Hoe je snel en gemakkelijk je Display-advertentie opzet

  • Anne Beekers

Heb je weleens op een website reclame boven aan de pagina gezien? Die vooral bedoeld is om op te vallen? Zoals de reclame van een nieuwe bioscoopfilm? Dat is een Google Display-advertentie. Display-advertenties zijn onderdeel van SEA (Search Engine Advertising). Op deze manier kun je op een grote schaal adverteren en je merk bekendmaken voor een groot publiek. Iedereen kan hiermee aan de slag: zowel een kleine eenmanszaak als een grote multinational. Om een beeld te geven van een Display-advertentie, kun je hieronder een voorbeeld van een display-advertentie van MINI bekijken.

Bron: RTLnieuws.nl

Er zijn twee verschillende soorten campagnes voor display-advertenties:

  1. Slimme display-campagne
    Dit zijn automatische campagnes. Hierbij wordt gebruikgemaakt van machine learning. Je vult de inhoud van de advertentie, de afbeeldingen, het budget dat je per dag kunt besteden en de prestatiedoelen voor kosten per acquisitie (CPA).
  2. Standaard display-campagne
    Bij een standaard display-campagne kun je targeting, biedingen en advertentie-indeling handmatig instellen.

Nu je weet wat display-advertenties zijn, kunnen we gaan uitleggen hoe je deze het beste opzet.

Stel doelen voor je display-advertentie

Het is belangrijk om van tevoren doelen te stellen om te weten waar je naar moet streven. In deze doelen bepaal jij wat je wilt bereiken. Wil je meer verkeer genereren? Of wil je meer conversies behalen? Zorg ervoor dat deze doelen al duidelijk zijn voordat je aan de campagne begint.

Stel KPIs (key performance indicators/kritieke prestatie-indicator) samen

Het is belangrijk om naar aanleiding van je doelstellingen je KPI’s voor je display-advertentie samen te stellen. Deze KPI’s verschillen per doelstelling. Als je meer conversies wilt genereren, kun je het beste kijken naar de KPIs ‘aantal conversies’ en ‘conversiewaarde’. Als je meer bezoekers naar je website wilt trekken, kijk je naar de KPI’s ‘aantal bezoekers’ en ‘tijd in de webshop’.

Kies het campagnetype

Bij campagnetype kun je kiezen uit: Zoeken (search), Display, Shopping of Video. Je kiest Shopping en dan kun je bij subtype vervolgens kiezen uit: Standaard display-campagne, slimme display-campagne en G-mail-campagne. 

Om meer conversies binnen te halen zonder dat het je meer geld kost, kun je het beste zowel slimme als standaardadvertenties gebruiken. Daarnaast kun je ook het beste verschillende formaten gebruiken. Hieronder staan voorbeelden van formaten voor mobiele apparaten en computers. 

Bron: Google

Kies naam van de campagne, locaties en taal 

Zorg ervoor dat de naam van de campagne precies de campagne beschrijft. Ook moet je locatie niet te groot zijn en kun je het beste verschillende campagnes aanmaken als je verschillende locaties kiest. Kies dan vervolgens de taal die in dat gebied gesproken wordt. 

Biedingen voor je display-advertentie

Je kunt kiezen tussen automatische biedingen en handmatige biedingen. Bij handmatige biedingen houd je volledige controle, terwijl bij automatische biedingen het algoritme van Google de biedingen voor je bepaalt. Het is aan te raden om voor automatische biedingen te gaan. Omdat Google deze biedingen voor je bepaalt, bespaar je tijd en zullen je advertenties beter presteren.

Bepaal je doelgroep

In Google Display kun je je doelgroep definiëren. Eerst maakt je de advertentiegroep aan. Dan kun je je doelgroep maken. Daarbij kun je bepalen waaraan deze doelgroep moet voldoen, zoals nationaliteit en locatie, maar ook interesses enzovoorts. Zo kun je de doelgroep samenstellen die bij jouw doel past. Dit zijn de doelgroepen waaruit je kunt kiezen:

Meten is weten 

Om te weten hoe je campagnes presteren en of ze nog verbeterd kunnen worden, is het belangrijk om de prestaties van je campagnes te meten in Google Display. Dit kan door gebruik te maken van pixels. Deze pixels leggen het gedrag van gebruikers op je website vast. Zo kun je gemakkelijk achterhalen hoeveel bezoekers je website trekt, hoeveel mensen er op jouw display-advertentie klikken enzovoorts. Op deze manier kun je meten hoe succesvol je advertenties zijn. 

Je display-advertentie optimaliseren  

Dan wordt het tijd om je campagne te optimaliseren. Daarbij is het belangrijk om te kijken naar welke zaken goed presteren en welke niet. De zaken die niet werken, kun je weglaten of vervangen door iets anders op de campagne te optimaliseren zodat hij het beter gaat doen. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te kijken of je de juiste doelgroep geselecteerd hebt voor de campagne of dat je misschien remarketing toe moet passen om bezoekers van de website die niet tot een aankoop over zijn gegaan terug naar de website te lokken.  

Met deze tips kun jij gemakkelijk en snel een Google display-advertentiecampagne opzetten! Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen of kun je onze hulp wel gebruiken bij het opzetten en optimaliseren van je campagne? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen!