De funnel up-benadering van Comaxx in vier stappen

  • Anne Beekers

In de marketing is iedereen bekend met de customer journey (het See think do care-model). Eerder hebben we in een blog het See Think Do Care-model uitgelegd. Niet iedereen heeft echter het budget om de traditionele funnel te gebruiken. Bij Comaxx maken we gebruik van de omgekeerde funnel. Deze funnel up-benadering is efficiënter en financieel haalbaarder voor bedrijven. Hoe dat werkt? Dat leggen we hieronder stap voor stap uit.

We beginnen bij de DO-fase

Waar normaal begonnen wordt met het aantrekken zoveel mogelijk publiek, starten we in deze fase van de funnel up-benadering juist bij de basis: bij het platform en daarmee de website zelf. Om meer potentiële klanten te generen, is het belangrijk om de website piekfijn op orde te krijgen. De website moet goed werken, (potentiële) klanten moeten gemakkelijk hun weg kunnen vinden en het bestelproces moet voor zichzelf spreken.
Lees maar eens het onderstaande voorbeeld van fictieve schoenenwinkel Wolfe.

De Nederlandse schoenenwinkel Wolfe heeft veel geïnvesteerd in displayadvertenties en televisieadvertenties om zo zoveel mogelijk mensen binnen de doelgroep te bereiken. Toch ziet Wolfe geen stijging van de verkoop en klopt daarom bij ons aan om de conversies op te schroeven.
Bij het onderzoeken van de website blijkt dat er verschillende fouten in de website zitten, zoals categorieën die niet kloppen en filters die niet goed werken. Ook is het bestelproces onnodig ingewikkeld. Ook blijkt Wolfe op de tweede pagina van Google op te duiken. Verder is er al een jaar niets meer op hun Facebook-pagina gepost en hebben ze geen andere social mediakanalen, zoals Instagram.
We lossen de fouten in de website op en vereenvoudigen het bestelproces. Daarnaast voeren we een zoekwoordenonderzoek uit om de SEO te verbeteren. Uit dit onderzoek blijkt dat potentiële klanten op heel andere termen zoeken. We plaatsen content op de website, zoals blogs over de schoenentrends van 2021, waardoor Wolfe in één klap op pagina 1 belandt op Google. Ook promoten we deze content op social media, zoals Instagram en Facebook. Bovendien kunnen klanten op deze social mediakanalen vragen stellen, waar ze binnen een uur antwoord op krijgen. Nu is de schoenenwinkel veel beter vindbaar voor potentiële klanten.

Is de website tiptop in orde? Mooi! Dan gaan we door naar de volgende fase.

De THINK-fase

We gaan omhoog in de funnel naar de THINK-fase. Hier focussen we ons op de overwegingsfase. Nu je website op orde is, kun je er ook in investeren en kun je de website aan de man gaan brengen. Dit is de fase waarin je kunt investeren in bijvoorbeeld SEA.
Houd er rekening mee dat potentiële klanten in deze fase op zoek zijn naar iets specifieks. Daarom is het efficiënter om zeer specifieke zoekwoorden te gebruiken in plaats van brede zoekwoorden. In het laatste geval haken ze namelijk sneller af.

Nu de website als een geoliede machine werkt en de SEO zijn vruchten afwerpt, kan Wolfe zich gaan richten op advertenties. De schoenenwinkel investeert in SEA, waardoor de webshop boven aan Google belandt. Ook verschijnen er advertenties van de nieuwste schoenen bij Google Shopping en marketplaces. Hierdoor wordt de schoenenwinkel een stuk zichtbaarder voor mensen die specifiek naar schoenen zoeken.

Nu deze fase in orde is, wordt het tijd om aan de branding te gaan werken in de volgende fase van de funnel up-benadering.

De SEE-fase

Nu wordt het tijd om je merk bij het grote publiek te introduceren. De website werkt top, de betaalde advertenties lopen al, en nu moet het merk in de schijnwerpers gezet worden. Hoe doe je dat? Daar zijn diverse manieren voor, zoals displayadvertenties op andere websites, televisieadvertenties of andere soorten videoadvertenties en advertenties op social media. De keuze voor de social media ligt aan de doelgroep. Waar Facebook veelal door oudere generaties wordt gebruikt, is Instagram juist populair onder jongere mensen.

Wolfe heeft nu geïnvesteerd in SEA en advertenties bij marketplaces en Google Shopping, maar is nog niet klaar. Nu moet iedereen het merk Wolfe leren kennen en moeten de potentiële klanten massaal binnen gehengeld worden. De schoenenwinkel steekt geld in displayadvertenties die op diverse websites verschijnen. Ook besluit Wolfe zich te richten op advertenties op Instagram, omdat dit platform gebruikt wordt door de doelgroep van de schoenenwinkel.

Is het merk nu zichtbaar voor een breed publiek? Top! Maar je bent nog niet klaar.

De CARE-fase

Het eindigt niet bij de verkoop. In de laatste fase van de funnel up-benadering is het belangrijk om je klanten aan je te binden en ervoor te zorgen dat ze blijven. Hoe je dat doet? Zorg ervoor dat de klantenservice na de verkoop ook in orde is en dat deze gemakkelijk bereikbaar is en snel reageert. Als klanten problemen hebben, moet je met adequate oplossingen kunnen komen waar de klant mee tevreden is, anders gaan ze de volgende keer wel naar de concurrent.

Wolfe heeft nu geïnvesteerd in advertenties op grote en kleine schaal en ziet de verkoop omhoog schieten, maar de schoenenwinkel kan nog niet achterover leunen. Het halve werk is gedaan, nu wordt het tijd om deze klanten aan zich te binden en hen te veranderen in vaste klanten die dol zijn op dit merk. Als vorm van klantenservice wordt er een online chat op de website geïntroduceerd, zodat klanten nóg beter geholpen kunnen worden. Ook stuurt Wolfe regelmatig e-mails naar vaste klanten, die zich hiervoor opgeven, met nieuwe collecties, maar ook e-mails met tips over hoe je leren schoenen het beste kunt onderhouden. Daarnaast moedigt Wolfe klanten aan om foto’s van hun nieuwe aanwinsten op social media te posten.

Conclusie

In het kort is het belangrijk om je als bedrijf eerst te focussen op het op orde brengen van de website, SEO en organische social media. Pas van daaruit kun je door naar de betaalde advertenties om deze website te promoten. Als dit gebeurd is, kun je het merk aan het grote publiek tonen om een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken. Als die doelgroep overstag gaat en een aankoop heeft gedaan, is het belangrijk om deze klanten te behouden en ervoor te zorgen dat dit hun favoriete merk wordt waar ze anderen dolgraag over vertellen. Het verhaal van fictieve schoenenwinkel Wolfe is een voorbeeld van hoe met deze funnel up-benadering de verkoop omhoog kan schieten en je zo de omzet kan verhogen.

Wil je graag dat we je helpen met het maken van een plan voor deze funnel up-benadering? Of heb je hier nog vragen over? Schroom dat niet contact met ons op te nemen en wij helpen je verder!