Het kruispunt van SEO en conversie optimalisatie

  • Wessel Vincent

Je zou denken dat SEO en conversie optimalisatie goed samen zouden gaan. Toch?

In theorie richt conversie optimalisatie zich op het verbeteren van de gebruikerservaring. Ook wel user experience (UX). Dit is toevallig ook waar Google zich op richt. Het bieden van een goede gebruikerservaring. Hoe meer en hoe beter je de gebruikerservaring van jouw website test en verbetert, hoe hoger je positie wordt bij zoekmachines!

Toch zijn er in de praktijk wel eens situaties waar conflicten ontstaan tussen SEO en conversie. Een goed voorbeeld is dat er wordt gekozen om te investeren in óf SEO óf in conversie optimalisatie. Uiteindelijk hangt het sterk af van de uitvoering. De manier van testen en optimaliseren is van groot belang. Dit artikel gaat over de balans tussen de generatie van traffic en het realiseren van conversies.

SEO en conversie optimalisatie: het perfecte stel?

SEO en conversie optimalisatie horen goed samen te gaan zonder conflicten. Het is in het eigen belang van Google om de beste zoekervaring te bieden aan de gebruikers. Daarom worden de algoritmes continu geüpdatet om dit te realiseren. Daarnaast is de recente trend dat UX (user experience) steeds belangrijker wordt in relatie tot zaken die in het verleden belangrijk waren, zoals de dichtheid van keywords. Simpel voorbeeld is het verbeteren van de snelheid en laadtijden van de website. In het algemeen zorgt dit voor betere rankings, omdat mensen snelle pagina’s willen en Google weet dat dit bijdraagt aan een betere gebruikerservaring.

Conversie optimalisatie komt dus niet in conflict met SEO, ze vullen elkaar juist goed aan. Een ander klassiek voorbeeld is de vraag of je content moet schrijven voor mensen of voor Google bots. Sinds de algoritmes steeds verder zijn verbeterd is dit vraagstuk praktisch al beantwoord. Gelukkig is het in de ogen van Google (en natuurlijk ook de lezer) belachelijk om teksten vol te proppen met keywords. Je hoort te schrijven voor de mensen die daadwerkelijk je klanten zijn en je product kopen. Dat is immers je bestaansrecht.

Betere UX en conversie optimalisatie

Voor een betere UX en meer conversies moet je continu testen en optimaliseren. Veel mensen zijn bang dat het uitvoeren van A/B tests een negatieve invloed heeft op SEO. Maar Google wil betere en relevantere websites juist niet bestraffen en moedigt het uitvoeren van testen juist aan. Google bestraft testing dus niet. Ben dus niet bang om te optimaliseren.

Traffic zonder conversie is waardeloos

Laat je nooit obsederen door zogeheten ‘vanity metrics’. Dit zijn gegevens die leuk zijn, maar waar je uiteindelijk niet echt op kunt sturen. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld het aantal volgers op Twitter, pageviews, downloads. Deze gegevens zijn waardeloos als mensen niet converteren. Je kunt nog zo veel bezoekers trekken, maar als ze niet de actie ondernemen waar je op inzet, is het hoge aantal bezoekers slechts leuk voor de statistieken. Uiteindelijk sta je dankzij deze conversie killers met lege handen.

Aan de andere kant is organisch verkeer vaak een van de best converterende kanalen. Door steeds geavanceerdere algoritmes wordt de match tussen zoekintentie en resultaten ook steeds beter. Dus ook wat dit betreft is het handig om SEO en conversie optimalisatie goed op elkaar af te stemmen. Zie ook onderstaande afbeelding. Hierin zijn de – volgens Marketingsherpa – best converterende kanalen weergegeven.

SEO en conversie optimalisatie traffic

Conclusie

SEO en conversie optimalisatie zijn, hoewel niet altijd helemaal in lijn, absoluut geen vijanden. In feite hoort een investering in conversie optimalisatie de ranking te doen stijgen. In de praktijk blijkt dit vaak het geval zijn. Andersom zorgt een strategische benadering van SEO voor een stijging in het conversievolume en het targetten van klanten. De grootste obstakels zijn – zoals zo vaak – organisatorisch. Teams of personen met aparte doelstellingen en een gebrek aan samenwerking en communicatie leidt vaak tot het niet behalen van het volledige potentieel. Focus op een gezamenlijke aanpak van optimalisatie en je gaat groeien, op zowel SEO als conversie, wij helpen je hier graag bij.

Deel dit artikel