SEO en SEA: the best of both worlds

  • Anne Beekers

Wil je je website hoger laten ranken in Google? Wil je SEO en SEA gaan combineren, maar heb je geen idee hoe je dit moet aanpakken? Dan ben je hier aan het juiste adres. In deze blog leggen we precies uit hoe je deze twee met elkaar kunt combineren.

Maar wat is SEO nu precies? En SEA? Om te weten hoe je SEO en SEA kunt combineren, moet je wel weten wat beide begrippen inhouden. Laten we eerst kijken naar wat SEO is.

SEO (Search Engine Optimization)

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit zijn de organische zoekresultaten in Google die onder de betaalde advertenties staan. Dit is een kosteloze manier om hoog in de resultaten van Google te komen, maar hier zie je pas op langere termijn de resultaten van. Om hoog te scoren, schrijf je content die aan de tips voldoet die we in een eerdere SEO-blog al eens uiteengezet hebben.

Bron: Google.
Voorbeeld van een SEO-zoekresultaat bij Google.

SEA (Search Engine Advertising)

SEA staat voor Search Engine Advertisements. Dit zijn de betaalde advertenties die boven en onder aan de zoekresultaten van Google staan. Het voordeel van SEA is dat je snel naamsbekendheid kunt krijgen doordat je boven aan de zoekresultaten staat, maar zodra je stopt met adverteren, verdwijnt dit weer. Eerder hebben we ook in een blog uitgelegd hoe SEA in zijn werk gaat. Hoe een SEA-advertentie eruitziet, zie je in het voorbeeld hieronder.

Bron: Google
Voorbeeld van een SEA-advertentie in Google.

Nu je het verschil weet tussen SEO en SEA, kunnen we doorgaan met uitleggen hoe deze twee gecombineerd kunnen worden. Hoewel ze erg van elkaar verschillen, kunnen ze elkaar toch aanvullen. Bij het combineren van deze twee krijg je zoveel mogelijk bereik en genereer je zoveel mogelijk verkeer, wat dan weer leidt tot meer conversies. Dat komt doordat sommige mensen namelijk altijd op de bovenste advertentie klikken, wat altijd een betaalde advertentie (SEA) is. Anderen slaan juist bewust de advertenties over en klikken op het eerste organische resultaat. Door SEO en SEA met elkaar te combineren, bereik je al deze mensen in plaats van slechts een van de twee groepen. Maar hoe kun je SEO en SEA nu het beste met elkaar combineren? Dat leggen we hieronder uit.

Zoekwoordenanalyse voor SEO en SEA

Je begint met een zoekwoordenanalyse, wat ook de eerste stap is bij SEA. Dit doe je met een tool, zoals Semrush. Zo kun je snel en gemakkelijk zien welke zoekwoorden het meeste volume hebben en hoe gemakkelijk je hiermee kunt scoren. Na deze zoekwoordenanalyse kun je de meest relevante zoekwoorden ook gebruiken in je SEO. Hoe doe je dat? Deze woorden gebruik je in de content die je op de website plaatst, zodat je gemakkelijk gevonden kunt worden.

Testen: wat bij SEA werkt, werkt bij SEO ook.

Bij SEA is het veel gemakkelijker om te meten en om te testen. In Google Ads kun je precies zien hoeveel kliks je SEA-advertentie krijgt, hoeveel bezoekers enzovoorts. De informatie die je hieruit haalt, kun je gebruiken voor je SEO. Door bijvoorbeeld te testen of zoekwoorden goed scoren in SEA-advertenties, weet je of je deze ook kunt gebruiken in je SEO.

Titels en meta description

Als aanvulling op de vorige tip kun je bij SEA gemakkelijk met RSA’s (Responsive Search Ads) testen welke titels en beschrijvingen het goed doen in je advertentie. Je kunt 15 titels en 4 beschrijvingen invoeren, waarna het algoritme van Google Ads zelf de beste advertentie samenstelt. De titels en beschrijvingen die het goed doen bij je SEA-advertenties kun je vervolgens gebruiken in je SEO-content. Zo zorg je ervoor dat meer mensen op je zoekresultaat klikken, waardoor de CTR (click-through rate) weer hoger wordt.

Kwaliteitsscore geldt voor zowel SEO als SEA

Naast de zoekwoorden is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je landingspagina relevant is. Dit zorgt er namelijk voor dat de advertentie relevanter en beter is. Dit kun je meten aan de hand van de kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore geeft aan wat de kwaliteit van je advertentie is vergeleken met andere advertenties. Als de landingspagina en de zoekwoorden goed presteren, wordt de kwaliteitsscore ook hoger. Naarmate de kwaliteitsscore hoger wordt, wordt je advertentie ook relevanter. Daardoor worden de klikprijzen ook weer lager. Wat heeft dit te maken met SEO? Door goede content te schrijven, zorg je ervoor dat de landingspagina relevanter wordt en daardoor ook de kwaliteitsscore hoger wordt.

Hogere positie in Google

Natuurlijk wil je zo hoog mogelijk scoren in de zoekresultaten van Google. Zoals we in deze blog al eerder benoemd hebben, kom je met SEA al meteen hoog in de resultaten van Google te staan. Het nadeel hiervan is wel dat je hiervoor moet betalen en dat je meteen uit de zoekresultaten verdwijnt als je stopt met SEA-advertenties. Daardoor is het handig om tegelijkertijd ook in te zetten op SEO. Op deze manier kom je in de organische resultaten terecht. Weliswaar duurt dit langer, maar je hoeft er niet voor te betalen en je zult dus ook langer tussen de resultaten blijven staan. Zo kun je SEA gebruiken om snel naamsbekendheid te krijgen en SEO inzetten om langere tijd gevonden te kunnen worden.

Dus zit je erover te denken om SEO en SEA met elkaar te combineren? Als je dit doet, kun je met SEA de juiste zoekwoorden vinden om je pagina zo hoog mogelijk te laten ranken in de zoekresultaten van Google. Door SEA-advertenties te maken, kun je uittesten welke zoekwoorden, titels en beschrijvingen het beste werken en deze inzetten voor je SEO. Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je website en je landingspagina in orde en relevant zijn, waardoor de kwaliteitsscore hoger wordt en daardoor ook de CTR. Het voordeel hiervan is dat de kosten dan lager worden.
Ten slotte kun je het beste SEO en SEA combineren omdat je met SEA op de korte termijn snel boven aan Google staat, maar om een hoge plaats in de zoekresultaten te behouden, is SEO essentieel om zo het beste uit je website te halen.

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over SEO en SEA? Of wil je graag deze twee combineren, maar kun je daar wel hulp bij gebruiken? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen.