Social media marketing tips voor meer conversie

  • Ilse Bierens

De tijd dat we social media inzetten als awareness en interest tool voor je merk is voorbij. Sociale media worden steeds meer conversiegericht en vragen een strategischere aanpak. Dat brengt mooie kansen voor jouw merk met zich mee! In deze blog deel ik een aantal handige social media marketing tips waarmee jij de conversie stimuleert.

1. Werk altijd vanuit een contentstrategie

Waarschijnlijk heb je deze al heel vaak voorbij zien komen, maar toch blijft dit een hele belangrijke. Je boekt namelijk het meest succes wanneer je social media inzet vanuit een gedegen social media en contentstrategie. Doe onderzoek naar je persona’s, je huidige volgers en concurrenten en bepaal aan de hand hiervan wat jou zo uniek maakt. Bouw hier vervolgens je strategie omheen en blijf deze bijsturen en uitvoeren.

2. Maak gebruik van een contentkalender

Een strategie neerzetten is één, het uitvoeren is deel twee. Social media marketing vraagt veel tijd en het posten van content vergt vaak enige voorbereiding. Zorg daarom dat je ruim op tijd begint met het inplannen van je campagnes en het creëren van de bijbehorende content. Een contentkalender helpt je hier al enorm mee, al is het maar om een goede structuur te blijven handhaven. Je volgers verwachten met regelmaat iets te horen van je organisatie, zeker wanneer je waardevolle content met hen deelt. Van los zand wordt niemand gelukkig ;).

3. Plaats je content op gunstige tijden

Doe onderzoek naar welke tijden het meest gunstig zijn om te posten voor jouw merk. Sociale media zijn vluchtig en content hebben een hoge omloopsnelheid.  Wanneer je hier geen rekening mee houdt is je post al verdwenen in de tijdlijn. Een andere tip is om je berichten net voor of na het hele uur te posten. Volgens Jay Baer van Convice & Convert bereik je dan de meeste mensen omdat er veel zijn die net voor of net na een meeting hun sociale kanalen nog even checken. Ook het posten tijdens lunch en diner tijd draagt bij aan een hoger bereik en dus grotere kans op conversie. Handige tip voor je Facebookpagina: Facebook analytics heeft een slimme tool waarmee jij je volgers beter leert kennen. In de tool zie je precies op welke tijden jouw volgers het meest online zijn. Ga hier voor in je Facebook Analytics naar het berichtenmenu en ontdek welke tijden het meest gunstig voor jouw merk zijn.

4. Voeg waarde toe

Zorg ervoor dat je aanwezigheid op social media waarde toevoegt. Denk bijvoorbeeld vanuit het principe van wederkerigheid van Cialdini. Dit werkt goed op je webshop en website, maar is ook goed in te zetten op social media. Geef iets weg en de kans dat je er iets voor terugkrijgt wordt hoger. Mensen doen namelijk eerder iets voor je wanneer ze (gratis) iets ontvangen. Denk hierbij aan waardevolle content, zoals een e-book, prijsvragen of gratis samples. Wanneer jouw social media strategie gebaseerd is op het werven van leads of meer klanten, is dit een goede manier om dat te realiseren. Kanalen als Facebook en Twitter helpen je hierin zelfs een handje met specifieke leadgeneratie en websiteclicks campagnes.

5. Reageren is converteren

Onderzoek van Wayne Huang, onderzoeker bij Twitter, wijst uit dat klanten meer bereid zijn te converteren wanneer merken reageren op hun tweets. Huang stelt dat het overgrote deel van de mensen geen reactie krijgt van merken. Wanneer dit wel het geval is zorgt dit voor positieve emoties naar het merk toe, waarbij de klant eerder over gaat tot conversie. Met name snelle responses dragen hier aan bij: hoe sneller de reactie, hoe hoger de kans op conversie. Natuurlijk geldt dit niet alleen voor Twitter, ook op andere sociale kanalen draagt een snel respons bij aan een positieve emotie naar je merk toe.

6. Nog een paar korte social media quick wins

De bovenste vijf social media markeitng tips vragen wellicht iets meer tijd om uit te werken terwijl jij nu al direct resultaat wil zien! Daarom deel ik nog een paar korte quick wins per kanaal:

Facebook bedrijfspagina

  • Zorg ervoor dat je call-to-action button is geactiveerd en dat deze past bij wat je wilt bereiken.
  • Voeg apps toe aan je Facebook pagina. Dat kan zijn een inschrijfpagina voor je nieuwsbrief of een directe link naar een websitepagina.
  • Vul je pagina info compleet in.
  • Maak gebruik van visuele content. Zo val je beter op in de feed en maak je jouw posts aantrekkelijk.
  • Maak gebruik van video content.

LinkedIn

  • Maak showcase pagina’s aan voor je diensten en/of producten. Vul deze aan met goede beschrijvingen op keywords. Zo wordt je sneller gevonden via de zoekbalk en op Google.
  • Vul je bedrijfsspecialiteiten in op keywords om gevonden te worden.

Twitter

  • Zorg voor een goede omschrijving van je profiel en vul deze aan met maximaal 3 hashtags waarop je gevonden wil worden. Vul daarnaast je contactgegevens in en plaats een link naar je website.
  • Twitter is een echt “in the moment” kanaal. Speel hier met je content op in. Houd je markt goed in de gaten, speel in op de actualiteit (alleen wanneer het past bij jouw merk) en plaats/sponsor op het juiste moment waardevolle content.

Social media als conversiemedia wordt steeds belangrijker

De inzet van social media als conversiemedia wordt steeds belangrijker. Social selling is upcoming en de grote kanalen geven je steeds meer mogelijkheden om dit te realiseren. De bovenste zes social media marketing tips dragen bij om een goede start te maken zodat jij via jouw social media kanalen conversies binnenhaalt. De basis ligt echter wel altijd bij het opzetten van een goede social media/contentstrategie en het maken van een tijdige content planning.

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: