Al zolang ik in de SEO-wereld rondloop wordt er gesproken over de ‘dood’ van SEO. Zoals bij alle marketingonderwerpen zal de soep niet zo heet worden gegeten als hier (dood) opgediend. De komst van AI -vooral het succes van ChatGPT- zal echter gaan vragen om een ‘nieuwe’ SEO, ik heb onlangs voor Marketingfacts zelfs (samen met Chantal Smink) een artikel over ‘Chat Bot Optimization’ geschreven. Als we straks immers antwoorden van robots krijgen in plaats van lijstjes met links, zul je moeten weten hoe die robots denken.
Inmiddels zijn er veel SEO-experts die het effect van AI zien. Volgens het recente ‘State of SEO 2024’-rapport van Search Engine Journal verwachten SEO-experts dat AI de grootste impact gaat hebben op hun vakgebied. Maar hoe ziet die impact er precies uit? En brengt het alleen maar verstoringen met zich mee, of ook kansen?
Generatieve AI als grootste ‘disruptor’
Generatieve AI staat met stip op 1 als technologie die de grootste verstoring zal veroorzaken in SEO-prestaties de komende jaren. 21% van de ondervraagde professionals verwacht dat chatbots als ChatGPT en AI-toepassingen als Googles ‘Generative Search Experience’ voor de meeste opschudding gaan zorgen.
Deze vormen van AI kunnen namelijk teksten en content genereren die concurreert met de content van ‘echte’ websites. Gebruikers krijgen zo direct antwoorden op hun zoekopdrachten, zonder nog door te hoeven klikken naar een website. Dit staat haaks op waar SEO normaal gesproken op gericht is, namelijk zoveel mogelijk bezoekers naar je site lokken. De relevantie van SEO komt hiermee onder druk te staan.
Positieve verwachtingen overheersen
Hoewel AI dus flinke impact gaat hebben, zijn de meeste SEO experts (72,4%) overwegend positief over de kansen die het biedt. Slechts 18,5% zegt dat AI hun SEO strategie tot nu toe helemaal niet heeft beïnvloed. De rest ziet de potentie van AI-toepassingen om bepaalde taken te automatiseren en efficiënter te werken.
Zo is 68% van plan dit jaar te investeren in AI-powered software of diensten. Met name grotere teams met meer middelen zijn hier enthousiast over. Hun primaire focus bij automatisering ligt op het genereren van content, het uitvoeren van content audits en het maximaliseren van generatieve AI.
Jonge professionals optimistisch
Opvallend is dat SEO’ers met 5 tot 10 jaar ervaring het minst bezorgd zijn over de opkomst van AI. Van hen is 77,3% positief en slechts 14,5% negatief. De groep met de meeste ervaring (>20 jaar) daarentegen, staat een stuk kritischer tegenover AI. Bijna 28% van hen ziet de impact als negatief.
De jongere generatie professionals lijkt dus meer open te staan voor de mogelijkheden van AI. Zij integreren het nu al in hun werkprocessen en strategieën, en verwelkomen de efficiëntiewinst. Terwijl veteranen wellicht meer vasthouden aan traditionele SEO-tactieken en AI zien als bedreiging.
De toekomst van SEO
Al met al laat het rapport zien dat AI flinke impact gaat hebben op de SEO-industrie. Enerzijds als disruptieve kracht, die het traditionele SEO-werk ondermijnt. Anderzijds als kans om taken te automatiseren en efficiënter te werken.
Hoe groot de positieve dan wel negatieve impact precies zal zijn, moet de komende jaren blijken. Feit is dat SEO’ers AI niet links kunnen laten liggen. Experimenteren met AI-toepassingen en de kansen benutten, lijkt de beste manier om toekomstbestendig te blijven in dit snel veranderende vakgebied.
Samenwerken?
Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op!
- Samen online succes behalen
- Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
- Meer dan 20 jaar online ervaring
Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.