Artificial Intelligence (AI) : de toekomst van online marketing

  • Sander Hurkmans

Weet je nog dat je een paar weken terug een film had gekeken omdat Netflix dacht dat die wel iets voor jou was? Of die airpods die je gekocht had omdat Bol.com ze goed bij je nieuwe iPhone vond passen? Of dat lekkere nummer van Guus Meeuwis dat je kreeg aanbevolen op Spotify omdat je toevallig fan bent van deze artiest? Dit zijn een paar voorbeelden van Artificial Intelligence (AI) die in het dagelijks leven voorkomen. In deze blog komen er nog een aantal andere voorbeelden aan bod en hoe ze waarde kunnen toevoegen aan je online marketing strategie.

Wat is AI?

Simpel gezegd heeft artificial intelligence betrekking op een systeem dat leert om zich te gedragen als een mens. Dit betekent dat het AI-systeem kan zien, horen, spreken en schrijven. Het verschil is echter dat de AI van zichzelf blijft leren en steeds slimmer wordt naarmate het systeem meer data verzamelt. AI kan heel nuttig zijn voor een organisatie bij het uitvoeren van taken waar een menselijk brein niet toe in staat is. Hieronder beschrijven we welke rol AI kan spelen binnen de online marketing van je bedrijf.

Aanbevelingen geven met behulp van AI online marketing

Hierboven beschreven we dat Spotify, Netflix en Bol.com gebruikmaken van aanbevelingen bij het selecteren van muziek, films en producten. Het AI-systeem houdt in de gaten welke keuzes je maakt en probeert op basis hiervan aanbevelingen te geven die passen bij de interesses van de consument. Een voorbeeld hiervan is “Discover Weekly” van Spotify. Hierin wordt er elke week een lijst samengesteld met muziek die bij je past. De nummers die hierin voorkomen worden geselecteerd op basis van AI.

Een webshop kan hier heel goed gebruik van maken door te kijken naar de aankoophistorie en andere informatie van een consument om te voorspellen waar nog meer behoefte aan is. Vervolgens toont artificial intelligence deze producten op het moment dat de consument terugkomt op de website of bijvoorbeeld door middel van een e-mail na een aankoop met daarin de producten waarvan AI denkt dat daar ook interesse in is.

Het doel hiervan is om het de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken door meteen bij binnenkomst gepersonaliseerde producten te tonen, waardoor de bezoeker met weinig moeite over de website kan navigeren. Dit zorgt voor een positieve ervaring. Hierdoor is de kans reëel dat deze klant in de toekomst nog een aankoop doet.

Discover weekly spotify
Bron: Spotify Discover Weekly

Chatbots

Als je op een website tegen een vraag aanloopt, kun je vaak gebruikmaken van een chatfunctie. Op deze manier kun je in contact komen met de organisatie om je probleem op te lossen. Voor een bedrijf is het echter enorm onhandig om dit over te laten aan medewerkers. Dit kost namelijk veel geld en tijd.

Een chatbot is hierin een uitkomst omdat deze vorm van artificial intelligence het werk van de klantenservice medewerker uit handen neemt. De websitebezoeker typt een vraag in de chatfunctie en de bot geeft hier vervolgens een antwoord op. AI speelt hierin een belangrijke rol door de chatbot te helpen bij het formuleren van het antwoord. Dit doet AI door de gestelde vragen te herkennen en op te slaan, waardoor het systeem steeds slimmer en zelfstandiger wordt.

Het gebruik van deze vorm van AI in de online marketing van je bedrijf biedt een aantal voordelen. Allereerst zorgt het ervoor dat er een stuk sneller antwoord komt op je vraag doordat een bot niet hoeft na te denken over het antwoord in tegenstelling tot een klantenservicemedewerker. Daarnaast is een chatbot 24 uur per dag bereikbaar, terwijl een medewerker is gebonden aan vaste tijden.

Adverteren met AI binnen online marketing

Je hebt een product bekeken en in je winkelmandje gedaan, maar je hebt het nog niet gekocht. In de weken die volgen, zie je op elke website een advertentie van dat product waarin ze vragen of je het product toch nog wilt aanschaffen. Dit is een voorbeeld van AI binnen online marketing die bijhoudt waar je op gezocht hebt, zodat je hier op een later moment opnieuw mee geconfronteerd kunt worden om ervoor te zorgen dat je toch die aankoop gaat voltooien.

Adverteren met behulp van AI is interessant voor de online marketing van een organisatie omdat het de mogelijkheid biedt om advertenties te personaliseren doordat het AI-systeem bijhoudt waar je interesse in hebt getoond. Hierdoor kan het advertentiebudget efficiënter worden ingezet omdat je precies weet op wie je je wilt richten en hoe je deze persoon kunt bereiken.

Voice search

Siri, Alexa en Google home zijn drie voorbeelden waarmee zo goed als iedereen wel bekend is. Door deze technologie is het mogelijk om met behulp van je stem zoekopdrachten in te voeren. Hierdoor is het typen van teksten in de zoekbalk niet meer nodig. Dit is tijdbesparend en handig als je bijvoorbeeld aan het autorijden bent en even niet je telefoon kunt bedienen. AI speelt hier een grote rol in door de gesproken taal om te zetten naar geschreven tekst.

Voice search wordt steeds groter. Inmiddels bestaat namelijk al 10% van de zoekopdrachten wereldwijd uit voice search. Daarom wordt het steeds belangrijker voor de vindbaarheid van bedrijven om hiermee aan de slag te gaan. Een bedrijf kan dit doen door rekening te houden met voice search bij het schrijven van content voor de website. Het helpt namelijk om in de content antwoord te geven op korte en bondige vragen, omdat dit gemakkelijker opgepakt wordt door de voice search. Daarnaast moet de content overeenkomen met de zoekopdracht, zodat de relevantie hoog is. Op deze manier kan deze vorm van artificial intelligence toegepast worden in de online marketing van je bedrijf.

Conclusie

AI wordt steeds belangrijker in de online marketing wereld. Denk bijvoorbeeld aan Google Ads en andere advertentiesystemen die gebruik maken van AI bij het personaliseren van content om de consument zo goed mogelijk te kunnen bereiken. Daarom is het voor organisaties cruciaal dat ze AI omarmen, zodat ze concurrerend kunnen blijven. In deze blog hebben we een aantal voordelen genoemd die kunnen helpen bij het toepassen hiervan binnen je bedrijf. Het is goed om te weten dat er nog tal van andere mogelijkheden zijn met AI, maar bovengenoemde voorbeelden vormen een goede basis.

Hulp nodig bij het gebruikmaken van artificial intelligence in je online marketingstrategie? Wij kunnen websites maken die gepersonaliseerde content tonen waardoor je de consument op een betere manier kunt bereiken. Neem contact met ons op en we helpen je graag op weg!

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden extra online groei voor: