8 tips om het beste uit je SEA te halen

  • Anne Beekers

Wil je SEA gaan gebruiken, maar heb je geen idee waar je moet gaan beginnen? Dan ben je hier aan het juiste adres! In deze blog delen we 8 SEA-tips om het beste uit je SEA te halen, zodat ook jij aan de top van Google kunt prijken. Maar om aan SEA te kunnen beginnen, moet je wel weten wat het is. SEA staat voor Search Engine Advertising. Dit zijn de betaalde zoekresultaten die je boven aan de pagina van Google vindt en die iemand die op Google zoekt doorgaans als eerste ziet. SEA bestaat uit verscheidene advertentiemogelijkheden, zoals tekstadvertenties (Search), Shopping, Display, Video en App. In deze blog richten we ons op tekstadvertenties (Search). Om betere resultaten te boeken, is het belangrijk om naast SEO ook nog SEA te gebruiken. Benieuwd naar wat je het beste kunt doen om grotere kans op succes te hebben met je SEA? Lees dan snel verder!

Zoekwoorden 

Als eerste SEA-tip zijn bij het opstellen van advertenties de juiste zoekwoorden ontzettend belangrijk. Om erachter te komen welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken, voer je een zoekwoordenonderzoek uit. Zo kun je zien op welke zoekwoorden er het meest gezocht wordt en kun je deze zoekwoorden in je advertenties verwerken om zo de juiste doelgroep aan te trekken en om gevonden te worden door mensen die op deze zoekwoorden zoeken. Een zoekwoordenonderzoek wordt altijd met een online tool uitgevoerd, zoals Semrush en de zoekwoordplanner van Google Ads. 

Als je een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd hebt en erachter bent welke zoekwoorden je kunt gebruiken voor je tekstadvertenties, is het belangrijk om je zoekwoorden in de eerste koppen van je advertenties te verwerken. Daarnaast kun je de zoekwoorden ook het beste in de paden, omschrijvingen en in de URL verwerken. 

Landingspagina’s (of bestemmingspagina’s) 

De landingspagina is de pagina waar je op terechtkomt als je op een advertentie hebt geklikt. Als de doelgroep dus op een link in je advertentie klikt, is de pagina waar ze dan op uitkomen de landingspagina. Deze pagina is dus heel belangrijk. Daarom kun je het beste de zoekwoorden die je bij het zoekwoordenonderzoek gevonden hebt ook in de content van de landingspagina verwerken. Zorg ervoor dat deze landingspagina relevant is en perfect aansluit op je advertentie! 

Kwaliteitsscore 

De landingspagina en de zoekwoorden hebben direct invloed op de kwaliteitsscore van je advertentie. De kwaliteitsscore geeft aan hoe de kwaliteit van je advertentie is vergeleken met andere advertenties. Als zowel de landingspagina als de zoekwoorden het goed doen, zal de kwaliteitsscore ook hoger worden. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe beter en dus hoe relevanter je advertentie is voor de doelgroep. Dat zorgt ervoor dat de klikprijzen lager worden. Andere factoren die meespelen, zijn het bod dat je plaatst, het zoekvolume van een bepaald zoekwoord en de CTR (click-through ratio of klikfrequentie). Hoewel je de zoekwoorden, de landingspagina en het bod direct in de hand hebt, geldt dit niet voor het zoekvolume en slechts gedeeltelijk voor de CTR.  

Advertentie-extensies 

Bij deze SEA-tip gaan we het hebben over advertentie-extensies. Advertentie-extensies zijn extra informatie die je aan de advertentie toe kunt voegen om zo meer uitleg te geven. Deze advertentie-extensies bestaan uit de volgende extensies: sitelinks, highlight, locatie, bel, promotie, prijs en website-informatie. Zo kun je bijvoorbeeld het telefoonnummer of de openingstijden van het bedrijf aan de advertentie toevoegen, mits dit relevant is. Daarnaast kun je met sitelinks rechtstreeks naar bepaalde pagina’s van je website linken, zodat je daar een klant gemakkelijk en direct naartoe kan leiden zonder dat deze de website af moet zoeken naar de juiste pagina. Met highlight-extensies kun je bepaalde informatie benadrukken. Vaak worden hiervoor USPs gebruikt, zoals gratis verzenden of aanbiedingen die op dat moment geldig zijn. Daarnaast kun je met website-informatie categorieën toevoegen die er op je website te vinden zijn. Met de promotie-extensie kun je aanbiedingen en kortingen aan de advertentie toevoegen en met de prijsextensie kun je de prijs van bepaalde producten aan de advertentie toevoegen.  

Omdat deze extensies meer informatie geven en daardoor mensen sneller op de advertentie klikken, kun je het beste ervoor zorgen dat je altijd advertentie-extensies gebruikt. Naast dat mensen sneller op de advertentie klikken door de extensies, krijgt je bedrijf ook meer zichtbaarheid tussen de zoekresultaten van Google en Bing en dus ook meer aandacht. Deze extensies kunnen worden aangemaakt op account-, campagne- en advertentiegroepniveau. Extensies kun je het beste altijd op accountniveau aanmaken, omdat extensies dan bij iedere advertentie weergegeven worden. Extensies kunnen ook op campagne- en advertentiegroepniveau aangemaakt worden, maar dan is het belangrijk om naar de content te kijken om de extensie relevanter te maken voor de advertentie. 

Bron: Google
In deze advertentie van Comaxx op Google worden verschillende advertentie-extensies gebuikt, waaronder sitelinks en er is een formulier toegevoegd waarmee je direct contact op kunt nemen met het bedrijf. Daarnaast is ook het telefoonnummer toegevoegd.

RSA 

Bij deze SEA-tip is het belangrijk om RSA (Responsive Search Ads) te gebruiken. Dit zijn advertenties die zelf door Google samen worden gesteld op basis van de informatie die jij opgeeft. Bij RSA kun je vijftien titels en vier beschrijvingen invoeren. In tegenstelling tot ETA’s (Extended Text Ads) stelt Google dan zelf de advertenties samen die het beste scoren. Bij ETA maak je slechts drie koppen en twee omschrijvingen en dat gebeurt geheel handmatig. Daarbij stel je dus ook zelf de advertentie samen. Het voordeel van RSA is dat RSA beter werkt met automatische biedstrategieën, omdat algoritmes van Google dit bepalen. Daarnaast past RSA bij de automatiseringtrends van tegenwoordig. Omdat je met RSA meer data levert aan Google stelt deze dan de best presterende advertentie samen. Omdat deze advertenties beter scoren dan zelfgemaakte advertenties raden we aan om altijd RSA te gebruiken. Bovendien geldt vanaf juli 2022 dat je alleen nog maar RSA kunt gebruiken. ETA kan dan niet meer gebruikt worden. 

USPs 

Focus je ook op de USPs van je bedrijf. USPs staat voor unique selling points: wat maakt jouw bedrijf uniek? Wat zorgt ervoor dat je eruit springt tussen de concurrenten? Focus je hierop om je doelgroep te overtuigen om bij jou een aankoop te doen. Zorg er daarom ook voor dat je deze USPs ook in je advertentie op laat vallen. Is er momenteel een aanbieding die klanten kan trekken? Of rekent jouw bedrijf geen verzendkosten? Of scoort jouw bedrijf bovengemiddeld goed in de recensies? Zet dit in de advertentie en laat jouw bedrijf opvallen tussen al die andere bedrijven! 

CTA 

Als je de klant wil overtuigen om bij jou voor een aankoop te gaan, moet je deze ook ertoe bewegen dit daadwerkelijk te doen. De lezer moet immers wel weten wat hij moet doen! Daarvoor kun je het beste een CTA (call to action) in de advertentie zetten. Een CTA is een tekst die de lezer overtuigt om erop te klikken om naar de landingspagina te gaan. Voorbeelden van CTA’s zijn lees meer, klik hier om naar de aanbieding te gaan, abonneer je nu of bestel nu.  

Beïnvloedingsstrategieën 

Ten slotte raden we als laatste SEA-tip aan om de potentiële klant ertoe te bewegen om voor jou te kiezen. Dit kun je doen door gebruik te maken van beïnvloedingsstrategieën, bijvoorbeeld de 6 beïnvloedingsprincipes van CialdiniDeze principes bestaan uit de volgende strategieën: wederkerigheid, consensus, consistentie, sympathie, autoriteit en schaarste. Door het gebruik van deze principes kan de potentiële koper overtuigd worden om voor jouw product te gaan. Je kunt deze principes in de praktijk toepassen door bijvoorbeeld een kleinigheidje bij de bestelling te doen, door recensies van klanten op de website plaatsen of door de mening van een expert te laten zien. Andere manieren om dit te doen, zijn door aan te geven hoe lang een aanbieding nog geldig is of door te laten zien hoeveel producten er nog beschikbaar zijn in de webshop. Dit zijn allemaal manieren om de potentiële klant te beïnvloeden en zo tot een aankoop over te laten gaan! 

Extra tips 

Naast deze SEA-tips is het belangrijk om alle conversies goed te meten, want als je geen data hebt, heb je geen resultaten en kun je ook niets verbeteren. Om deze metingen op te zetten, kun je Google Tag Manager gebruiken. Daarnaast is het belangrijk om alles te automatiseren. Als je veel producten hebt, is het handiger om met feed management tools te werken in plaats van alle campagnes handmatig op te stellen. Ten slotte is het heel belangrijk om ervoor te zorgen dat alles helemaal up-to-date is! 

Conclusie 

Dus wil je het beste halen uit je SEA-advertenties? Volg dan onze SEA-tips op. Zorg ervoor dat je de juiste zoekwoorden gebruikt en dat je landingspagina relevant is. Dit samen zorgt voor een hogere kwaliteitsscore, wat je SEA alleen maar ten goede zal komen. Focus je je daarna op de USPs om aan de buitenwereld te laten zien wat je zo bijzonder maakt en vergeet geen CTA toe te voegen, om aan de klant te laten zien wat diegene moet doen! Daarbij is het ook essentieel om je klant te proberen tot een aankoop te verleiden door middel van beïnvloedingsstrategieën. Dit kun je combineren met de advertentie-extensies die essentieel zijn om goed zichtbaar te worden in de zoekresultaten van Google. Ten slotte is de beste manier voor adverteren door RSA te gebruiken, zodat Google speciaal voor jou de beste advertentie kan samenstellen en je zo meer leads en conversies kan bezorgen! 

Heb je na het lezen van deze blog nog steeds vragen over SEA? Of wil je jouw SEA graag door ons laten uitbesteden? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen!