Op zoek naar (online) marketing trends voor 2022?
Nu het nieuwe jaar eraan komt, duiken wij alvast in vier (online) marketingtrends voor 2022. Met deze trends kun je ervoor zorgen dat je verschillende soorten (kwalitatieve content) aanbiedt en op de hoogte bent van de AVG (privacywet in de EU). Daarnaast kun je met deze trends je SEA en SEO aanpassen op spraakgestuurde zoekopdrachten en kun je lezen wat augmented reality (AR) voor je organisatie kan betekenen.
Permission marketing (toestemmingsmarketing)
Klanten of bezoekers van je website of webshop worden momenteel nog gevolgd door cookies. Dit is een klein tekstbestandje dat opgeslagen wordt, zodat gebruikers van elkaar onderscheiden worden. Er bestaan verschillende soorten cookies. Zo heb je functionele cookies. Deze zorgen ervoor dat een site beter werkt. Denk hierbij aan het onthouden van je inloggegevens: je kunt zo sneller inloggen. Of het onthouden van welke producten je in een winkelwagen hebt gestopt. Daarnaast heb je analytische cookies. Deze zijn handig voor sitebeheerders om te kijken welke pagina’s minder bezocht worden zodat deze verbeterd kunnen worden. Als laatste heb je ook nog trackingcookies, oftewel third-party cookies. Deze volgen je surfgedrag zodat er relevante advertenties getoond kunnen worden door bij te houden welke pagina’s, artikelen of diensten je hebt bekeken.
Nu is er al een tijdje geleden aangekondigd dat Google deze third-party cookies (uiteindelijk) gaat verwijderen. De privacywetgeving (AVG) blijft namelijk veranderen. Ook geven minder mensen toestemming voor het opslaan van hun data als gevolg van de toenemende datalekken. Daarom moet je als marketeer straks je marketing gaan richten op het vragen van toestemming voordat je gaat adverteren of mailen. Op deze manier kun je dan wel een loyalere klantenbase opbouwen omdat je toestemming hebt van de (potentiële) klant om ze berichten te sturen.
Spraakgestuurde zoekopdrachten
Naar verwachting zullen de spraakgestuurde zoekopdrachten flink toenemen in 2022. In de Verenigde Staten worden al ongeveer de helft van de zoekopdrachten op deze manier gedaan. Met spraakgestuurde zoekopdrachten voert men een zoekopdracht in met hun stem. Je praat dus tegen je telefoon of een smart-apparaat, zoals Google Home, Alexa en Siri. Een verschil met deze zoekopdrachten is dat ze impact hebben op SEO en SEA. Tekstzoekopdrachten richten zich meer op korte zoektermen en spraakgestuurde zoekopdrachten richten zich meer op langere zoektermen en zinnen, oftewel longtail keywords. Voor de SEA maakt het een verschil omdat een voice assistant, zoals Google, Siri of Alexa geen zoekresultaten laten zien, maar voorleest. Een specifiekere zoekopdracht wordt dus eerder gelinkt aan een specifiekere en relevante advertentie. Optimaliseer je advertenties voor een betere match. Uiteindelijk zal er door een voice assistent gekozen worden voor de relevantste zoekresultaten.
Augmented reality in (online) marketing
Een trend die steeds vaker en gemakkelijker gebruikt kan worden, is augmented reality. Tegenwoordig kun je dit al gewoon doen met je smartphone zonder dat je een speciale bril hoeft te gebruiken. Je camera is hiervoor voldoende. Maar wat betekent augmented reality? Je legt namelijk als het ware een virtuele laag over de fysieke realiteit. Op deze manier kunnen winkels en webshops hun producten in je eigen leven laten zien, zoals meubels in je woning of kleding die je als het ware virtueel past. Daarnaast kan augmented reality ook gebruikt worden bij naamsbekendheid van je merk opbouwen. Maak er een leuke ervaring van voor (potentiële) klanten zodat zij je merk beter zullen onthouden. Je kunt namelijk ook op een leuke manier het verhaal van je bedrijf vertellen (storytelling) door het gebruik van augmented reality.
Content in 2022
Een overvloed aan content zorgt ervoor dat het moeilijker is om eruit te springen met je eigen content. Toch is content wel van belang voor bijvoorbeeld je SEO, naamsbekendheid, klantenbinding en conversies. Content die al lang in de running is en nog steeds niet snel zal verdwijnen, is tekstuele content. Wel wordt long-form content (langere teksten dan normaal) aangeraden om bezoekers op je website meer waardevolle content te bieden. Daarnaast blijven lezers ook langer op je website, waardoor je Google-rankings worden verbeterd. Let er dus wel op dat de content kwalitatief goed is. Daarnaast is het slim om bij long-form content wel direct goed de aandacht te vangen van lezers. De aandachtsspanne bij het zoeken naar informatie is namelijk niet zo groot. Daarom wordt er ook steeds meer aandacht geschonken aan andere vormen van content, die juist wel informatie bieden in één oogopslag.
Een voorbeeld van een andere vorm is een infographic. Met een infographic kun je informatie of data in één oogopslag delen en daarnaast is het mooi vormgegeven, bijvoorbeeld in je eigen huisstijl. Een infographic trekt meteen de aandacht van een bezoeker op je website of social mediakanalen.
Ook wordt er steeds meer geluisterd naar podcasts. Luisteraars voelen zich betrokken omdat een podcast intiem voelt en ervoor zorgt dat jouw boodschap gemixt wordt met persoonlijkheid. In een podcast kan bijvoorbeeld gesproken worden over nieuwe producten, ontwikkelingen, (kennis)onderwerpen of een merkverhaal.
De afgelopen jaren was één vorm van content het populairst, en nu nog steeds: video content. Veel mensen kijken namelijk graag naar video’s en ze worden vaker gedeeld op social media kanalen. Daarnaast kun je vaak zien hoe vaak een video bekeken is zonder dat er een reactie op gegeven wordt. Een combinatie van beeld en geluid kan ervoor zorgen dat een boodschap duidelijker overkomt.
Van 2021 naar de toekomst
De mogelijkheden voor marketing zijn dus eindeloos, ook al verandert de wereld (razend)snel. Heb je hulp nodig bij je (online) marketing of je website, webshop of app(s)? Wil je misschien meer informatie over andere (online) marketingtrends in 2022? Stuur ons dan een berichtje.