7 conversie quick wins: geef je website een boost!

  • Ilse Bierens

Conversie optimalisatie is van groot belang voor iedere website of webshop. Het is een continue proces waar je nooit klaar mee bent. Door steeds te optimaliseren behaalt iedere website of webshop uiteindelijk meer rendement. En dat is toch wat we allemaal willen? Je hoeft geen inhoudelijke expert te zijn om je conversies een boost te geven. Daarom stelden we deze lijst met 7 conversie quick-wins op.

1. Zorg dat de basis goed is

Zorg altijd dat de spelling en grammatica goed zijn. Spelfouten en een slechte zinsbouw zijn funest. Je wil de bezoeker op zijn gemak stellen en zijn vertrouwen winnen. Slechte spelling en grammatica ondermijnen het vertrouwen en hebben een negatieve impact op conversies. Dus pak het woordenboek erbij, het Groene Boekje of laat de teksten checken of zelfs schrijven door iemand die daar goed in is. Verder zijn er ook veel gratis spellingscheckers beschikbaar.

2. Zorg dat je call-to-actions opvallen

Er is al veel gezegd en geschreven over call-to-actions (CTA) en andere knoppen of buttons op websites. Er is jarenlang onderzoek gedaan naar de beste kleur, grootte, lettertype en positie. De eeuwige obsessie of een knop groen of rood moet zijn is verkeerd. Uiteindelijk komt het er allemaal op neer dat je call-to-action moet opvallen ten opzichte van de rest van de pagina. Ze moeten lijken op knoppen. Dus, kom in actie als je call-to-actions gecamoufleerd of verstopt zijn. Geef het design een update zodat ze luid en duidelijk aanwezig zijn. Gebruik contrasterende kleuren en zet de juiste boodschap op de CTA

3. Maak gebruik van sociale bewijskracht

70% van de consumenten geeft aan dat ze eerst reviews van andere gebruikers lezen voordat ze een aankoop doen. Mensen zijn geprogrammeerd om de groep te volgen en te doen wat anderen ook doen. Zeker als het gaat om gerespecteerde bekenden of mensen die bekend staan als expert op hun gebied. Of het nu testimonials, product reviews, klantbeoordelingen, social likes of case studies zijn, sociaal bewijs geeft onmiddellijk een positieve boost aan het conversieratio’s. Verzamel dus sociale bewijzen en overtuig je bezoekers tot het doen van aankopen.

4. Weerhoud mensen niet van aankopen

Dit is een open deur, maar het gebeurt nog veel te vaak dat mensen in weg worden gestaan bij het doen van aankopen. Vaak moeten bezoekers een account aanmaken voordat ze aankoop kunnen afronden. Dit heeft een negatieve invloed op de conversies. Sommige mensen willen helemaal geen account aanmaken, anderen hebben wel een account maar zijn hun wachtwoord vergeten. Wat de redenen ook zijn, respecteer de klant. Zorg ervoor dat hij zich niet hoeft te registreren maar ook aankopen als ‘gast’ kan doen. Waarom zou je een aankoop in de weg willen staan als dat helemaal niet hoeft?

5. Kort de formulieren in

Formulieren zijn vaak te lang, kort ze dus in! Het is simpel: elk extra veld reduceert de kans op de conversie. Vraag jezelf af, wil je echt iemands functie weten als hij een horloge koopt? Of zijn geboortedatum als hij geïnteresseerd is een softwarepakket? Schrap alle overbodige velden in je formulieren. Wil je echt veel informatie achterhalen, verdeel dan de stappen van het check-out proces. In de eerste stap bijvoorbeeld alleen de naam en het emailadres en de overige gegevens pas bij het betalen. Als mensen verderop in het proces zijn, haken ze minder snel af.

6. Red begraven call-to-actions

Gebruik heatmaps om te achterhalen of belangrijke CTA’s niet buiten het zicht van bezoekers begraven zijn. Het is een simpele regel dat als de CTA’s en andere belangrijke content buiten zicht liggen, ze niet effectief zijn. Zorg er dus voor dat je CTA’s en key content binnen het blikveld liggen en opvallen.

7. Verwijder afleidingen

Tegenwoordig kennen we veel afleidingen. Een rustige site is een must, verwijder elementen die bezoekers afleiden van het doel. In lijn met wat we eerder aangaven moeten de CTA’s en key content opvallen. De rest is bijzaak. Als bijzaken te veel opvallen, pas ze dan aan of verwijder ze.

Direct aan de slag met deze conversie quick wins!

Ga snel aan de slag, voer bovenstaande conversie quick wins door op jouw website en geef je conversieratio een boost! Hiermee behaal je laagdrempelig, snel en eenvoudig betere resultaten. Benieuwd wat funest is voor je conversieratio?

Deel dit artikel