Wake-up call: Universal Analytics wordt Google Analytics 4 – Comaxx

  • Sander Hurkmans

Afgelopen week heeft Google bekend gemaakt dat per 1 juli 2023 de huidige versie van Google Analytics, Universal analytics (UA), geen data meer gaat verzamelen. Het programma wordt vanaf dat moment volledig overgenomen door de vanaf dan nieuwe standaard: Google Analytics 4 (GA4). Dit heeft natuurlijk impact op jouw data! Om te voorkomen dat jij inzichten gaat verliezen, moet je je hier goed op voorbereiden. Dat kan nu al! Google Analytics 4 is namelijk al langere tijd te gebruiken. Verzamel jij je data nog in UA? Laat dit dan een wake-up call zijn om nu over te stappen naar GA4!

Waarom wordt de overstap naar Google Analytics 4 gemaakt?

Google Analytics 4 is eind 2020 in het leven geroepen omdat de huidige Analytics-versie niet meer zou voldoen aan de huidige standaarden. Het marketinglandschap verandert continu. Uiteraard gaat Google daarin mee. Universal Analytics draait echter al sinds 2012. Het programma heeft wel meerdere updates gehad, maar na bijna tien jaar is het voor Google ook tijd om echt te gaan vernieuwen. Google Analytics is ooit gebouwd met de gedachte dat alles op een desktop gebeurde. Tegenwoordig draaien veel platformen echter op verschillende devices waardoor dit idee achterhaald is geworden. GA4 is wél gebouwd met cross-device platforms in het achterhoofd.

Wat zijn de verschillen tussen UA en GA4?

Als je al in Universal Analytics werkte, dan weet je misschien dat UA vooral op sessies gebaseerd is. Dit wil zeggen dat data wordt verzameld op basis van een groep interacties binnen een bepaalde tijd (sessie). Eén sessie kan bijvoorbeeld meerdere interacties bevatten, zoals een paginaweergave, kliks of gebeurtenissen. 

In Google Analytics 4, daarentegen, draait alles om events (gebeurtenissen). Elke interactie wordt als een losse gebeurtenis gezien. Deze gebeurtenis kan dan weer zogenaamde parameters bevatten. Een gebeurtenis kan bijvoorbeeld een paginaweergave zijn, met parameters die de pagina URL en de paginatitel weergeven.  

Daarnaast biedt Google Analytics 4 je meer mogelijkheden wat betreft het analyseren van gegevens. In GA4 heb je de zogenaamde optie “ontdekken”. Hierin bevinden zich vooraf gedefinieerde, geavanceerde rapporten. Deze rapporten laten gedetailleerde informatie zien en zijn ook nog eens vrij aan te passen zodat je precies kunt zien wat jij wilt.  

Verder is GA4 ook in staat om gegevens te voorspellen. De nieuwste versie bevat namelijk machine learning, waardoor het in staat is om gegevens over de waarschijnlijkheid van aankopen en omzet te voorspellen op basis van de data die binnenkomt. Dit is iets wat nog niet eerder mogelijk was binnen Google Analytics.  

Ten slotte is GA4 in veel opzichten eenvoudiger en gebruiksvriendelijker dan UA. Het opzetten van conversiedoelen, het aanmaken van aangepaste doelgroepen en de indeling van de rapporten is een stuk eenvoudiger in de nieuwe versie. Ook zijn Google Ads en Google Big Query geïntegreerd in GA4, waardoor je meer informatie onder één dak hebt. 

Wanneer moet ik overstappen op Google Analytics 4? 

Heel simpel gezegd: zo snel mogelijk. Ondanks het feit dat veel marketeers en bedrijven nog steeds werken in het oude vertrouwde Universal Analytics is het aan te raden om snel de overstap te maken. Als je hier nog niet klaar voor bent, dan is het op zijn minst aan te raden om wel alvast je account dusdanig in te stellen dat er wel data binnenkomt in GA4. Doe je dit namelijk niet op tijd, dan is de kans groot dat je volgend jaar met te weinig data en inzichten zit en je dan tegen problemen aanloopt. Je kunt er in dat geval voor kiezen om nog even in Universal Analytics te blijven werken, maar zorg er dan wel alvast voor dat je data verzamelt in GA4. Zo kun je langzaam aan het nieuwe systeem wennen en zorg je ervoor dat je geen gegevens misloopt.

Hulp nodig bij het overstappen op GA4?

Het op tijd inrichten van je GA4-account is dus erg belangrijk. Wil jij dit ook doen, maar weet je niet goed hoe je je nieuwe account het beste kunt inrichten of hoe je het beste de overstap maakt? Wij kunnen je daarbij helpen! Neem contact met ons op en wij zorgen ervoor dat jij zorgeloos de overstap naar Google Analytics 4 kunt maken. Zo ben jij klaar voor de toekomst en loop je niet onnodig data mis!

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: