? Of blijven resultaten uit? Er zijn talloze tools beschikbaar om dit te meten. Het is belangrijk om op vaste momenten frequent te blijven analyseren. Gedrag verandert namelijk en ook aanpassingen op pagina’s komen regelmatig voor. Verder is een website natuurlijk nooit écht af, onderhoud en optimalisatie van is daarom vereist.

Dit waren de handvatten om jouw website persuasive te ontwerpen en in richten. In het volgende blogartikel gaan we dieper in op de beïnvloedingsprincipes van Cialdini en hoe je deze succesvol kunt toepassen op je website. Stay tuned!

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden extra online groei voor: