Dit zijn de SEA-trends van 2024

Het nieuwe jaar is begonnen! Daarom brengen we je graag op de hoogte van de belangrijkste SEA-trends die ons dit jaar te wachten staan. We verwachten een grotere nadruk op automatisering en personalisatie binnen SEA. Door de integratie van AI en machine learning in SEA-campagnes bereiken bedrijven hun doelgroepen op een meer geavanceerde manier. We bespreken in dit artikel de belangrijkste trends van 2024 om rekening mee te houden.

1. Third-party cookies verdwijnen 

De dagen van third-party cookies zijn geteld, met zelfs Google Chrome die eind 2024 stopt met het ondersteunen ervan. Dit heeft een aanzienlijke impact op jouw SEA-remarketingstrategie, aangezien je niet langer kunt vertrouwen op deze data. 

Daarom is het nu belangrijk om te investeren in systemen die het verzamelen van first-party data mogelijk maken. Een effectieve methode hiervoor is het implementeren van server-side tracking. Met deze aanpak verzamel je zelf first-party data, die je vervolgens kunt koppelen aan advertentieplatformen zoals Google Ads door de data te uploaden, zoals klantenlijsten. Google Ads gebruikt deze informatie vervolgens om te bepalen welke doelgroep het meest geschikt is voor jouw advertenties. 

Het verzamelen van first-party data biedt niet alleen een alternatief voor third-party cookies, maar geeft je ook diepere inzichten in jouw klanten. Door klantgegevens grondig te analyseren, kun je waardevolle segmenten creëren en jouw advertentiestrategie hierop aanpassen, zodat deze nog effectiever en persoonlijker wordt. 

SEA-trends 2024

2. De impact van AI 

Steeds vaker zien we dat consumenten zich oriënteren via een AI-chatbot, voordat ze hun zoektocht voortzetten op platforms als Google. Dit nieuwe zoekgedrag heeft directe gevolgen voor de zoekopdrachten en dus ook voor jouw SEA-strategie. De aard van zoekopdrachten verschuift, wat betekent dat je jouw benadering moet aanpassen om relevant te blijven. 

Analyseer daarom de recente zoekopdrachten van jouw doelgroep en blijf deze trend nauwlettend volgen. Gebruik bijvoorbeeld het zoektermenrapport van Google Ads om inzicht te krijgen in deze veranderingen. Zorg dat je advertenties aansluiten bij de nieuwe zoektermen waarop uw publiek zich richt. 

Interessant genoeg is Microsoft al actief bezig met het ontwikkelen van nieuwe advertentietypes om in te spelen op deze verschuiving. Ze zijn bezig met de introductie van Compare & Decide-advertenties. Dit is een slimme zet, gezien Bing al een AI-gedreven zoekervaring biedt. Deze nieuwe advertenties kunnen het gebruik van Bing stimuleren, doordat ze gebruikers directe antwoorden en vergelijkingsmogelijkheden bieden. Iets wat momenteel vaak via chatbots gebeurt. 

Google’s Search Generative AI 

Een recente mijlpaal is de lancering van Google’s Search Generative AI in mei 2023. In plaats van de gebruikelijke indeling, waarbij SEA-advertenties bovenaan staan en gevolgd worden door een reeks organische resultaten, introduceert Google nu een nieuw element. Een speciaal blok waar de zoekmachine direct antwoord geeft op de zoekvraag van de gebruiker. Deze respons wordt gegenereerd op basis van informatie verzameld van talloze websites, maar met slechts een beperkt aantal directe links naar de bronnen. Bovendien worden er producten aanbevolen die aansluiten bij de zoekopdracht. 

Dit brengt een belangrijke vraag met zich mee: wat is de impact van deze verandering op jouw SEA-strategie en de relevantie van jouw website? Als Google al direct antwoorden biedt op de zoekresultatenpagina, hoe zorg je dan dat jouw site nog steeds waarde toevoegt en zichtbaar blijft? 

3. Demand generation wordt belangrijker 

Het genereren van vraag bij de doelgroep, ofwel Demand generation, wordt steeds belangrijker bij SEA. Eind zomer 2023 kondigde Google aan dat huidige Discovery-campagnes automatisch zullen overgaan in nieuwe DemandGen-campagnes. Deze AI-gedreven campagnes zijn speciaal ontworpen om creativiteit te stimuleren en de vraag naar jouw producten of diensten te verhogen. Ze vormen een perfecte aanvulling op jouw social media strategie. 

Maak daarom optimaal gebruik van deze nieuwe campagnes, aangezien Google ze sterk promoot. We verwachten dat ze een belangrijke rol gaan spelen in upper funnel-marketingstrategieën. Zorg ervoor dat je beschikt over boeiende content en vergeet niet om videocontent in te zetten, vooral op platforms zoals YouTube Shorts, om optimaal van DemandGen te profiteren. 

4. Video voor krachtige content 

Zowel Microsoft als Google zijn actief bezig met het verfijnen en lanceren van vernieuwende videocampagnes. Een recent voorbeeld is de introductie van de ‘videoviews-campagne’ door Google Ads, terwijl Microsoft aankondigt te gaan starten met Video and Connected TV (CTV) advertenties. Deze ontwikkelingen zijn niet toevallig. 

We zien een sterke toename in het bekijken van video’s. Microsoft voorspelt zelfs dat mensen in 2024 gemiddeld 3,5 uur per dag aan digitale video’s zullen spenderen. Korte video’s worden een steeds populairder medium om informatie te vergaren in alle fasen van de klantreis. Denk hierbij aan de in populariteit groeiende review- en unboxing-video’s op platforms zoals YouTube. 

Investeer daarom in de creatie van hoogwaardige videocontent en ontwikkel doeltreffende videocampagnes. Maak daarbij ook gebruik van AI-gestuurde oplossingen om effectieve advertentiecontent voor video te produceren. Met de juiste content kun je een groot publiek bereiken, ideaal om jouw merkverhaal over te brengen of de voordelen van je producten te benadrukken. 

Wil je SEA zo slim mogelijk inzetten? Neem dan contact op met een van onze SEA–experts via de livechat of het contactformulier.