Kleurenpsychologie: wat past bij jouw merk?

  • Edwin Vlems

In voorgaande blogartikelen schreven we al over het verleiden van de bezoekerbeïnvloedingsprincipes en de emoties die komen kijken bij het waarnemen van verschillende kleuren. In dit artikel gaan we dieper in op kleurenpsychologie en waarom het zo ontzettend belangrijk is om voor de juiste kleuren te kiezen op je website en andere kanalen.

Kleurenpsychologie: wat is het effect?

Onderzoek toont aan dat de kleur van een product voor 60 tot 80% invloed heeft op de beslissing tot aankoop. Dit betekent concreet dat kleuren een product of merk kunnen maken of kraken. Mensen weten dan ook direct of ze zich verbonden voelen met de kleur van een merk en logo, het is namelijk het eerste wat mensen waarnemen. Dit geldt ook voor jouw website en andere online kanalen. Het kiezen van goede kleuren kost vrijwel niets, maar een slechte keuze kan je veel geld kosten op de lange termijn.

Kleurgebruik in cijfers

Welke kleuren en kleurstellingen worden gebruikt door succesvolle merken? Een studie onderzocht de top 100 merken van de wereld op basis van merkwaarde en kwam tot de volgende conclusies:

  • 33% gebruikt blauw
  • 29% gebruikt rood
  • 28% gebruikt zwart of grijstint
  • 13% gebruikt geel of goud

Wat verder opvalt is dat 95% van ’s werelds sterkste merken maar één of twee kleuren gebruikt en dat slechts 5% meer dan twee kleuren in het logo verwerkt. 41% van deze merken gebruikt alleen tekst en dus geen beeldmerk. 9% van deze brands noemt niet eens de bedrijfsnaam in het logo!

Consumentengedrag: hoe reageren mensen op kleuren?

Iedere kleur zorgt voor een andere reactie bij mensen. Kleuren worden ingedeeld in twee categorieën: warm en koud. Warme kleuren worden geassocieerd met energie, terwijl koude kleuren kalmte en zekerheid uitstralen. We geven je een kijkje in de kleurenpsychologie en wat de invloed is op ons gedrag.

Rood

Rood roept een gevoel van passie en kracht op. Het is een warme kleur waarvan je hart sneller gaat kloppen, je ademhaling doet versnellen en je hypofyse activeert. Rood is een populaire kleur voor food, technologie, automotive en agricultuur.

  • Agressief
  • Energiek
  • Provocerend
  • Attentie

Paars

Paars is een geavanceerde maar mysterieuze kleur. De rijke uitstraling van deze koude kleur zorgt voor gevoel van elegantie. Paars is een populaire kleur voor finance, technologie en gezondheidszorg.

  • Royalty
  • Verfijning
  • Nostalgie
  • Mysterie
  • Spiritualiteit

Blauw

Blauw is zoals hierboven beschreven de meest populaire kleur voor een merk. Een koude kleur die mensen op hun gemak stelt omdat het de natuurlijke kleur van de lucht en de zee is. Blauw is populair binnen energie, finance, transport, technologie, gezondheidszorg en agricultuur.

  • Betrouwbaar
  • Rust
  • Zekerheid
  • Verantwoordelijkheid

Groen

Groen is een koude kleur die synoniem staat voor rust, frisheid en gezondheid. Er is echter wel een grote variatie in de verschillende tinten groen. Diep groene kleuren staan voor rijkdom, terwijl lichte kleuren groen staan voor sereniteit. Groen is een goede kleur voor energie, finance, food, huishoud en technologie.

  • Rijkdom
  • Gezondheid
  • Prestige
  • Sereniteit

Geel

Omdat de warme kleur geel doet denken aan de zon, verspreidt het hoop en optimisme. Geel stimuleert creativiteit en energie. De helderheid is zeer bruikbaar om de aandacht van de consument te trekken. Geel is populair binnen energie, food en huishoud.

  • Positiviteit
  • Licht
  • Warmte
  • Motivatie
  • Creativiteit

Oranje

De kleur oranje combineert de helderheid en vreugde van geel met de energie en vrijmoedigheid van rood, om een warme kleur te maken die vol is van leven en opwinding. Oranje is een goede kleur voor technologie en gezondheidszorg.

  • Vitaliteit
  • Plezier
  • Speels
  • Uitbundig

Bruin

Bruin is een warme kleur die staat voor simpliciteit, maar ook voor kracht en duurzaamheid. Ben echter wel voorzichtig met het gebruik van bruin, omdat het voor veel mensen de kleur van modder is. Bruin kan een goede kleur zijn voor kleding, automotive en agricultuur.

  • Aards
  • Natuurlijk
  • Simplistisch
  • Duurzaam

Zwart

De zwarte kleur wordt vaak gebruikt door organisaties die een klassieke verfijning willen boosten. Zwart is een zeer sterke en warme kleur voor dure producten. Binnen kleding, technologie en automotive is zwart een populaire kleur.

  • Prestige
  • Waarde
  • Tijdeloosheid
  • Verfijning

Wit

Wit vertegenwoordigt zuiverheid, onschuld en schoonheid. Deze koude kleur wordt vaak gebruikt binnen de gezondheidszorg en kindgerelateerde organisaties.

  • Puur
  • Nobel
  • Schoon
  • Zacht

We hopen dat je door dit artikel een goed inzicht hebt gekregen in de kleurenpsychologie en het belang van de keuze van de juiste kleuren voor je merk en al je uitingen. Zorg voor een complete integratie van je merkkleuren voor de grootste impact op je doelgroep!

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: