B2B e-commerce: Vergroot de aankoopervaring

Wil je weten hoe je jouw B2B e-commerce kunt verbeteren? Dan is het goed om te weten dat de beste B2C-features ook simpelweg binnen de B2B kunnen worden ingezet! Door zorgvuldig te kiezen voor de features die B2C-kopers al kennen worden de ervaringen van B2B-klanten drastisch verbeterd. Dit levert jou als organisatie winstresultaten op. Er zijn vijf B2C e-commercefuncties die perfect aansluiten op het B2B-inkoopproces.

Feature 1: aanbevelingen op maat 

Consumentenshops blinken uit in het gebruik van dynamische en gepersonaliseerde inhoud om specifieke klantgroepen aan te spreken. Dit bespaart uiteindelijk tijd voor de koper. Jouw B2B-organisatie heeft de mogelijkheid je klanten naadloos te segmenteren op basis van bijvoorbeeld hun associaties en bestaande contracten.

Feature 2: krachtige zoekmogelijkheden

Zeer uitgebreide productcatalogi maken krachtige zoekmogelijkheden in e-commerce essentieel. B2B e-commerce platformen zijn genoodzaakt om hetzelfde niveau van gemak te bieden als retailers doen, om hun klanten de mogelijkheid te geven items te vinden op basis van productspecificaties of SKU, prijs of beschikbaarheid.

Feature 3: een optimale koopervaring

B2C e-commerceplatformen zijn zo ontwikkeld dat retailers een grote hoeveelheid informatie, die belangrijk is voor de aankoopbeslissing, naadloos kunnen beheren. Deze behoefte is zelfs nog groter in de B2B-sector, waar productcatalogi barsten van een oneindigheid in items, nauwkeurig gesorteerd op productspecificaties. Wanneer we blijven leren van het gebruik van e-commerce in een B2C omgeving zal de B2B-ervaring alleen maar verbeteren.

Feature 4: aankoop- en verkoopanalyses

In de meeste retailomgevingen kunnen klanten hun bestelgeschiedenis en andere informatie in slechts enkele klikken bekijken. Bij B2B ordertracking, facturering en accountbeheer is dit vaak veel complexer. Met behulp van een B2B e-commerceplatform kunnen bedrijven deze problemen gemakkelijk aanpakken. Daarnaast wordt met uitgebreide aankoopanalyse een duidelijker beeld gecreëerd van websiteverkeer, koopgedrag en bestelpatronen.

Feature 5: de mogelijkheid om leads ‘op te voeden’ door de aankoopfunnel

De aankoopfunnel van een B2B-klant is vaak langer dan die van een B2C-klant. Daarom is het belangrijk voor B2B-organisaties om online relaties te onderhouden met de leads die zich in hun funnel begeven. Het delen van educatieve materialen die potentiële klanten helpt bij het maken van beslissingen is essentieel. Dit helpt jouw organisatie de waarde van een lead in te schatten en te bepalen of je offline telefonisch contact wil leggen.

Het is belangrijk om te blijven beseffen dat B2B-kopers simpelweg consumenten zijn met persoonlijke behoeften, voorkeuren en aankoopgedrag. Het opnemen van gerichte B2C-functies in jouw B2B e-commerce ervaring helpt jouw organisatie een inkoopoplossing te bouwen die jou en je klanten in controle houdt door het creëren van een echt uitzonderlijke koopervaring.

Is jouw platform voorbereid om in te spelen op de toekomst van B2B e-commerce?

Of beter gezegd: is jouw bestaande e-commerceplatform of -strategie uitgerust om in te spelen op deze enorme kans? Of rijd je niet mee op de trein en kiezen jouw potentiële klanten voor een krachtigere en gebruiksvriendelijkere B2B e-commercewebshop?

Het is belangrijk om te onthouden dat B2B e-commerce nog niet de volwassenheidsfase heeft bereikt. Een grote hoeveelheid B2B e-commerce-organisaties begint net met het werken aan B2B e-commerce business cases en bevindt zich nog in de opstartfase.

Er gaan de komende jaren dus een hoop veranderingen plaatsvinden binnen het B2B-kanaal. Er is nog tijd voor jouw organisatie om het online kanaal juist in te richten. Om dit te laten slagen in de toekomst moet je e-commercekanaal flexibel en schaalbaar zijn. Daarnaast moet jij in de mogelijkheid zijn om de content, functionaliteit en look-and-feel van jouw webshop te beheren.

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden extra online groei voor: