Een goede landingspagina begint met informatiehiërarchie!

  • Wessel Vincent

Sommige landingspagina’s hebben een uitstekende volgorde van informatie. De pagina vertelt als het ware een verhaal, precies hoe de bezoeker het verhaal wil horen. Dit zorgt niet alleen voor een goed conversieratio, maar het legt ook de basis voor een goede ervaring die de gebruiker weinig tot geen moeite kost. Dit is helaas niet vaak het geval. Veel te vaak wordt informatie niet op de juiste manier of op het juiste moment aangeboden. Unbouncestelde een simpel, maar effectief framework op voor de hiërarchie van informatie op je landingspagina. Maar wat is informatiehiërarchie eigenlijk, behalve een moeilijk woord? En hoe helpt dit je bij het maken van een goede landingspagina? In dit blog help ik je op weg!

Wat is informatiehiërarchie?

De definitie van informatiehiërarchie door Unbounce: de praktijk van het logisch plaatsen van informatie of content, zodat het alle vragen van bezoekers op een logische volgorde beantwoordt.

Een simpele, maar effectieve volgorde van informatie is:

  • Beschrijf hoe het aanbod een specifiek pijnpunt van de bezoeker vermindert.
  • Leg uit wat de bezoeker kan met het aanbod en wat hij voorheen niet kon. Dit is de USP of key benefit.
  • Leg uit waarom jij dé persoon of organisatie bent die de beste oplossing aanbiedt.
  • Weerleg de meest voorkomende bezwaren die mensen hebben voordat ze bereid zijn tot het accepteren van het aanbod. Denk hierbij ook aan marketingpsychologie.
  • Vertel de mensen hoe ze het aanbod kunnen krijgen (de call-to-action).
  • Zorg voor sociale bewijskracht van andere bezoekers, pers of bekende mensen die te boek staan als autoriteit (opinieleiders).

Pas als je bovenstaande fundamentele informatie hebt, ga je teksten schrijven en de landingspagina op een logische manier ontwerpen.

Geef een sterke pitch voor een goede landingspagina!

Hoe ziet een goede landingspagina er dan uit? Het onderstaand screenshot laat een landingspagina zien van Logi Analytics waarbij een e-book over dashboard design wordt aangeboden.

Landingspagina Logi

Allereerst is het Logi goed gelukt om de hoeveelheid informatie terug te dringen tot slechts hetgeen dat écht nodig is om het e-book te downloaden. Ze hebben het zo gestructureerd dat het wordt gelezen als een pitch. De pitch begint met de belofte om nieuwe informatie en vaardigheden aan te leren en eindigt met instructies over waar dit verkrijgbaar is.

  • Een duidelijke headline die een boek belooft met nieuwe ‘opkomende dashboard design trends’.
  • Screenshots die aangeven wat je krijgt.
  • Een verdere omschrijving die dieper ingaat op de inhoud van het boek.
  • Bulletpoints die de voordelen of benefits beschrijven.
  • Sociale bewijskracht: ‘Logi wordt vertrouwd door deze grote bedrijven’.
  • Een sterk formulier met een goede titel die beschrijft dat je de informatie eenvoudig toepast.
  • Een opvallende CTA die beschrijft hoe je het boek krijgt.

Informatiehiërarchie draagt bij aan het opzetten van een goede landingspagina!

Neem de informatiehiërarchie in overweging voordat je begint met het bouwen van je landingspagina. Marketeers die de informatiehiërarchie zorgvuldig in overweging nemen voordat ze de landing page builder openen, zijn succesvoller in het ontwerpen van een goede landingspagina die converteert én er goed en logisch uitziet.

Deel dit artikel