Gebruiksvriendelijkheid op je website en de user experience

  • Sam van der Put

In een wereld waar elke seconde telt, kan een fractie van een seconde verschil maken in de gebruikerservaring (user experience) van je website. In het huidige digitale tijdperk is het maken van een gebruiksvriendelijke website erg belangrijk bij het succes van een bedrijf. Naast gebruiksvriendelijkheid is ook de gebruikerservaring (UX) essentieel.

Gebruiksvriendelijkheid verwijst naar het gemak waarmee bezoekers van je website kunnen navigeren. UX verwijst naar het gevoel dat een gebruiker heeft tijdens het gebruik van je website en hoe goed de website in staat is om aan bepaalde behoeften te voldoen. Dit omvat bijvoorbeeld aspecten als de look en feel van de site, de inhoud en de interacties tussen de gebruiker en de website.

In deze blog leggen we uit waarom gebruiksvriendelijkheid en UX belangrijk zijn voor bezoekers en website-eigenaren.

Waarom zijn gebruiksvriendelijkheid en UX belangrijk?

Allereerst zorgen ze voor een positieve ervaring op je website voor de gebruiker, dit resulteert in een hogere betrokkenheid en meer terugkerende bezoekers. Dit kan daardoor dus leiden tot meer conversies en een betere perceptie van jouw merk en je producten en/of diensten. Bovendien kan een gebruiksvriendelijke website de ranking in zoekmachines zoals Google en Bing verbeteren wat dan weer kan leiden tot meer organisch verkeer. Bedrijven die investeren in gebruiksvriendelijkheid en UX zien vaak een verbetering in klanttevredenheid en dit zorgt dan voor een positief imago.

Webtoegankelijkheid voor mensen met een visuele Beperking

In onze steeds meer gedigitaliseerde wereld is het cruciaal dat het internet toegankelijk en bruikbaar is voor iedereen, inclusief mensen met een visuele beperking. Webtoegankelijkheid gaat verder dan alleen een ethische plicht, het is een teken van inclusiviteit en zorgt ervoor dat informatie en diensten beschikbaar zijn voor de volledige breedte van onze samenleving. Voor personen met een visuele beperking kan een goed ontworpen website betekenen dat zij net zo effectief en zelfstandig kunnen browsen als iemand zonder beperking. Dit houdt in dat de site navigeerbaar moet zijn met screenreaders, dat er duidelijke contrastverhoudingen zijn tussen tekst en achtergrond, en dat alle informatie beschikbaar is in tekstvorm. Door te investeren in webtoegankelijkheid waarborgen we niet alleen gelijkheid, maar openen we ook onze online deuren voor een bredere doelgroep, wat zowel maatschappelijk als commercieel voordelig is.

Hoe kun je de gebruiksvriendelijkheid en UX van je website verbeteren?

Hieronder geven we je een aantal tips en elementen die van belang zijn bij het verbeteren van je website.

  1. Duidelijke navigatie: Zorg ervoor dat de gebruiker snel en gemakkelijk kan vinden wat ze zoeken.
  2. Intuïtief ontwerp: Het design/ontwerp van de site moet natuurlijk aanvoelen en niet verwarrend zijn. Het is belangrijk om een gebruiksvriendelijke lay-out of template te gebruiken met duidelijke call-to-actions.
  3. Goede content: De content op de website moet relevant zijn voor de bezoekers. Door de content af te stemmen op de behoeften van de gebruikers blijven ze langer op de site en verhoog je de kans op conversie.
  4. Snelheid van de website: De laadtijd van de site belangrijk voor de UX. Zorg ervoor dat afbeeldingen zijn geoptimaliseerd en kies een stabiele webhosting.
  5. Responsive design: Zorg ervoor dat de website is geoptimaliseerd voor alle apparaten. Met een responsive design past het beeld zich aan naar alle schermformaten zoals desktop, tablet en mobiel.
  6. A/B-testen: Door A/B-testen uit te voeren krijg je inzichten in de UX van je website en kun je eventuele problemen identificeren en oplossen.

Het is belangrijk om de gebruiksvriendelijkheid en de UX regelmatig te evalueren en optimaliseren. Door het doen van verschillende testen kun je ervoor zorgen dat bezoekers van je website terugkeren en dat de conversies verhoogd worden. Vraag bijvoorbeeld feedback aan klanten en gebruikers door middel van enquêtes en feedbackformulieren.

Optimaliseer je website

Een gebruiksvriendelijke website met een positieve gebruikerservaring kan bijdragen aan het succes van je bedrijf of organisatie. Het kan leiden tot hogere conversieratio’s en terugkerende bezoekers en/of klanten. Hou bovengenoemde elementen in je achterhoofd bij het optimaliseren van je eigen website.