Wat heeft Employee Advocacy te maken met Demand Generation?

  • Sam van der Put

Als ik met mensen praat over Demand Generation, gaat het al snel over de terugkeer naar het investeren in merken, ‘zoals vroeger’. Nu het steeds moeilijker wordt om snel ‘leads te vangen’ worden we als marketeers weer teruggeworpen op de lange-termijn-aanpak, de focus ligt minder op de 3% van de kopers die nu in de markt zit en méér op de 97% die nu geen actieve kopers zijn. Dan heb je het weer over ‘branding’. In de B2B is de optelling van de ‘personal brands’ van de medewerkers echter al vele malen groter dan de kracht van het bedrijfsmerk. En uniek, onderscheid maken ten opzichte van de concurrent is alleen maar makkelijker met al die unieke ‘personal brands’.

Daarom is het inzetten van Employee Advocacy een slimme zet om dit te bereiken. Employee Advocacy is het betrekken van medewerkers bij de marketing van je bedrijf. Maar hoe verhoudt Employee Advocacy zich tot Demand Generation en waarom is het zo belangrijk om deze twee met elkaar te verbinden?

Wat is Demand Generation?

Voordat we ingaan op het verband tussen Employee Advocacy en Demand Generation, is het belangrijk om te weten wat Demand Generation precies inhoudt. Demand Generation beïnvloedt de manier van denken van klanten dusdanig, dat ze gaan beseffen dat er een betere situatie mogelijk is (bron: InDemand B2B). Of iets technischer geformuleerd: Demand Generation is een ‘Brand awareness’ strategie, waardoor er bij potentiële kopers een andere manier van denken ontstaat over hoe jouw merk hun probleem kan oplossen. Demand Generation schetst scenario’s vanuit storytelling waar de klant zich in herkent, waardoor er een verlangen naar gaat ontstaan.

Nu we weten wat Demand Generation inhoudt, is het tijd om te kijken naar de rol die Employee Advocacy hierin kan spelen. Door medewerkers te betrekken bij de marketing van je bedrijf, vergroot je de zichtbaarheid en geloofwaardigheid van je merk. Medewerkers hebben namelijk een groter bereik en meer invloed dan het bedrijf zelf. Door bijvoorbeeld kennis (of beter nog: een visie) te delen op social media, creëren zij niet alleen meer exposure, maar verhogen zij ook het vertrouwen in het merk. Dit kan uiteindelijk leiden tot meer interesse, klanten en nieuwe collega’s voor het bedrijf.

Hoe verbind je Employee Advocacy met Demand Generation?

Om Employee Advocacy succesvol te laten zijn in het verlengde van Demand Generation, is het belangrijk om deze twee strategieën met elkaar te verbinden. Dit kan op verschillende manieren:

  • Maak het makkelijk voor medewerkers om content te delen: Door het delen van content makkelijk te maken voor medewerkers, vergroot je de kans dat zij daadwerkelijk content delen. Dit kan bijvoorbeeld door een tool als Soworker beschikbaar te stellen, waar medewerkers gemakkelijk en snel content kunnen vinden om te delen.
  • Betrek medewerkers bij het creëren van content: Door medewerkers te betrekken bij het creëren van content, vergroot je de betrokkenheid en het draagvlak voor de content. Hierdoor zullen medewerkers sneller geneigd zijn om deze content te delen op social media, wat uiteindelijk kan leiden tot meer klanten.
  • Beloon medewerkers voor hun bijdrage: Door medewerkers te belonen voor hun bijdrage aan de marketing van het bedrijf, vergroot je de motivatie en betrokkenheid. Dit kan bijvoorbeeld door het geven van een bonus, het organiseren van een teamuitje of het uitdelen van cadeaubonnen. Maar uiteindelijk werkt waardering op lange termijn beter dan geld, dus geef ook complimenten.
  • Stimuleer collega’s om actiever te worden op platforms als LinkedIn: Voor het versterken van een ‘personal brand’ in de B2B-markt is LinkedIn onmisbaar. Iedereen heeft een visie op zijn of haar vak en deelt deze probleemloos aan de vergadertafel. Als collega’s deze visie delen trekken ze daarmee potentiële klanten aan.

Employee Advocacy verbinden aan Demand Generation

Employee Advocacy kan dus een belangrijke rol spelen in het verlengde van Demand Generation. Door medewerkers te betrekken bij de marketing van je bedrijf, vergroot je de zichtbaarheid en geloofwaardigheid van je merk. Door deze twee strategieën succesvol met elkaar te verbinden, kun je zorgen voor meer klanten en uiteindelijk meer omzet voor je bedrijf. Zorg er daarbij voor dat je medewerkers op een laagdrempelige manier kunt betrekken en dat ze ook daadwerkelijk beloond worden voor hun bijdrage.

Blijf echter wel altijd transparant en zorg dat de content die medewerkers delen past bij de waarden en boodschap van het bedrijf. Het is belangrijk dat er een consistent en betrouwbaar beeld naar buiten wordt gebracht, zodat er een solide basis wordt gelegd voor toekomstige groei.

Kortom, Employee Advocacy is een waardevolle toevoeging aan je marketingstrategie en kan zorgen voor meer zichtbaarheid, geloofwaardigheid en klanten. Door Employee Advocacy te verbinden met Demand Generation, kun je deze twee strategieën succesvol met elkaar laten samenwerken. Zorg daarbij voor een laagdrempelige manier van betrokkenheid en beloon medewerkers voor hun bijdrage. Zo creëer je een solide basis voor toekomstige groei van je bedrijf.

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: