Laat jouw online en offline elkaar versterken

  • Edwin Vliegenthart

Steeds meer winkeliers wagen de stap naar een webshop. Er is immers een groeiende markt van online winkelaars. Tegelijkertijd zijn er ook steeds meer online winkeliers die een fysieke winkelen openen. Omdat er offline ook geld te verdienen valt. Uit onderzoek in opdracht van de Kamer van Koophandel blijkt zelfs dat meer dan twee derde van de webwinkeliers een offline winkel overweegt. De online en offline wereld komen op deze manier steeds meer samen. Ontdek de voordelen…

Combineer online en offline met elkaar

De uitdaging voor winkeliers, die kiezen voor deze multichannel aanpak, is om een consistente klantervaring te bieden. Het gemak wat de webshop biedt moet ook offline beschikbaar zijn. Daarnaast is het de bedoeling dat het vertrouwen wat de fysieke winkel biedt ook terugkomt in de webshop. Op die manier versterken de twee kanalen elkaar.

Gebruik de fysieke winkel om vertrouwen te creëren

Eén van de belangrijkste bezwaren tegen online bestellen die consumenten hebben is de angst nergens naartoe te kunnen als het product niet goed is. Een fysieke winkel neemt deze angst weg, ook al staat die aan de andere kant van het land. De bezoeker van de webshop heeft het gevoel dat hij ergens naartoe kan en dat de webshop niet één of ander anoniem bedrijf is.

Voorbeeld hoe CoolBlue de “échte winkels” promoot

Benut dit voordeel door in de webshop veel beeldmateriaal van de winkel te gebruiken, de adresgegevens duidelijk en vaak te herhalen en biedt bijvoorbeeld de optie om bestellingen zelf af te komen halen. Het zal je verbazen hoeveel mensen hier bij de eerste aankoop gebruik van maken. Bij vervolgaankopen zie je vaak dat deze klanten het dan toch aan durven om online te bestellen en thuis te laten bezorgen.

Attendeer andersom ook klanten die alleen in de offline winkel komen op de webshop. Verleid ze om daar te gaan kijken door een kortingsbon mee te geven.

Offline inschrijven voor de nieuwsbrief

Klanten zover krijgen dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief is iets wat online marketeers tot een kunst hebben verheven. Op webshops zijn vaak talloze manier om je gemakkelijk aan te melden. In de offline winkel ontbreekt deze mogelijkheid over het algemeen. Terwijl dat tegenwoordig prima mogelijk is.

De benodigdheden:

  1. Een iPad of Android tablet (bij voorkeur een model met een groot scherm)
  2. Een houder waarmee je de tablet monteert
  3. De gratis MailChimp app van MailChimp (Apple App Store, Google Play Store)
  4. En een halfuurtje tijd om de tablet op een goede plek te monteren (bij of net naast de kassa bijvoorbeeld)

Zodra klanten bij de kassa komen attendeer jij ze op de nieuwsbrief. Je vraagt ze om hun emailadres achter te laten en in ruil daarvoor blijven zij op de hoogte van de laatste nieuwtjes en aanbiedingen.

Webshop ook offline gebruiken

Tenslotte is het mogelijk de webshop effectief in te zetten voor klanten die juist specifiek naar de winkel toe zijn gekomen om een product aan te schaffen. Het kan namelijk gebeuren dat een product niet meer op voorraad is. In traditionele offline winkels wordt in zo’n geval de klant vaak met lege handen weggestuurd: “komt u volgende week maar terug, dan hebben we waarschijnlijk weer nieuwe voorraad”. Een doodzonde natuurlijk. Deze klant komt niet meer terug, tenzij je in de wijde omtrek de enige aanbieder bent van het gewenste product.

Met een webshop is er opeens een prima alternatief om deze klant toch te bedienen. Bestel samen met de klant het product in de eigen webshop. Zodra het weer op voorraad is ontvangt de klant het thuis. Of krijgt hij een mailtje om het alsnog zelf te komen ophalen. Als tegemoetkoming geef je bijvoorbeeld een korting (zoals gratis verzending).

Het gevolg: de klant is natuurlijk nog steeds teleurgesteld dat hij het product niet gelijk mee kan nemen, maar door dit netjes op te lossen laat je toch een positief gevoel achter.

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: