De perfecte huisstijl: 5 stappen voor een goede huisstijlstrategie!

  • Sander Hurkmans

Mooi logootje rechtsboven op een A4tje en voilà, daar is de huisstijl. Ja, ehm nee dus. Met alleen een logo ben je er niet. Een huisstijl werkt alleen als je ‘m goed neerzet en het gehele bedrijf deze ‘draagt’. Kijk maar naar Hema of Starbucks, twee giganten die koning zijn in het neerzetten van hun merk en dus organisatie. Om dit te bereiken is het belangrijk dat je werkt volgens een huisstijlstrategie. In dit blog vertel ik je 5 stappen hoe je dit neerzet.

De definitie van een huisstijl

Onze vrienden van Wikipedia vertellen het volgende over een huisstijl:

“De huisstijl van een organisatie of bedrijf is de bewust gekozen wijze van presentatie naar buiten toe. Er is onderscheid te maken tussen een ruime en een enge definitie van het begrip huisstijl.”

Ruime definitie

Huisstijl wordt met een Engelse term ook wel corporate identity genoemd. Dat gaat verder dan de uiterlijke verschijningsvorm, het gaat ook over communicatie en over het gedrag van de organisatie en haar medewerkers.

Engelse definitie

In de Engelse definitie is een huisstijl de visuele identiteit van een organisatie. Het betreft uitsluitend het symbolische gedeelte van de bedrijfsidentiteit. Hieronder vallen naam, logo, kleur, typografie (lettertype), vormentaal (stramienen/vlakken/curves/opmaak) en fotografiestijl.

Mooier kan ik het niet verwoorden, wel wat korter. Voor mij is een huisstijl namelijk de indruk die je maakt richting je doelgroep. De manier waarop jij je merk, en dus je organisatie, positioneert in de markt. De uitstraling van je merk in de breedste zin van het woord.

Maar wat levert zo’n huisstijl nou op?

Er zijn voor- en nadelen te benoemen. Zo kost het behoorlijk wat tijd om een huisstijlstrategie op te stellen, ook het doorvoeren ervan kost moeite. Daarnaast is het niet altijd makkelijk om alle medewerkers mee te krijgen. Toch wegen deze nadelen niet op tegen de voordelen.

Met een goede huisstijl:

  • Ben je herkenbaar. Denk aan de eeuwenoude M van McDonalds… I’m loving it.
  • Sta je sterk in de markt. De uitstraling van je organisatie vertelt wie je bent en waar je voor staat. Dat geeft richting én is goed voor je imago.
  • Wek je vertrouwen. En betrouwbaarheid is de sleutel tot succes.

Aan de slag met een huisstijlstrategie

Is het opstellen van een huisstijlstrategie moeilijk? Nope. Kost het een beetje tijd? Dat wel. Maar dan heb je ook wat! Team Nijhuis inspireerde me. Zij werkten vijf stappen tot de perfecte huisstijl uit in een infograpic.

Deze stappen zijn:

  • Strategie: wie zijn we?
  • Ontwerp: de visuele weergave
  • Implementatie: de lancering
  • Management: draagvlak creëren
  • Evaluatie: past de huisstijl bij onze huidige identiteit?

Zo stel je een huisstijlstrategie op

Stap 1

Om te bepalen wie je als organisatie bent en waar je voor staat is De Golden Cirkel van Simon Sinek een ideaal hulpmiddel. Sinek gaat uit van drie niveaus waarop organisaties en mensen opereren: wat je doet, hoe je het doet en waarom je het doet. Hij zegt dat vooral de ‘why’ vaak onbeantwoord blijft. Juist hiermee behaal je succes. Dus denk hier goed over na en stem je antwoord af met meerdere partijen in de organisatie. Ga eens na wat voor pitch een directielid naar buiten brengt en hoe een accountmanager het bedrijf voorstelt.

Stap 2

Tijd voor het visuele werk: het ontwerpproces. In deze fase kijk je naar typografie, kleurgebruik, lay-out, fotografie en illustratie richtlijnen en het logo. Leg al deze facetten vast in een huisstijlhandboek en deel deze met je medewerkers en partnerbedrijven die gebruik maken van je huisstijl (zoals distributeurs). Er zijn op internet ontzettend veel voorbeelden van goede huisstijlhandboeken te vinden. Denk bijvoorbeeld aan de Prezi van Coca Cola. Ga voor het ontwerpproces samenzitten met creatieve collega’s of besteed het uit.

Stap 3

In de derde fase richt je je op de lancering. Het ontwerp is inmiddels afgerond en je gaat verder met middelen zoals drukwerk, verpakkingen en online media. Tip: voer de huisstijl in één keer door. Begin niet eerst met de website en daarna pas de enveloppen. Onderscheid eventueel wel interne middelen van externe middelen. Dit om de kosten te verdelen. Heb je extern alles op orde, kijk dan naar kopjes of pennen voor medewerkers.

Stap 4

De grootste uitdaging: draagvlak creëren. Je medewerkers zijn de ambassadeurs van je organisatie. Zorg dat ze op de hoogte zijn van de nieuwe huisstijl en deel op een leuke manier hoe ze deze dienen te gebruiken. Betrek medewerkers op tijd bij het proces. Niet pas als de huisstijl al gelanceerd is. Op deze manier heb je na lancering geen huisstijlpolitie nodig die iedereen op de vingers tikt die niet volgens de nieuwe stijl werkt. Wanneer je medewerkers op tijd informeert en betrekt bij het proces creëer je goodwill, de nieuwe huisstijl vindt dan vanzelf zijn weg in de organisatie.

Het fenomeen huisstijlpolitie: de medewerker die anderen op de vingers tikt en een controlerende rol uitvoert. Alleen de naam klinkt al negatief. Niet nodig! Laten we dit ombuigen naar een huisstijltopper, huisstijlcoach of huisstijlfan. Iemand die je helpt de juiste sjablonen te vinden, waar je terecht kunt als je vragen hebt over bepaalde kleurstellingen of passende afbeeldingen, iemand die niet ontlopen wordt. Dan blijkt die huisstijl zo erg nog niet…

Stap 5

Is de huisstijl afgestemd op de huidige identiteit? Deze twee werelden vullen elkaar aan. Las dus regelmatig evaluatiemomenten in, tijdens het gehele proces, om te bekijken of de huisstijl past bij de huidige identiteit en het imago van je bedrijf. Op die manier blijf je meegroeien en haal je het meeste effect uit de visuele identiteit.

Wist je dat een frisse huisstijl voor 90% bijdraagt aan de keuze of een klant koopt of niet? Ben je dus bewust van het belang en voer het overal door. Heb je een fysieke winkel? Laat ook hier de herkenbare elementen terugkeren.

De hoogste tijd om aan de slag te gaan

En vind je het toch net even te veel moeite? Is er niet genoeg tijd en ruimte voor binnen je organisatie? Of is andere reden waarom het niet van de grond af komt? Neem dan even contact met ons op. Onze visual designers helpen je op weg!

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: