Afgelopen weekend kondigde Google aan ingrijpende veranderingen te gaan doorvoeren in het vertonen van zoekresultaten. Google verwijdert namelijk binnenkort de advertenties aan de rechterkant. In plaats daarvan voegt Google bij ‘dure’ zoekopdrachten een vierde advertentie toe boven de zoekresultaten. Dit melden het toonaangevende Marketingland en het daaronder vallende Search Engine Land op basis van bronnen binnen Google.
Waarom deze veranderingen in de Google zoekresultaten?
Waarom de veranderingen worden doorgevoerd in de Google zoekresultaten is vooralsnog niet helemaal duidelijk. Het kan er mee te maken hebben dat de advertenties aan de rechterkant niet lucratief genoeg zijn voor Google. Waarschijnlijker is dat de vertoning van de Google zoekresultaten zo veel mogelijk gelijk wil trekken met de vertoning van mobiele zoekopdrachten. Er worden immers steeds meer zoekopdrachten uitgevoerd vanaf mobiele devices en zoals bekend is er bij de mobiele zoekopdrachten aan de rechterkant geen ruimte voor advertenties.
Het Google Knowledge Panel en PLA’s
Er zijn nog wel twee uitzonderingen: advertenties in de zogeheten ‘Knowledge Panel’ en PLA’s (Product Listing Ads). Het Knowledge Panel is het vlak aan de rechterkant waar relevante informatie komt te staan over de zoekopdracht, zoals hieronder in de screenshot van de zoekopdracht ‘Nelson Mandela’.
Product Listing Ads (PLA’s) zijn reclames met afbeeldingen die direct naar de productpagina van de adverteerder gaan. In de Nederlandse zoekresultaten wordt dit vertoond onder de naam ‘Google Shopping’. Deze worden in de toekomst boven of aan de rechterkant van de reguliere zoekresultaten vertoond. Dit ligt er uiteraard ook aan of het om een mobiele opdracht gaat of om een zoekopdracht vanaf een reguliere computer of laptop.
Een kleine aanpassing met een groot effect
Het lijkt slechts een kleine aanpassing, maar heeft een grote impact op zowel SEO als SEA. Als er een vierde advertentie komt, wordt het namelijk moeilijker om met je organische positie boven de vouw te komen. Aan de andere kant wordt het moeilijker om met je advertentie op te vallen en bezoeken naar je pagina te genereren.
Dit wil niet zeggen dat je niet meer kunt scoren op SEO en SEA. De uitdaging wordt alleen groter. Zoals eerder aangegeven wordt de vierde advertentie ook alleen vertoond bij zeer lucratieve zoekopdrachten en dure zoekwoorden als bijvoorbeeld ‘hypotheek’ en ‘vakantie’.
Wat is het effect voor jouw organisatie?
Het wordt dus wel belangrijker om strategisch in te zetten op Adwords en SEO. Waarop wil je scoren? Idealiter is het een goede mix waarbij je zowel met SEA als SEO scoort. Een hoge organische positie zorgt immers voor een hoge mate van geloofwaardigheid en vertrouwen. SEA biedt weer veel mogelijkheden om geïnteresseerde mensen direct naar de juiste pagina’s te leiden.bron: oogle.nl
Het is dus even afwachten voordat we precies weten welk effect de verandering gaat sorteren en hoe zich dat gaat uiten in de statistieken. Daarnaast moet ook nog maar blijken dat de vierde advertentie wordt gebruikt op de zoekwoorden waar jij je op richt. Ons advies is dus om het Google nieuws en Analytics goed in de gaten te houden. Op deze manier ben je er op tijd bij en speel je er op tijd op in. Tot die tijd is het altijd goed om eens te checken hoe je ervoor staat.
Samenwerken?
Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op!
- Samen online succes behalen
- Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
- Meer dan 20 jaar online ervaring
Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.