Meest gemaakte SEO fouten

Een goede SEO strategie kan van onschatbare waarde zijn voor je organisatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan meer verkeer richting je website, wat uiteindelijk kan leiden tot meer verkopen. Het is echter nog niet zo gemakkelijk om dit goed aan te pakken en een fout is snel gemaakt. In deze blog worden een aantal van de meest gemaakte SEO fouten toegelicht en wat je kan doen om deze te voorkomen.

Lage websitesnelheid

Een fatsoenlijke websitesnelheid heeft niet alleen een positief effect op de gebruikerservaring. Google houdt namelijk ook rekening met de laadsnelheid bij het ranken van een website. Een lage snelheid kan er dus voor zorgen dat je niet op de eerste pagina van Google terecht komt, en dus waardevolle traffic naar je website misloopt.

De oplossing hiervoor is Pagespeed Insights tool van Google waar je gedetailleerde informatie vind over de snelheid van je website. Daarnaast ontvang je aanbevelingen over hoe je bepaalde punten kunt verbeteren om de websitesnelheid te verhogen.

Pagespeed insights

Geen aandacht besteden aan mobiel

Een andere veel gemaakte fout op het gebied van SEO is het niet optimaliseren van je website op mobiel. De mobielvriendelijkheid van je website is belangrijk geworden sinds de mobile first update van Google in maart 2018. Deze update heeft ervoor gezorgd dat Google kijkt naar de mobiele versie bij het ranken van een website. Het is hierdoor dus cruciaal dat een website geoptimaliseerd op mobiel waardoor je goed blijft scoren in Google.

Met de mobile-friendly test van Google kun je testen hoe mobielvriendelijk je website is. Ook krijg je aanbevelingen zodat je weet wat er moet veranderen om je website te optimaliseren voor mobiel.

Een andere fout die veel gemaakt wordt binnen SEO is het hebben van kapotte links op je website. Deze links geven vaak een 404-foutmelding. Dit wil zeggen dat de webpagina niet gevonden kan worden door de server. Het hebben van een te grote hoeveelheid kapotte links zorgt ervoor dat Google je lager gaat ranken op de zoekresultaten pagina’s. Daarnaast is dit ook slecht voor de gebruiksvriendelijkheid van de website en zullen veel potentiële klanten afhaken bij het zien van een 404-melding.

404 melding

Het is belangrijk dat je in kaart brengt hoeveel kapotte links je website heeft en welke URL’s dit zijn. Dit kun je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van de site audit functie van SEMrush, maar ook in Google Search Console vind je een overzicht van de pagina’s die een foutmelding teruggeven.

Afbeeldingen niet optimaliseren

Afbeeldingen kunnen een belangrijke rol spelen in de SEO strategie van een organisatie. Toch gaat dit vaak fout omdat bedrijven niet beseffen dat afbeeldingen invloed kunnen hebben op SEO. Afbeeldingen worden namelijk niet vanzelf opgepikt door Google aangezien het voor de zoekmachine niet mogelijk is om afbeeldingen te lezen. Daarom is het belangrijk om de Google bots een handje te helpen hiermee door een ALT-tag toe te voegen. Dit is een stuk tekst die je kunt toevoegen aan de afbeelding. Hierin wordt beschreven waar de afbeelding over gaat waardoor Google het kan lezen en kan meenemen in het ranken van de webpagina.

In de meeste CMS systemen zoals WordPress is het mogelijk om een ALT-tag eenvoudig toe te voegen aan de afbeeldingen.

Slecht gebruik van zoekwoorden

Veel bedrijven weten dat het belangrijk is om iets te doen met zoekwoorden, maar laten toch vaak na om dit goed toe te passen op de website. Er zijn een aantal SEO fouten die bedrijven vaak maken die goed te voorkomen zijn. Bijvoorbeeld het vermelden van het zoekwoord in de titel en in de inleiding. Dit is de belangrijkste plek om het zoekwoord terug te laten komen omdat Google hier als eerst naar kijkt. Daarnaast moet het zoekwoord in de rest van tekst voldoende terug komen om gevonden te worden. Wij raden aan om het gekozen zoekwoord minimaal één keer per 250 zoekwoorden terug te laten komen.

Daarnaast is het belangrijk om zoekwoorden te gebruiken waar de juiste hoeveelheid volume op zit. Een zoekwoord met te weinig volume bereikt namelijk niet genoeg mensen en op een zoekwoord met teveel volume is het moeilijk om hoog te scoren door de hoge concurrentie. Welk volume past bij jouw organisatie hangt af van de autoriteit van de website. Met behulp van de zoekwoordenplanner van Google Ads is het mogelijk om te achterhalen hoeveel volume er op een bepaald zoekwoord zit.

Conclusie

Een fout binnen SEO is snel gemaakt zoals hierboven te lezen is. Door met bovenstaande fouten rekening te houden kun je de SEO strategie binnen je organisatie een nieuw leven inblazen. Heb je behoefte aan nog meer ondersteuning op het gebied van SEO? Lees dan de blog SEO tips waarin je 10 tips vind die je nog verder gaan helpen bij het optimaliseren van je website voor Google.

Kom je er naar aanleiding van deze blog toch niet uit? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Wij helpen je graag verder!

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: