Overleef als merk: schrijf een krachtig merkverhaal

Verhalen vertellen doen we al vanaf de oertijd. Het is hetgeen dat mensen bij elkaar bracht en bij elkaar hield. Er wordt zelfs gedacht dat we daardoor als mensheid overleefd hebben. Als je als merk wilt verbinden met je doelgroep én wilt overleven, heb je dus een merkverhaal nodig. Maar wat is jouw merkverhaal en hoe vertel je dit aan je doelgroep? Dat verhaal, vertellen we je graag.

Wat is een merkverhaal?

Een merkverhaal is een verhaal over de oorsprong en missie van je organisatie. Waarom heb je jouw bedrijf opgezet? Welk probleem wil je voor mensen oplossen? En waar sta je voor? Het antwoord op deze en nog meer vragen, vormen jouw merkidentiteit. Ga dus eerst aan de slag met het neerzetten van jouw merkidentiteit. Pak daarna pen en papier om je verhaal op te schrijven.

Voorbeeld merkverhaal: Loveli

Linda, de bedenker en maker van Loveli: aluminium vrije deo, vertelt dat haar moeder acht jaar geleden de diagnose borstkanker kreeg. Ze werd gewaarschuwd geen aluminiumvrije deo meer te gebruiken. 60% van wat je op je lichaam smeert komt in je lichaam terecht. Waarom wordt hier niet meer over gepraat? Ze accepteert het niet langer en komt met een lekker ruikende, 100% troepvrije deo.

Als dit verhaal niet op de homepage zou staan, zou de doelgroep misschien niet weten waarom je voor aluminium vrije deo zou kiezen. Het merkverhaal krachtig neerzetten is daarom erg belangrijk.

Hoe schrijf je een sterk merkverhaal?

Een sterk merkverhaal is belangrijk om de loyaliteit en betrokkenheid van jouw doelgroep te vergroten. Wil je aan de slag gaan met het neerzetten van jouw merkverhaal? Volg dan de volgende stappen:

  • Bepaal de doelgroep
    Als eerste moet je weten wie jouw doelgroep is en wat hen drijft. Om een goed beeld te krijgen van jouw doelgroep kun je een buyer persona maken. Een buyer persona is een (fictief) ideaal persoon uit de doelgroep. Werk je buyer persona uit in een profiel met de volgende punten: naam, leeftijd, werkervaring, interesses, drijfveren, ergernissen, uitdagingen en nog veel meer. Pas je merkverhaal aan om aan te sluiten bij de interesses en behoeften van je doelgroep.
  • Bepaal je missie
    Het is belangrijk om te weten waarom je jouw bedrijf hebt opgericht. En waar je als bedrijf voor staat. Wil je inspiratie en innovatie brengen aan elke atleet, zoals Nike? Of wil je net als LinkedIn, professionals over de hele wereld verbinden met elkaar? Denk goed na over je missie, want deze is belangrijk om mee te nemen als rode draad in jouw merkverhaal.
  • Bepaal je merkwaarden
    Om een duidelijk merkverhaal te vertellen, moet je weten wat jouw merkwaarden zijn en wat je wilt uitstralen. Zorg ervoor dat je merkwaarden authentiek zijn. Welke waarden staan centraal binnen jouw bedrijf en medewerkers? Zorg dat de merkwaarden ook aansluiten bij de waarden van je doelgroep en wees consistent in het communiceren van deze waarden.
  • Ontwikkel een unieke propositie
    Wanneer je alle voorgaande punten goed hebt neergezet, heb je een sterke en duidelijke identiteit. Je propositie is een belofte die je aan je klanten maakt. Het omschrijft je merkidentiteit en het versterkt het merkverhaal. Dit laat dus in één oogopslag zien wat jouw merk uniek maakt. Wat maakt jouw merk uniek en wat heb je te bieden wat andere bedrijven niet hebben? Om een overtuigend merkverhaal neer te zetten, moet je je onderscheiden van de concurrentie. Dit kan je helpen om tot een unieke en opvallende propositie te komen.
  • Kies een verhaallijn en breng het tot leven
    Kies een verhaallijn die past bij je merkwaarden en je unieke propositie. Kies een verhaallijn die je doelgroep aanspreekt en die past bij je merk. Er zijn verschillende manieren om een merkverhaal tot leven te brengen. Denk hierbij aan storytelling, het gebruik van emotie of humor of maak er een meeslepend verhaal van. Door emotie te gebruiken kunnen consumenten zich eerder herkennen in het verhaal, waardoor ze meer betrokken raken bij jouw merk. Humor kan ook effectief zijn om consumenten aan te spreken en het verhaal te onthouden. Daarnaast kan een meeslepend verhaal helpen om het verhaal levendig te maken en de doelgroep te betrekken.
  • Kies de juiste kanalen
    Denk hierbij aan social media, blogs of podcasts. Zorg ervoor dat je de kanalen kiest die het meest relevant zijn voor je doelgroep en dat je consistent bent in de communicatie van je merkverhaal. Op welke social media kanalen zit jouw doelgroep? En komt jouw verhaal beter over op video of in een blogpost? Onderzoek dit eerst aan de hand van een customer journey, zodat je je doelgroep altijd op het juiste moment vindt. 
  • Blijf authentiek en maak het persoonlijk
    Belangrijk om te onthouden is dat het verhaal dat je vertelt authentiek moet zijn en moet aansluiten bij de waarden en persoonlijkheid van je merk. Als je niet waar kunt maken wat je belooft, wordt daar vroeg of laat doorheen geprikt. Ben daarom eerlijk en oprecht, alleen dan zal de doelgroep jouw verhaal geloven. Ben ook niet bang om iets van jezelf te laten zien. Als de doelgroep ziet dat er een echt en oprecht mens achter het merk zit, bouw je sneller een band op en zal je eerder een verbinding maken met je doelgroep.

Wat zijn de voordelen van een merkverhaal?

Een sterk merkverhaal kan leiden tot meer betrokkenheid en loyaliteit van klanten. Consumenten zijn vaak op zoek naar merken die hen emotioneel aanspreken en die passen bij hun waarden en overtuigingen. Een merkverhaal kan helpen om deze emotionele verbinding te creëren en de loyaliteit van klanten te vergroten. Ook kan een sterk merkverhaal bijdragen aan een betere merkreputatie en kan het bijdragen om het merk te onderscheiden van de concurrentie.

Heb je hulp nodig bij het neerzetten van een sterk merkverhaal? Wij bespreken het graag met je.

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: