Cookiewet 2016: dit verplicht de wetgeving

cookiewet 2016
Weet je het nog? In maart dit jaar is de cookiewetgeving gewijzigd. Wellicht heb je er al over gelezen in ons blogbericht de versoepeling van de cookiewet. Inmiddels is wel duidelijk wat er wel en niet mag binnen de cookiewetgeving. Wij vertellen je nu waar je wel en geen toestemming voor dient te vragen volgens de nieuwe Cookiewet 2016.

Cookiewet 2016: hier draait het allemaal om

Cookies om de kwaliteit en effectiviteit van je website te garanderen zijn altijd toegestaan. Geplaatste cookies hebben slechts een beperkt gevolg voor de privacy. Pas wanneer je de cookies gebruikt voor het tracken van bezoekers op internet of het opstellen van gebruikersprofielen, dien je volgens de cookiewet van 2016 toestemming te vragen. Hierbij wordt geen verschil gemaakt tussen first party en third party cookies.

De drie verschillende cookies

Functionele cookies

Cookiewet 2016: functionele cookie

Functionele cookies laten een website werken. Denk hierbij aan het onthouden van je winkelmandje in de webshop of het inloggen met je eigen inloggegevens. Voor deze cookies hoeft volgens de cookiewet geen toestemming gevraagd te worden. Voorbeelden van dit soort cookies zijn:

  • Sessie cookies
    Deze cookies worden gebruikt om gedurende het verblijf op de website je bezoeker te herkennen en ervoor te zorgen hij of zij niet steeds dezelfde handeling hoeft uit te voeren.
  • Productvergelijkingscookies
    Zoals de naam al zegt, worden deze cookies gebruikt om producten op een website met elkaar te vergelijken.
  • Cookies voor het bekijken van externe video’s
    Dit soort cookies zorgen ervoor dat video’s van bijvoorbeeld YouTube bekeken kunnen worden op je website.
  • Cookies om testsoftware voor verbeteringen aan de website te voeden
    Wanneer je website gebruikmaakt van testsoftware wordt deze software gevoed met data vanuit de live omgeving. Er is een cookie nodig om deze gegevens door te geven aan de betreffende software.
  • Cookiemelding om te onthouden of je cookies geaccepteerd hebt
    Wanneer je een cookiewall of cookiebanner gebruikt, onthoud de cookie wat de voorkeuren van je bezoeker zijn. Zo hoeft je bezoeker niet steeds opnieuw te accepteren.

Analyse cookies

Cookiewet 2016: Analytics cookie

Deze cookies worden gebruikt om inzicht te krijgen in het gebruik van de website. Denk aan Analytics cookies van Google of cookies waarmee je ziet vanaf welke partner je bezoeker afkomstig is. Deze cookies mogen over het algemeen zonder toestemming geplaatst worden. Voorbeelden zijn:

  • Google Analytics
    Deze cookie gebruik je om te zien hoe je bezoekers je gevonden hebben en hoe je website gebruikt wordt. Hiervoor is geen toestemming nodig als je aan de volgende criteria voldoet:

    • Accepteer het “amendement gegevensbewerking” in je Google Analytics account.
    • Blokkeer het meezenden van volledige IP adressen en forceer SSL.
    • Zet het delen van gegevens uit in je Google Analytics account.
    • Informeer je bezoeker over het gebruik van Google Analytics in een cookie- of privacyverklaring.
  • Partner cookies
    Met deze cookies zie je precies via welke partnersites je website bezocht wordt. Dit zijn bijvoorbeeld vergelijkingssites of Google Adwords. Voor deze cookies is geen toestemming nodig.
  • Test cookies
    Deze cookies plaats je om wijzigingen op je website te testen voordat je ze doorvoert. Voor dit soort cookies is geen toestemming nodig.
  • Cookies voor zoekfunctionaliteit
    Gebruik je op je website een zoekfunctie die op basis van de zoekwoorden direct doorverwijst naar een pagina? Dan is hiervoor een cookie nodig. Ook voor dit soort cookies is geen toestemming nodig.
  • Optimalisatie cookies
    Deze cookies gebruik je om informatie te krijgen over nieuwe en terugkerende bezoeken. Ook zie je wat voor device de bezoeker gebruikt en welke resolutie. Cookies voor optimalisatie doeleinden hebben geen toestemming nodig.

Marketing cookies

Cookiewet 2016: marketing cookie

Marketing cookies zijn alle cookies die gebruikt worden om een bezoeker te volgen op internet. Denk hierbij aan cookies voor persoonsgerichte reclame op op websites of in nieuwsbrieven. Voor alle cookies die klantgerichte informatie verschaffen is volgens de cookiewet toestemming nodig.

  • Nieuwsbrief cookies
    Om je nieuwsbrief beter af te stemmen op de ontvanger is het mogelijk software te implementeren die profielen opstelt van je bezoekers. Op basis van deze profielen weet jij precies welke content bij welke nieuwsbrief en ontvanger past.
  • Partnersite cookies
    Om op andere websites toegespitste banner advertenties te tonen dien je cookies te plaatsen. Hiermee weet je van welke partnersite de bezoeker afkomstig is en kun je betreffende site belonen.
  • Google Analytics remarketing cookies
    Met deze cookies zie je precies hoe je bezoekers je website gebruiken. Het is nu veel makkelijker je bezoekers te helpen bij de zoektocht naar producten en informatie.
  • Facebook en Twitter cookies
    Deze cookies gebruik je om de juiste advertenties op het betreffende social media platform te tonen.

In de meeste gevallen volstaat een cookiebanner met een melding over cookies bij het gebruik van de website. Enkel bij marketing cookies is het nodig expliciete toestemming te vragen. Op veel plekken is de cookiebanner weer helemaal verdwenen of is het inderdaad niet meer dan een melding geworden. Ten slotte dien je nog steeds je bezoeker te informeren over de cookies die je gebruikt in een cookie- of privacyverklaring.

Het verschil tussen een cookiebanner en cookiewall

Bij een cookiebanner hebben je bezoekers gewoon toegang tot de website zonder dat zij akkoord dienen te geven voor cookies. Vaak wordt in deze banner melding gemaakt dat bij bezoeken van de website men akkoord gaat met het plaatsen van bepaalde cookies. Deze melding is een impliciete toestemming voor het plaatsen van cookies. Vaak zie je een knop met ‘ja ik snap het’ of ‘ja, ik ga akkoord’. Deze knop is bedoeld voor de cookies waar expliciete toestemming voor gevraagd dient te worden.

 

Cookiebanner

Een cookiewall geeft daarentegen geen toegang tot een website. Pas wanneer een bezoeker akkoord gaat met het plaatsen van alle cookies verdwijnt de cookiepagina en zijn ze in de gelegenheid de website verder te bekijken. Deze manier van akkoord vragen wordt veel gebruikt bij websites van nieuwsmedia.

Cookiewall

In de meeste gevallen volstaat een cookiebanner met een melding over cookies bij het gebruik van de website. Enkel bij marketing cookies is het volgens de cookiewet nodig expliciete toestemming te vragen. Op veel plekken is de cookiebanner dan ook weer helemaal verdwenen of is het inderdaad niet meer dan een melding geworden. Verder dien je nog steeds je bezoeker te informeren over welke cookies je gebruikt in een cookie- of privacyverklaring.

Bereik een optimale online security!


Wij zorgen voor een veilige online oplossing en helpen je organisatie te voldoen aan
de laatste security en privacy wetgeving. Dit doen we samen met:

  • Een ISO 9001, 27001 gecertificeerd datacenter
  • Geautoriseerde security audit partners
  • Online technologie experts

Max empathy map
Aan de slag met sterke online technologie