Eenden en Marketing: wat imprinting ons kan leren over Demand Generation

Wist je dat eendjes die pas uit het ei komen direct achter het eerste levende wezen aanlopen dat ze zien? Meestal is dat hun moeder natuurlijk, maar er zijn ook wetenschappers die als experiment voor de eendjes gingen lopen. Ze bedachten er zelfs een woord voor: imprinting.

Ik moet daar vaak aan denken als ik met mensen praat over Demand Generation. Het idee is dan namelijk ook dat als eerste je potentiële klanten wijst op een ontwikkeling waar ze nog niet bewust mee bezig waren. Een nieuwe wet bijvoorbeeld, of een nieuwe kwaliteitsnorm die binnenkort wordt verplicht in jouw markt. Als jij bijvoorbeeld degene bent die ze erop wijst dat er in 2025 een nieuwe (WCAG) wet komt die nieuwe websites verplicht ‘laagdrempelig’ maakt voor mensen met beperkingen, zet je jezelf als website-bouwer meteen op de shortlist. Ook een vorm van ‘imprinting’. Zoals bij eendjes.

demand_generation_duck-300x300

Hoe demand generation je merk kan ‘imprinten’

Pasgeboren eendjes zijn dus het klassieke voorbeeld van het imprintingproces. Ze volgen instinctief het eerste levende wezen dat ze zien na het uitkomen van hun ei, meestal hun moeder. Dit gedrag is cruciaal voor hun overleving en helpt hen zich aan te passen aan hun omgeving. De hechting die tijdens imprinting ontstaat, is sterk en blijvend.

Net als bij eendjes kan demand generation potentiële klanten “imprinten” op je merk. Door het creëren van bewustzijn en het benadrukken van de voordelen van je product of dienst, kunt je een sterke emotionele band met je doelgroep opbouwen. Dit zorgt ervoor dat zij je merk in gedachten houden wanneer ze een behoefte hebben die je product of dienst kan vervullen.

Tips voor de ‘imprinting’ van je merk

De volgende tools kunnen waardevol zijn bij ‘imprinting’ van je merk:

  • Ideal Customer Profile (ICP): Identificeer je ideale klant en pas je communicatie aan om beter aan te sluiten bij hun behoeften en interesses.
  • Storytelling: Vertel boeiende verhalen om de aandacht van je potentiële klanten te trekken en een emotionele connectie op te bouwen.
  • Contentmarketing: Maak waardevolle en informatieve content die inspeelt op de behoeften en interesses van je ICP. Dit helpt om je merk als autoriteit in je vakgebied te positioneren.
  • Sociale media: Benut sociale media om je boodschap op een persoonlijke en boeiende manier te delen en zo een sterke band met je publiek op te bouwen.
  • E-mailmarketing: Gebruik e-mail om potentiële klanten regelmatig te voorzien van nuttige informatie en hen zo bewust te maken van hun behoeften en de waarde van je product of dienst.
  • Meetbaarheid en optimalisatie: Analyseer de resultaten van je demand generation campagnes en pas je strategieën aan om nog beter aan te sluiten bij de behoeften van je doelgroep.

Met bovenstaande opzet moet je in staat zijn om vraag te creëren in de markt naar je product of dienst. Voor je het weet lopen er heel veel eendjes achter je aan.

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: