Leadgeneratie voor jouw bedrijf: conversies in de klantreis

  • Patrick Chen

Elk bedrijf wil natuurlijk zo snel mogelijk zorgen voor een harde conversie. Voor de meeste bedrijven zal dit de aanschaf van een product zijn. Er zijn echter ook bedrijven die als doel hebben om klanten te werven en dus aan leadgeneratie doen. Voor dit type bedrijven zal een aankoop dus niet de harde conversie zijn. Zij zullen onder andere offerte aanvragen als harde conversie zien. Er gaan echter een hoop stappen aan deze harde conversie vooraf. Voor beide type bedrijven is het ook belangrijk om deze voorafgaande contactmomenten inzichtelijk te maken.

Dit zijn dan de zogenoemde zachte conversies. Dit zijn acties die niet direct leiden tot een aankoop, maar wel bijdragen aan het doorlopen van de klantenreis. Door deze acties in kaart te brengen, kun je beter inspelen op de verschillende contactmomenten met je potentiële klanten en ze beter door de klantenreis begeleiden. In deze blog geven we je voorbeelden van verschillende contactmomenten en bijbehorende conversies die jij wellicht tegen gaat komen. Als leidraad gebruiken we het See, Think, Do, Care-model.

SEA als middel voor leadgeneratie voor je bedrijf

Een veelgebruikt middel om zowel de harde conversies als de zachte conversies te stimuleren is search engine advertising (SEA). Aangezien Google Ads wordt ingezet terwijl mensen op Google bepaalde zoekopdrachten aan het invoeren zijn, starten we in de think fase. Hierin zijn mensen zich al bewust van het probleem en zijn ze op zoek naar een oplossing. SEA draagt hier dus bij aan leadgeneratie (voor je bedrijf). Je kunt je ook voorstellen dat mensen in de See-fase jouw merk zijn tegengekomen, maar nog niet overtuigd zijn. Ze zouden nog wat vragen kunnen hebben. Ook hier kan SEA in faciliteren. In Google Ads kun je namelijk zogeheten extensies toevoegen. Een van deze extensies is bijvoorbeeld de bel-extensie. Met name op mobiele apparaten is dit een zeer handige tool. Je kunt hiermee mensen de optie geven om direct te bellen naar je bedrijf. Door dit als conversie mee te tellen, kun je dus bijhouden hoeveel mensen hier naar je bedrijf bellen en dan kun je deze informatie weer meenemen in de bedrijfsvoering.

Conversies op je website doormeten in Google Ads

Daarnaast is het ook handig om een aantal zaken op je website door te meten. Het is natuurlijk mooi als mensen op je advertentie hebben geklikt. Als ze vervolgens echter niet meteen iets kopen, wil je uiteraard ook weten wat hier de oorzaak van is. Daarom is het ook goed om verschillende zaken te meten, zoals het aantal contactformulieren dat ingevuld is of het aantal keer dat er contact opgenomen is via een e-maillink. Deze informatie zou je natuurlijk in Google Analytics kunnen laten binnenkomen, maar als Google Ads-specialist wil je alle informatie natuurlijk zo centraal mogelijk hebben. Je kunt via Google Tag Manager deze informatie eenvoudig in Google Ads zichtbaar maken. Je kunt bijvoorbeeld een tag instellen die dit bijhoudt. Let wel op: omdat het over Google Ads gaat, moeten gebruikers op je website wel eerst akkoord gaan met cookies voordat deze info naar Ads gestuurd mag worden. Stel je dit goed in, dan zal je hier bij je leadgeneratie profijt van hebben.

De harde conversie doormeten 

Naast de zachte conversies die we al besproken hebben, gaan we ook nog even kijken naar een harde conversie voor bedrijven waarin leadgeneratie centraal staat, namelijk het aanvragen van een offerte. Dit is natuurlijk waar je naar toe zou willen werken. Als er een offerte is aangevraagd, heeft iemand de klantreis helemaal doorlopen. Ook voor bedrijven die aankopen als harde conversie hebben is het belangrijk om te weten of er veel offertes worden ingediend. Je kunt dit dan vergelijken met het aantal verkopen dat je doet. Heb je namelijk veel minder verkopen dan offerte aanvragen, dan haken er schijnbaar nog veel mensen af na het zien van de offerte. Daarom is het dus belangrijk om dit inzichtelijk te maken. Met behulp van Google Tag Manager kun je ervoor zorgen dat dit vastgelegd wordt in jouw Google Ads-omgeving. Je kunt het ook zelf integreren in de code op je website zonder tussenkomst van Google Tag Manager.

Vergeet de conversies in de Care-fase niet

Zoals we al eens eerder hebben uitgelegd in de blog over het See, Think, Do, Care-model, is de Care-fase van dit model vaak een (onterecht) ondergeschoven fase. Het is echter enorm belangrijk om hier genoeg aandacht aan te schenken. Ook op het gebied van conversies kun je hier belangrijke dingen meten. Een voorbeeld hiervan is het meten van nieuwsbriefinschrijvingen. Een nieuwsbrief is een perfect middel om klanten up-to-date te houden en ze wellicht te stimuleren om weer een aankoop te doen of weer contact met je op te nemen. Deze inschrijvingen kun je via Google Tag Manager of via Google Ads zelf instellen. Let ook hier weer op met consent omtrent advertentiecookies.  

Door bovenstaande zaken in te richten heb jij beter zicht op de zachte- en harde conversies (leadgeneratie) voor jouw bedrijf. Ook heb je de klantreis beter in beeld, waardoor je beter op de wensen van je (potentiële) klanten in kunt spelen. Op deze manier haal je meer leads binnen. 

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: