Je kijkt op een website naar een dienst of in een webshop naar producten. Vervolgens koop je (nog) niets, om welke reden dan ook. Later zie je toch ineens deze website of webshop weer verschijnen in advertenties op andere websites of op social media. Herken je dit? Dit wordt remarketing (of retargeting) genoemd. Ook kun jij met een remarketing advertentie deze potentiële klanten overhalen met bijvoorbeeld een tijdelijke actie. Denk hierbij aan een kortingsactie die maar een bepaalde tijd geldig is. Dit kan overigens ook werken bij bestaande klanten om hen over te halen tot een nieuwe aankoop over te gaan. Maar hoe werkt remarketing op social media? Dat leggen wij hieronder verder uit.
Volg je potentiële klanten
Wanneer een bezoeker op je website komt, wordt deze gevolgd door cookies. Dit is een klein tekstbestandje dat een website op je harde schijf plaatst zodat elke identieke gebruiker onderscheiden kan worden. Op deze manier kun je zien wat bezoekers op je website bekijken, hoelang ze de pagina’s bekijken en of ze tot een aankoop of conversie overgaan. Hierdoor kun je gerichter adverteren (remarketing op social media) en zorg je ervoor dat potentiële klanten relevante advertenties zien. Niets is natuurlijk zo vervelend als de hele tijd advertenties zien die niets met jou te maken hebben.
Nadat je weet wie je website of webshop heeft bezocht, maar niets heeft gekocht, kun je deze bezoekers in een remarketinglijst plaatsen. Ook kun je deze bezoekers segmenteren in bepaalde groepen, bijvoorbeeld bezoekers die alleen pagina’s hebben bezocht, potentiële klanten die hun winkelwagen niet hebben afgerekend of die zich hebben aangemeld voor de nieuwsbrief. Zo kun jij je advertenties aanpassen op de verschillende soorten bezoekers. Maar hoe werkt remarketing op social media (Facebook, Instagram en LinkedIn) en hoe kun jij opvallen met jouw advertenties? Dat leggen wij hieronder verder uit.
Remarketing op social media
Op social media kun je een grote groep mensen bereiken. Volgens een onderzoek op de website van Coosto zijn er zo’n 13,7 miljoen Nederlanders actief op social media. Daarom blijft social media een krachtig middel om je (potentiële) klanten te bereiken. De social mediakanalen die je hiervoor kunt gebruiken, zijn onder andere Facebook, Instagram en LinkedIn.
Om een remarketingcampagne op te starten via Facebook moet je eerst de Facebook-pixel implementeren op je website. Dit is een stukje code die je met de hulp van een websitebouwer kunt laten plaatsen in de koptekst van je website. Deze pixelcode kun je vinden in je Facebook-advertentieaccount. Nadat er genoeg data is verzameld, kun je een doelgroep aanmaken in dit account. Deze doelgroep kun je op verschillende onderdelen indelen, dus bedenk van tevoren wie je wilt retargeten. Daarna kun je aan de slag met de advertenties die getoond worden aan deze groep.
Omdat Instagram onder Facebook valt, kun je dezelfde Facebook-pixel ook hiervoor gebruiken. Ook kun je in het advertentieaccount van Facebook de advertenties maken voor Instagram.
Om bezoekers te retargeten via LinkedIn heb je geen pixel, maar de LinkedIn Insight Tag nodig. Deze werkt dan wel weer op dezelfde manier als de pixel van Facebook. Na het verzamelen van data kun je ook hier weer een doelgroep instellen op je advertentieaccount op LinkedIn.
Opvallen met je advertenties
Omdat je alsnog vele advertenties tegen zult komen op social media is het belangrijk om op te vallen met jouw advertentie. Zet een boeiende kop neer die ervoor kan zorgen dat potentiële klanten erop zullen klikken. Link de titel bijvoorbeeld aan het gedrag die zij hebben vertoond op jouw website (winkelwagen achtergelaten) of het product dat zij bekeken hebben. Daarnaast vallen afbeeldingen of video’s op tijdens het scrollen op social media, let hier dus ook op. Om je advertentie goed te laten werken, is een duidelijke call-to-action natuurlijk ook heel belangrijk. Hiermee haal je social mediagebruikers over om te klikken op de advertentie.
Remarketing (op social media) doe je dus met behulp van remarketing doelgroeplijsten op je social mediakanalen. Op deze manier kun jij je doelgroep segmenteren op bepaalde voorwaarden en gedrag die zij hebben vertoond op je website of webshop.
Ook aan de slag met remarketing advertenties op social media maar heb je daar hulp bij nodig? Neem contact op via onderstaande button of via de live chat.
Samenwerken?
Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op!
- Samen online succes behalen
- Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
- Meer dan 20 jaar online ervaring
Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.