Met je merknaam, positionering en plannen om je omzet te verhogen, is het tijd om van je organisatie een merk te maken. Hiervoor heb je een huisstijl en een huisstijlhandboek nodig, ook wel een brandbook genoemd. Het huisstijlhandboek bevat alles voor je merk, bijvoorbeeld het logo en de manier waarop je het logo gebruikt. Het is een handleiding voor jouw organisatie waarmee elke medewerker consistent gebruik maakt van de richtlijnen. Zo zal de communicatie naar klanten en andere stakeholders een professionele uitstraling hebben.
Het huisstijlhandboek is de visuele vertaling van je merkidentiteit. Je merkidentiteit en digitale positionering zijn onderdeel van je branding, net als het huisstijlhandboek. Eerst wil je weten wie je bent en waarom je doet wat je doet. Waarom moeten klanten voor jou kiezen en wat maakt jou anders dan je concurrenten? Deze vragen worden in je positionering beantwoord en geformuleerd in onder andere je missie, visie en merkwaarden. Met je huisstijl ben je beter te herkennen, je wekt de juiste gevoelens op en je claimt je plek in de markt. Kortom, maak je identiteit zichtbaar en herkenbaar.
De elementen van een huisstijlhandboek
Een huisstijlhandboek bevat richtlijnen over bepaalde onderdelen zoals het logo, kleuren, typografie, iconografie, tone-of-voice en het juiste gebruik van visuals en afbeeldingen.
Het logo
Het logo omvat je merkidentiteit. Deze plaats je op alle communicatie, je website, social media kanalen en op je kantoor pand. Op deze manier wordt je altijd herkend.
Kleuren
Kleuren kunnen bepaalde associaties en emoties oproepen. Deze kun je dan koppelen aan je kernwaarden, missie en visie.
Typografie
Met e-mail kun je er als organisatie voor zorgen dat je de juiste boodschap, op het juiste moment, bij jouw doelgroep onder de aandacht brengt. Hiermee informeer en overtuig je jouw doelgroep op de best mogelijke manier.
Iconografie
Met iconen zeg je meer dan woorden. Naast de uitstraling moeten de iconen duidelijk aangeven waarvoor ze staan en hiervoor bieden wij richtlijnen aan.
Tone-of-voice
De tone-of-voice is de manier waarop je je doelgroep aanspreekt. Door een huisstijlhandboek te gebruiken, heb je richtlijnen waarmee je de tone-of-voice ook in beeld kan vertalen.
Visuals
Het beeld dat je gaat gebruiken in je communicatie is nodig om het merkverhaal en identiteit goed uit te dragen, denk aan richtlijnen voor foto’s die het juiste gevoel uitstralen.
Een brandbook laten maken?
Meer weten over jouw toekomstige huisstijlhandboek? Nu je weet hoe je je bedrijf gaat positioneren, is het tijd voor de huisstijl die erbij hoort. Vul het formulier hieronder in en wij zorgen ervoor dat jouw merk wordt herkend en overal zichtbaar is.
Samenwerken?
Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op!
- Samen online succes behalen
- Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
- Meer dan 20 jaar online ervaring
Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.