Tips & Tricks voor Google Shopping

  • Anne Beekers

Ben je al een tijdje bezig met het promoten van jouw producten in Google Shopping en wil het maar niet vlotten? Vallen de conversies tegen en wil je graag dat je Shopping-advertenties beter gaan presteren? In deze blog delen we aantal tips om ervoor te zorgen dat je het beste uit je Shopping-advertenties haalt!

Maar eerst: wat is Google Shopping nu precies? Google Shopping is een vorm van SEA (Search Engine Advertising). Bij Google Shopping worden verschillende producten met elkaar vergeleken, zodat jij in één oogopslag de verschillen kunt zien, zoals in onderstaande voorbeeld. 

Bron: Google

Als je op de advertentie klikt, kun je een foto, prijs bij verschillende winkels, de naam van het product, de naam van de winkels en de details van het product vinden, zoals je kunt zien op onderstaande foto. Daarnaast kun je ook de reviews bekijken.

Bron: Google

 Je kunt de advertenties ook boven aan de Google Search-pagina vinden, zoals je hieronder kunt zien.

Bron: Google

Maar hoe kun je adverteren bij Google Shopping nu het beste aanpakken? Dat zetten we in deze blog allemaal voor jou op een rij, zodat jij je concurrenten aftroeft en meer conversies binnenhaalt!

Voeg aanbiedingen en promoties apart toe in je productfeed in Google Shopping

De prijs van het product heeft invloed op de ranking van het product in de Shopping-feed. De producten van adverteerders die met een lagere prijs dan de concurrent adverteren zijn dan ook sneller in de shoppingfeed te zien dan concurrenten met een hogere prijs. Daarom is het belangrijk om de juiste prijs bij het product te tonen. Als jouw product goedkoper is dan hetzelfde product van een concurrent, dan is de kans groter dat de potentiële koper voor jouw product kiest en daardoor krijg je meer conversies. Hou daarom ook de prijzen van je concurrenten in de gaten, zodat je daar dan onder kunt gaan zitten.

Zorg ervoor dat de zoektermen terugkomen in de productinformatie 

Naast de prijs van het product hebben ook zoektermen invloed op de ranking van het product in de Google Shopping-feed. Daarom kun je het beste ervoor zorgen dat zoektermen (en zoekopdrachten) zoveel mogelijk terugkomen in de productinformatie. Onder de productinformatie verstaan we de titel, omschrijvingen, highlights en de productkenmerken. 

Voeg USP’s toe aan de producten 

USP’s (Unique Selling Points) zijn de unieke kenmerken van jouw product of bedrijf. Het is belangrijk dat je de potentiële koper een reden geeft om het product te kopen. Maar hoe je dat dan? Zorg ervoor dat jouw product opvalt tussen al die andere producten. Wat is er zo speciaal aan het product of jouw webshop? Wat heb jij wat jouw concurrenten niet hebben? Zo kan het zijn dat jij gratis verzending aanbiedt, terwijl klanten er bij een concurrent voor moeten betalen. Of misschien lever jij het product wel al de volgende dag, of zelfs nog dezelfde dag? Terwijl jouw concurrent misschien drie dagen nodig heeft om een product bij een klant thuis te bezorgen. Benadruk dit en zorg ervoor dat de potentiële koper voor jou kiest!

Val op tussen concurrenten met relevante productafbeeldingen in Google Shopping

De afbeelding is het eerste wat opvalt bij een Shopping-advertentie. Hier kijken mensen het eerste naar en hier halen ze meer informatie uit dan bij een gewone tekstadvertentie. Zorg ervoor dat je de juiste afbeeldingen kiest voor jouw product en toon meerdere afbeeldingen vanuit verschillende hoeken, zodat de potentiële klant een goed beeld krijgt van het product. Daarnaast is het ook belangrijk dat jouw afbeelding opvalt tussen al die andere advertenties die allemaal op elkaar lijken. De foto moet er daarom anders uitzien en gebruik dus liever geen standaardfoto van een product, anders ziet de koper niet meer voor welk product hij moet gaan!

Met deze tips & tricks kun jij op een gemakkelijke manier ervoor zorgen dat jouw productadvertenties het veel beter gaan doen bij Google Shopping, waardoor je meer conversies naar binnen kunt harken. Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over Google Shopping of wil je graag onze expertise inschakelen? Schroom dan niet contact met ons op te nemen!