Van Bewustwording tot Conversie: De Gezamenlijke Rol van Demand Generation en Inbound Marketing

Ik krijg regelmatig de vraag hoe je Demand Generation en Inbound Marketing kunt combineren. Deze twee methoden kunnen namelijk niet alleen afzonderlijk, maar ook in combinatie met elkaar zeer effectief zijn. Er is overigens wel een ontwikkeling gaande die in dit kader relevant is: volgens Google Trends is de afgelopen 12 maanden 14% minder gezocht op ‘inbound marketing’ en 40% méér op ‘demand generation’. Er is dus wel een verschuiving, maar dat betekent niet dat er een vervanging komt. Je kunt de twee strategieën laten samenwerken om je bedrijf te laten groeien, daar gaan we hieronder dieper op in. Maar eerst wat uitleg.

Wat is Demand Generation?

Demand Generation, of vraaggeneratie, is een brede marketingstrategie die tot doel heeft bewustzijn en interesse in een bedrijf of zijn producten of diensten te creëren. Het omvat verschillende tactieken, zoals content marketing, e-mail marketing, evenementen en meer, om potentiële klanten te bereiken en hun interesse te wekken.

Wat is Inbound Marketing?

Aan de andere kant is Inbound Marketing een strategie die is ontworpen om klanten aan te trekken door het creëren en delen van waardevolle content. Het gaat erom een relatie op te bouwen met potentiële klanten en ze door de verkooptrechter te leiden door ze te voorzien van de informatie die ze nodig hebben op het moment dat ze die nodig hebben. Een belangrijk verschil met Demand Generation is dat in de praktijk veel meer gebruik wordt gemaakt van downloadformulieren, waarbij de eenmaal verzamelde ‘leads’ door collega’s van Sales kunnen worden benaderd. Bij Demand Generation richt je je op ‘Opportunities’ die op eigen tempo klant worden.

De synergie tussen Demand Generation en Inbound Marketing

Hoewel ze verschillende doelen hebben, werken Demand Generation en Inbound Marketing effectief samen om bedrijven te helpen hun marketingdoelen te bereiken. Hier zijn enkele manieren waarop ze elkaar aanvullen.

Content creatie en verspreiding

Content speelt een cruciale rol in zowel Demand Generation als Inbound Marketing. Met Demand Generation creëren bedrijven content om bewustzijn en interesse te wekken. Inbound Marketing maakt gebruik van deze content om klanten aan te trekken en hen te begeleiden door de verkoopcyclus.

Leads genereren en voeden

Demand Generation en Inbound Marketing werken ook samen om leads te genereren en te voeden. Demand Generation-strategieën trekken potentiële klanten aan, terwijl Inbound Marketing hen helpt om verder door de verkooptrechter te bewegen door hen relevante en nuttige informatie te bieden.

Gegevensinzichten gebruiken

Beide strategieën maken gebruik van gegevens om hun effectiviteit te meten en hun tactieken aan te passen. Demand Generation verzamelt gegevens over de bronnen van leads, terwijl Inbound Marketing deze gegevens gebruikt om content te personaliseren en gerichte campagnes te maken.

Klantenrelaties opbouwen

Tot slot bouwen Demand Generation en Inbound Marketing samen sterke relaties op met klanten. Demand Generation trekt klanten aan, terwijl Inbound Marketing hen betrekt en hen transformeert van potentiële klanten tot trouwe klanten.

Demand Generation en Inbound Marketing kunnen elkaar dus op vele manieren aanvullen en versterken. Door deze strategieën samen te gebruiken, kunnen bedrijven hun marketinginspanningen maximaliseren en hun bedrijfsgroei versnellen.

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: