Zet je maar schrap: de SEA-trends van 2022

Online marketing is voortdurend in beweging en elk jaar verandert er een hoop. Zo ook SEA. De ene trend volgt de andere en het is soms lastig dit bij te benen. Daarom zetten wij in deze blog de SEA-trends van 2022 op een rij, zodat je in één klap klaargestoomd wordt en snel met deze trends aan de slag kunt! 

Trend 1: Responsive search ads: ETA kan in de prullenbak 

De eerste SEA-trend betreft RSA’s. Op dit moment is het nog mogelijk om ETA’s (Expanded Text Ads) en RSA (Responsive Search Ads) te gebruiken. RSA’s zijn advertenties waarbij je alleen 15 koppen en 4 beschrijvingen op hoeft te geven. Vanaf dat moment regelt het algoritme van Google alles zelf: van het in elkaar zetten van de advertentie tot het regelen van de biedingen. Hierdoor krijgt de doelgroep relevantere advertenties te zien. ETA’s zijn de handmatige advertenties die je helemaal zelf in elkaar zet en waar je zelf de volledige controle over hebt. Dit gaat echter veranderen. Vanaf 30 juni 2022 kunnen je geen ETA’s meer gebruiken en zijn RSA’s de enige vormen van advertenties die je in Google kunt gebruiken.  

Trend 2: Third party cookies 

In 2022 doet Google de third party cookies in de ban. Maar wat zijn cookies nu eigenlijk? Cookies zijn bestandjes die bijvoorbeeld een website op jouw apparaat (bijvoorbeeld een computer of een smartphone) plaatst als je op deze website bent. Deze cookies slaan allerlei gegevens over je op om zo de website optimaal te laten werken, maar met cookies kunnen bedrijven en adverteerders ook meer informatie over je krijgen om relevante advertenties aan je te tonen. Er bestaan verschillende soorten cookies: First party cookies, waarbij de website zelf cookies plaatst en bewaart. Daarnaast zijn er ook nog Third party cookies. Dit zijn cookies die geplaatst worden door een ander platform dan de website die je op dat moment bezoekt. Deze laatste cookies worden veelal gebruikt voor advertentiedoeleinden.

Hier komt dus een einde aan. Vanaf 2023 gaat Google third party cookies uit zijn browser Chrome, wereldwijd de meest gebruikte browser, bannen. Daardoor wordt het voor marketeers moeilijker om gegevens te verzamelen, zodat ze relevante advertenties aan de doelgroep kunnen laten zien. Maar Google heeft een nieuw alternatief bedacht: Privacy Sandbox (ook wel FLoC: Federated Learning of Cohorts). Er wordt hierbij geen gebruik meer gemaakt van trackingcookies. Gebruikers worden opgedeeld in anonieme groepen op basis van interesses en gedrag. Hier kunnen dan adverteerders gebruik van maken voor hun advertenties. Hierdoor wordt de privacy van gebruikers beter gewaarborgd. 

Trend 3: Performance Max 

Een andere SEA-trend betreft Performance Max. Performance Max is in 2021 als Beta-versie gelanceerd door Google. Door Performance Max in te zetten, zijn je advertenties in één klap zichtbaar op deze kanalen: Search, Display, Discovery, Gmail, YouTube en Google Maps. Dat betekent dus dat je niet voor elk kanaal een aparte advertentie hoeft te maken, maar dat een advertentie op alle kanalen zichtbaar is.  
Je stelt het budget en de biedstrategie in en daarnaast dien je ook de volgende zaken in te vullen: kopteksten en beschrijvingen, logo’s, afbeeldingen, video’s en URL van de landingspagina en customer match-lijsten. Het opvallende is dat je geen zoekwoorden hoeft toe te voegen. Dit regelt Google allemaal zelf.  

Trend 4: Hagakure-methode 

Eenvoudigheid is bij de Hagakure-methode het motto. Hoewel SEA-experts nu met specifieke zoekwoorden werken, waarbij elk zoekwoord zijn eigen advertentiegroep krijgt, werkt dat bij deze methode anders. Nu zijn brede zoekwoorden voldoende. Deze methode gebruikt juist machine learning en automation. Het is hierbij wel van belang dat je zoveel mogelijk data binnen weet te hengelen. Als je meer data hebt, worden de campagnes beter geoptimaliseerd. Door het toepassen van de Hagakure-methode hoef je minder campagnes, advertentiegroepen en advertenties te maken.  Er zijn echter ook een aantal nadelen. Doordat je advertentiegroep aan de 3000 impressies per week moet zien te komen, is het lastiger voor kleinere onderneming om deze methode toe te passen.  

Met deze tips voor de SEA-trends van 2022 ben je in een handomdraai klaar voor alles wat 2022 te bieden heeft. Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen over SEA? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen!