SEA voor e-commerce

SEA is een bekend begrip in de online marketingwereld en staat voor Search Engine Advertising, oftewel het adverteren binnen een zoekmachine. In de meeste gevallen is dit de welbekende zoekmachine genaamd Google. In tegenstelling tot SEO, wat organische, onbetaalde resultaten oplevert, is SEA gericht op het behalen van betaalde resultaten in de zoekmachine. Omdat er hier geld in omgaat is het belangrijk dat er goed nagedacht wordt over de SEA-strategie binnen een organisatie zodat het budget optimaal wordt gespendeerd. In deze blog wordt duidelijk waarom SEA belangrijk is voor een e-commerce organisatie en welke vormen van SEA toegevoegde waarde kunnen hebben voor het bedrijf.

Waarom SEA toepassen?

Het grote voordeel van SEA ten opzichte van SEO is dat er op de korte termijn resultaat kan worden geboekt in plaats van dat er een heel proces aan vooraf gaat voordat je inspanningen zichtbaar worden. Met een goede strategie is het mogelijk om direct goede posities te behalen in de zoekresultaten van Google.

Kijkend naar het See-Think-Do-Care model van Google kan SEA in elke fase wel een rol spelen. Het is met name relevant om SEA toe te passen in de Think-fase om potentiële klanten te bereiken die zich aan het oriënteren zijn. De klant weet namelijk al welk product het moet worden, alleen nog niet wat de beste plek is om dit aan te schaffen.

Er zijn verschillende manieren om SEA toe te passen binnen je organisatie. Welke manier je toepast hangt af van de doelstelling van de campagne. Is de doelstelling van de campagne om conversies te behalen? Dan is het slim om te gaan voor een zoekadvertentie of een shopping campagne. Is naamsbekendheid de doelstelling? Ga dan voor een display of video advertentie. E-commerce organisaties hebben baat bij een mix van campagnes gericht op conversies en naamsbekendheid. Aan de ene kant wil je dat je producten onder de aandacht worden gebracht bij de doelgroep en aan de andere kant wil je dat deze doelgroep een actie onderneemt richting de aankoop van een product.

Bron: FrisOnline

Search en Shopping campagnes

Zoals hierboven al is beschreven zijn deze campagnes met name gericht op het behalen van conversies. Dit wil zeggen dat de bezoeker van de website een actie uitvoert op de webpagina. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat een bezoeker een product heeft toegevoegd aan het winkelmandje, of zich bijvoorbeeld heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief.

Search campagnes

Campagnes in het zoeknetwerk van Google zijn tekstadvertenties in zoekresultaten waarmee mensen bereikt kunnen worden terwijl ze op zoek zijn naar een bepaald product of dienst. Search campagnes kunnen een e-commerce organisatie helpen bij het genereren van meer online verkopen en aanmeldingen.

Voor een search campagne moeten er tekstadvertenties gemaakt worden waarbij het belangrijk is dat er relevante zoekwoorden worden gebruikt met een hoog (zoek)volume. Dit wil zeggen een zoekwoord dat overeenkomt met de inhoud van de advertentie en de landingspagina die daarachter zit, en een zoekwoord waar maandelijks veel op gezocht wordt zodat een groot publiek bereikt kan worden.

In Google Ads zit een zoekwoordplanner waarmee je gemakkelijk zoekwoorden kan controleren op volume. Ook krijg je hier altijd een aantal suggesties die kunnen helpen bij het verder aanvullen van de lijst met zoekwoorden.

Deze tekstadvertenties doen vervolgens mee aan een advertentieveiling waarin wordt bepaald hoe en waar de advertentie wordt weergegeven.

Shopping campagnes

Shopping campagnes zijn een goede manier om de producten van jouw webshop te promoten door gebruikers uitgebreide informatie te geven over het assortiment. Dit soort campagnes zijn gericht op verkoop en maken gebruik van product kenmerken die jij selecteert. Op basis hiervan worden je advertenties weergegeven voor relevante zoekopdrachten.

Er zijn verschillende manieren waarop een shopping campagne kan worden weergegeven. Allereerst in het tabblad “Shopping” in Google. Daarnaast kunnen ze ook terugkomen naast de zoekresultaten en gescheiden van de tekstadvertenties.

Net als bij search campagnes doen de shopping advertenties mee met een veiling waaruit blijkt hoe en waar je advertentie wordt weergegeven.

Display en video campagnes

Er zijn ook campagnes die niet gericht zijn op het behalen van conversies. Hier draait het om het vergroten van de naamsbekendheid van je merk. Naamsbekendheid kan bijvoorbeeld gemeten worden door het aantal mensen dat je merknaam intypt in Google op maandbasis om een indicatie te geven hoeveel mensen bekend zijn met je merk. Een goede manier om de naamsbekendheid van je  e-commerce organisatie te verhogen is door middel van display en video campagnes. 

Display campagnes

Zoals hierboven al is aangegeven kunnen display campagnes bijdragen aan de naamsbekendheid van een e-commerce organisatie. Een display campagne bestaat uit visueel aantrekkelijke advertenties die worden weergegeven in het Google Display Netwerk. Hiermee kunnen webshops de doelgroep bereiken via miljoenen websites, apps en andere eigendommen van Google zoals YouTube.

Display advertenties bieden de mogelijkheid om het bereik van je webshop te vergroten doordat je op verschillende platformen grote hoeveelheden mensen kunt bereiken.

Het is belangrijk dat de juiste mensen bereikt worden met je displayadvertenties zodat je niet betaald voor het bereiken van een publiek waar je toch niks aan hebt. Daarom moet je de advertenties optimaliseren op het gebied van zoekwoorden, demografie, locatie en remarketing. Op deze manier bereik je de mensen die het meest relevant zijn voor je merk.

Video campagnes

Een andere goede manier om meer naamsbekendheid te krijgen is door gebruik te maken van video campagnes. Hiermee kun je advertenties terug laten komen in YouTube video’s, op websites en apps van Google-videopartners.

Met video campagnes is het mogelijk om de juiste doelgroep te bereiken door te adverteren op video’s die bekeken worden door de doelgroep van je webshop. Ook kun je adverteren op zoekwoorden en demografie zodat de juiste mensen bereikt kunnen worden.

Hiermee kun je een groot aantal mensen bereiken die binnen je doelgroep vallen waardoor het dus een nuttige manier is om de naamsbekendheid te vergroten.

Conclusie

Voor een e-commerce organisatie zijn er genoeg mogelijkheden om SEA toe te passen voor de webshop. Afhankelijk van de doelstellingen kunnen er campagnes opgezet worden die zich bijvoorbeeld richten op conversies of naamsbekendheid. Als je richt op conversies is een search of shopping campagne een goede keuze en als je de naamsbekendheid wil vergroten met een campagne is het handig om te gaan voor een display of video campagne. Voor een webshop is het goed om te gaan voor zowel naamsbekendheid als conversies.