Beter gevonden worden in Google? 10 SEO-tips om dit voor elkaar te krijgen!

  • Edwin Vliegenthart

Heb jij wel eens een blog geschreven, maar werd deze bijna niet gelezen? Of heb jij een heel mooie website gebouwd, maar komen er bijna geen bezoekers op? Dat is natuurlijk niet wat je wilt. De kans bestaat dan dat je bij het schrijven van je teksten geen rekening hebt gehouden met SEO (Search Engine Optimalisation). Door bij het schrijven van je teksten wél rekening te houden met SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, kun je invloed uitoefenen op hoe hoog jouw content of website komt te staan in Google. Maar hoe werkt dit precies en wat moet je daarvoor weten? Dat behandelen we in deze blog, waarin we jou 10 SEO-tips geven, waar je direct mee aan de slag kunt. Deze blog bevat zowel wat generiekere tips, als tips die op technisch vlak meer de diepte ingaan.

Keywords are key

Voordat we de 10 SEO-tips gaan behandelen, moeten we eerst even naar de basis. Google werkt namelijk met een zeer complex algoritme op basis van zoekwoorden. Een zoekwoord is datgene wat mensen intikken in Google als ze ergens naar op zoek zijn. Google bepaalt dan aan de hand van dat algoritme wat er wordt getoond. Het probleem is alleen dat we niet precies weten hoe dit algoritme werkt. Wel zijn er een aantal zaken waarvan bewezen is dat ze een positief effect hebben op de vindbaarheid van je website. Een aantal van deze zaken gaan we in deze blog behandelen.

1. Denk aan je titel en title tag

De eerste SEO-tip gaat over je titel en je title tag. Dit is namelijk het eerste wat mensen van je blog of pagina zien. Dit is niet alleen zo op het moment dat ze op je pagina zijn, maar dit is al zo als mensen nog op Google aan het zoeken zijn. Zorg dan ook niet alleen voor een pakkende titel, maar verwerk ook je zoekwoord in de titel. Zet deze zo ver mogelijk vooraan. Als je hem verder achteraan zet, bestaat de kans dat je zoekwoord niet zichtbaar is in Google als je titel te lang is. Dan zal er namelijk een deel buiten het scherm vallen.  

Je title tag is net wat anders dan de titel van je pagina of blog. Je kunt je content ook een aparte title tag meegeven. Dit is een aangepaste titel die zichtbaar is in zoekresultaten op Google. Ideaal gezien zou deze ongeveer 60 tekens lang moeten zijn. Ook hier geldt weer: zet je zoekwoord zo ver mogelijk vooraan. Het is aan te raden om eventuele branding zo ver mogelijk achteraan te zetten.  

In het onderstaande voorbeeld zie je dat de title tag (bovenste foto) anders is dan de titel van de blog zelf (onderste foto). Het zoekwoord (storytelling marketing) komt in beide terug en ook in beide zo ver mogelijk vooraan. 

2. Zoekwoord verwerken in je tekst

Nadat je je titel en title tag hebt bepaald, is het belangrijk om naar de tekst zelf te kijken. Allereerst is het belangrijk om je tekst niet té vol te stoppen met zoekwoorden. Overdrijf het niet. Google zal dit namelijk herkennen als zogenoemd “keyword stuffing”: het volproppen van je tekst met zoekwoorden. Een algemene richtlijn is om je keyword ongeveer 2 of 3 keer per 250 woorden terug te laten komen. Daarnaast is het ook goed om varianten of synoniemen van je zoekwoord te gebruiken. Google herkent dit toch als zoekwoord, waardoor dit een goede manier is om je tekst niet over te laten lopen met dezelfde woorden.

3. Vergeet je afbeeldingen niet

Jazeker, ook je afbeeldingen hebben invloed op je vindbaarheid. De bestandsnaam en de zogeheten alt-tekst worden uitgelezen door Google en worden meegenomen in de ranking van jouw pagina. Zorg dus bij het opslaan van je afbeelding dat je hier geen kans mist om je pagina te optimaliseren en zet het zoekwoord in de bestandsnaam.  

Ook de alt-tekst is heel belangrijk. De alternatieve tekst, of alt-tekst, van een afbeelding is de tekst die wordt getoond als je afbeelding niet kan worden geladen, om bezoekers toch een idee te geven van wat er had moeten komen te staan. Dit is ook de tekst die Google uitleest om erachter te komen wat voor afbeelding je plaatst. Een zoekmachine kan namelijk de afbeelding niet “zien”, maar door de alt-tekst dus wel begrijpen waar het over gaat. 

4. Link naar relevante content 

Ook linkjes hebben invloed op je vindbaarheid. Nu denk je misschien: zorgen links er niet voor dat mensen van mijn pagina weggaan? Uiteraard is het zo dat mensen via een link op een andere pagina terechtkomen, maar dit hoeft niet per definitie slecht te zijn. Bovendien kun je je link ook zo instellen dat de pagina waar je naartoe gelinkt wordt in een nieuw tabblad opent. Daarnaast ondersteunen relevante links je content. Het maakt jouw content relevanter en dit is ook iets waar Google rekening mee houdt. Ben dus niet bang om naar relevante content uitgaande linkjes te plaatsen. Het woordje relevant is wel belangrijk in deze. “Slechte” linkjes kunnen je ranking namelijk ook verslechteren. Check dus altijd goed naar wat voor bron je eventueel wil linken.  

5. Denk aan je URL structuur

Naast je content zelf is ook de URL een belangrijk onderdeel om voor SEO te optimaliseren. Ten eerste is het belangrijk om je URL kort en beschrijvend te houden. Hoewel dit misschien minder opvalt dan de titel, kijken mensen ook zeker naar je URL. Door een korte, beschrijvende URL te kiezen, zal dit indirect invloed hebben op je vindbaarheid. Dit heeft namelijk te maken met het feit dat mensen sneller zullen klikken op een duidelijke link. Meer bezoekers op je pagina zorgt weer voor een betere vindbaarheid! Een andere SEO-tip voor je URL is om je zoekwoord erin terug te laten komen. 

6. Pas je meta description aan

Als laatste SEO-tip voor het schrijven van je content zelf is het belangrijk om na te denken over je meta description. Je meta description is het stukje tekst dat onder je title tag staat in een Google zoekresultaat. Veel mensen vergeten dit aan te passen, waardoor hier geen duidelijke tekst staat. Ondanks het feit dat de meta description geen directe invloed heeft op je vindbaarheid, heeft deze wel invloed op de CTR. Hierdoor/daardoor heeft de meta description dus wel een indirecte invloed op je vindbaarheid. 

Het is aan te raden je meta description tussen de 120 en 156 tekens te houden en je zoekwoord waar mogelijk te verwerken. Daarnaast is het belangrijk om een heldere, aansporende tekst te schrijven met een duidelijk doel en een call-to-action.  

In onderstaand voorbeeld zie je dat wij ook onze meta description hebben aangepast. Wij grijpen deze kans aan om een aantal van onze diensten uit te lichten. Ook hebben we zoekwoorden hierin verwerkt, zoals “online bureau Eindhoven” en “online marketing bureau”. Ook hebben we een call-to-action op het einde met “contact ons”. 

Jazeker, ook je afbeeldingen hebben invloed op je vindbaarheid. De bestandsnaam en de zogeheten alt-tekst worden uitgelezen door Google en worden meegenomen in de ranking van jouw pagina. Zorg dus bij het opslaan van je afbeelding dat je hier geen kans mist om je pagina te optimaliseren en zet het zoekwoord in de bestandsnaam.  

7. Zorg voor een goed werkende website 

Naast het schrijven van je tekst zelf is het ook belangrijk om een goed werkende website te hebben. Een van de onderdelen op het gebied van SEO waar je aandacht aan zou kunnen besteden, is het verbeteren van de laadsnelheid van je website. Heb je een trage website? Dan zullen bezoekers snel afhaken en wegklikken. Ook dit is iets wat Google allemaal meeneemt in de beoordeling voor de ranking van zoekresultaten. Er zijn heel veel dingen die je kunt doen om je laad snelheid van je website te beïnvloeden, zoals het comprimeren van afbeeldingen, redirects te verminderen en nog veel meer.

8. Stel een robots.txt en sitemap.xml in 

In deze SEO-tip gaan we iets meer de diepte in wat betreft de techniek van SEO. Google zal uit zichzelf proberen alle pagina’s van je website te bekijken en te “crawlen”. Dit wil zeggen dat Google de pagina bekijkt, scant en beoordeelt voor de ranking bij de zoekresultaten. Van sommige pagina’s wil je echter misschien niet dat Google deze meeneemt, zoals je adminpagina. Om dit te voorkomen, kun je een robots.txt maken. Dit is een tekstbestandje (.txt), waarin je in feite aan Google vertelt welke pagina’s wel of niet gecrawld mogen worden. Zie de afbeelding hieronder voor een voorbeeld van hoe dit werkt.

Daarnaast is het ook belangrijk om een XML Sitemap te maken. Dit is een bestandje dat je op je website zet voor Google om te “lezen”. In deze sitemap.xml staat een overzicht van alle URL’s op je website, waardoor je het voor Google gemakkelijker maakt om je URL’s te vinden, te scannen en te beoordelen. Dit is niet alleen voor Google prettig, maar ook voor jouw vindbaarheid. Denk er dus altijd aan om een robots.txt en een sitemap.xml aan te maken. 

9. Maak gebruik van SEO tools

Je hebt nu een hoop SEO-tips gehad, maar je denkt nu misschien: hoe ga ik dit allemaal uitvoeren? Je hoeft dit zeker niet allemaal op eigen kracht te doen. Er zijn veel tools die jou gaan helpen om jouw content SEO-proof te maken! Hieronder vind je een overzicht van verschillende tools die je zou kunnen gebruiken: 

  • SEMRush: Tool voor zoekwoordenonderzoek.
  • Ubbersuggest: Tool voor zoekwoordenonderzoek.
  • Yoast: WordPress plugin die je SEO-tips geeft terwijl je je pagina bouwt.
  • Moz: Zeer diverse SEO tool. Onder andere te gebruiken om autoriteit van een website te checken. Dit is handig om te weten of een link relevant gaat zijn!
  • Pagespeed Insights: Tool of de laadsnelheid van je pagina te checken en direct tips te ontvangen over hoe je dit kunt verbeteren.

10. Denk aan je gebruiker 

Als laatste en misschien wel belangrijkste SEO-tip is het belangrijk om het volgende in gedachte te houden: je schrijft voor mensen, niet voor een computer. Zoals eerder gezegd, is het niet goed om je hele tekst maar vol te stoppen met zoekwoorden. Dit wordt niet alleen herkend door Google als een trucje, maar het leest voor je gebruiker ook allesbehalve prettig. Je kunt nog zo veel van bovenstaande tips toepassen, maar als je geen goede content schrijft, of content die niet prettig leesbaar is, dan ga je niet scoren. Zorg dus dat je content relevant is, leesbaar is en dat je de SEO-tips, zoals het verwerken van keywords in je tekst, op een natuurlijke manier toepast. 

Wil jij na het lezen van deze tips nóg meer weten over SEO of heb je hulp nodig bij bepaalde vraagstukken? Neem dan gerust contact met ons op, dan zullen wij samen met jou gaan kijken wat we aan jouw vraagstuk kunnen doen!

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Meer over SEO

Wij realiseerden
extra online groei voor: