Bezoekersgedrag meten in Google Analytics

  • Sam van der Put

Je hebt vast een mooie, gebruiksvriendelijke website met goede content. Maar hoe weet je of je wel de juiste doelgroep aanspreekt en wat het bezoekersgedrag is? In Google Analytics kun je gemakkelijk jouw website bezoekers leren kennen. Door middel van de standaardrapporten en segmenten krijg je snel inzicht in de verschillende gedragsvormen en kenmerken van je bezoekers. Denk aan demografische gegevens, interesses, device gebruik, de kanalen van waar je bezoekers komen en hoe zij zich gedragen op je website.

Waar kun je het bezoekersgedrag analyseren?

Op je eigen dashboard kun je snel inzicht krijgen in jouw doelgroep. Wil je meer in-depth info, dan kun je inhoudsrapporten opvragen en inzien via het menu “rapportage”. Zo kun je snel en simpel de cijfers die voor jou relevant zijn interpreteren. Daarnaast kun je via het menu “doelgroep” via submenu’s bekijken wat jouw bezoekers beweegt. Een kort overzicht per submenu:

Actieve gebruikers

Benieuwd hoe enthousiast jouw bezoekers zijn over jouw website of app? Bekijk dit dan via het menu “actieve gebruikers”. Google houdt namelijk de actieve gebruikers bij in perioden van een, zeven, veertien tot dertig dagen.

Cohortanalyse

Een cohortanalyse geeft je een overzicht van welke gemeenschappelijke kenmerken een bepaalde groep bezoekers heeft. Denk bijvoorbeeld aan kenmerken zoals een gemeenschappelijke acquisitiedatum.

Demografie, interesses en geografie

Wanneer je weet van jouw bezoekers wat de leeftijd en het geslacht is, welke interesses zij hebben, waar zij vandaan komen en welke taal ze spreken, kun je jouw content gerichter inzetten en aanpassen. Binnen de submenu’s “demografie”, “interesses” en “geografie” leer je dan ook meer over de personen zelf binnen je doelgroep, zodat je kunt toetsen of de persona’s die je voor jouw organisatie hebt beschreven kloppen.

Het bezoekersgedrag

Naast het meten van de kenmerken van je bezoekers, is het ook van belang om het bezoekersgedrag op jouw website of app te meten. Komen je bezoekers bijvoorbeeld regelmatig terug en hoe betrokken zijn ze? Dit kun je terugvinden in het submenu “gedrag”.

Technologie en devices

Wanneer je inzicht hebt in welke browsers, besturingssystemen en devices jouw gebruikers gebruiken, is het up-to-date houden van jouw website of app een stuk gemakkelijker. Zie het als een checklist om jouw website of app te testen op compatibiliteit en gebruiksvriendelijkheid en responsiviteit.

Benchmarking

In het submenu “benchmarking” kun je jouw website of app vergelijken met branchegerelateerde websites of apps. Ook geeft het je inzicht in trends. Google verzamelt deze gegevens vanuit de analytics van andere organisaties, indien zij daar via de beheeromgeving toestemming voor hebben gegeven.

Gebruikersstroom

De gebruikersstroom laat je in een visuele weergave zien hoe de gebruikers op jouw website of app navigeren. Denk bijvoorbeeld aan op welke pagina’s zij binnenkomen, welke pagina’s zij vervolgens bezoeken en wanneer ze de website of app verlaten. Zo weet jij welke pagina’s het beste scoren en welke niet.

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: