Conversiekillers: dit zijn de 10 meest voorkomende

  • Sam van der Put

Veel websites en webshops zitten vol met conversiekillers. Er zijn veel verschillende zaken die het conversieratio ondermijnen. Denk aan bijvoorbeeld vervuilde pagina’s, dode links, gebrek aan (gebruiks)vriendelijkheid, te lange conversiepaden enzovoorts. Ontdek hieronder welke 10 punten echte conversiekillers zijn voor jouw website of webshop.

De top 10 conversiekillers:

1. Onduidelijke Unique Selling Proposition

Er zijn verschillende punten die je onderscheiden ten opzichte van je concurrentie. Sommige verschillen zijn klein en doen er minder toe wat betreft conversie, zoals je bedrijfsnaam, logo en huisstijl. Maar je Unique Selling Proposition is wat je uniek maakt. Wat maakt jouw product of merk nu zo uniek ten opzichte van de rest? Wat doe je anders dan anderen?

Het is van groot belang om een sterke Unique Selling Proposition te hebben en om deze concreet op de website te positioneren. Dit is niet beperkt tot alleen je producten of diensten, maar is juist van toepassing op je organisatie in het geheel. Waar sta je voor? Wat is je missie? Waarom doe je wat je doet? Wat doe je beter dan de rest en voor wie doe je dat?

Als je goed over deze vragen nadenkt levert dat je Unique Selling Proposition op. Het klinkt verleidelijk om je op iedereen te richten en om niemand buiten te sluiten. Maar je kunt nu eenmaal niet de beste in alles zijn en iedereen willen bereiken. Richt je op waar je goed in bent en nóg beter in wil worden in plaats van ‘alles een beetje’ doen. Oftewel, maak een niche happy en je ziet het terug in je conversies.

2. Je kent je klanten niet

Het is veelgemaakte fout. Je kent je klanten niet, hebt geen verschillende klantprofielen (persona’s) gedefinieerd waardoor je inside out denkt in plaats van outside in. Daar komt bij dat je veel bezoekers aantrekt die niet aansluiten bij je aanbod. Er is veel waste en hoe meer waste, hoe lager het conversieratio.

Maak profielen van je klantgroepen, een buyer persona. Beschrijf in het persona de kenmerken, de voorkeuren, gedrag, beweegredenen etc. Maak het zo gedetailleerd mogelijk. Stem vervolgens je website en de content af op je persona’s. Daarna is het zaak om steeds feedback te krijgen van je bezoekers. Dit kan onder andere door de enquêteren of kwalitatieve onderzoeken te houden. Zorg ook voor een optie tot direct chat of webcare.

3. De website of webshop is niet mobile friendly

Mobile marketing is de toekomst. Steeds meer mensen bezoeken websites en webshops vanuit hun smartphone, tablet of ander mobiel device. Als je site niet mobile friendly is, sla je de plank mis. De website is moeilijk te gebruiken, terwijl Google websites die mobile friendly zijn juist waardeert.

Mobile marketing heeft veel voordelen. Mensen dragen hun mobiele devices bijna altijd bij zich. Dit betekent ook dat je bijna altijd in contact staat met je bezoekers. Dus optimaliseer je site voor mobile en lift mee op deze mega trend. Je kunt simpelweg niet achterblijven.

4. Geen testing

Als je nooit test, weet je ook niks. Blind afgaan op je eigen aannames en best practices zonder zelf te testen betekent geen optimale conversie. Elke website of webshop is anders. Welke knoppen worden goed gebruikt en welke juist niet? Welke pagina’s worden niet gevonden en waarom niet? Conversieoptimalisatie is continu testen en bijsturen en elimineert vanzelfsprekend bestaande conversiekillers.

Gebruik verschillende methodes om je website te testen. Denk aan bijvoorbeeld Google Analytics, A/B testing, multivariate testing voor conversie en heatmapping, user testing en heuristieke evaluatie voor usability.

5. Je call-to-actions vallen niet op

Op veel websites of webshops zijn call-to-actions vaag of niet opvallend. De call-to-action is de plek waar conversie plaatsvindt, of juist niet. Zelfs als alles goed is ingericht en goed verloopt gooit een slechte call-to-action roet in het eten.

Vertel de bezoekers precies welke actie je wil dat ze ondernemen. Dit betekent ook dat je een bepaalde urgentie moet neerzetten. Je wil immers dat de bezoeker nu de actie onderneemt en niet later. Zorg dat de call-to-action eruit springt en meteen de aandacht trekt. Vergeet vooral niet om de call-to-action steeds te testen en te optimaliseren.

6. Slechte usability en user experience (UX)

Als je website slecht scoort qua usability sta je al dik achter. Een achterstand die vrijwel niet te overbruggen is. Het is van belang dat je website gebruiksvriendelijk is en dat essentiële zaken makkelijk te vinden zijn. Zo bouncen bezoekers niet en raak je ze ook niet kwijt.

Zorg voor een goede usability en gebruikerservaring (user experience of UX) van je website. Lees het boek ‘Don’t make me think’ van Steve Krug en pas je opgedane kennis toe op je website. Maak je pagina’s simpel, vriendelijk en schoon. Zorg dat je bezoekers zonder afleiding op hun doel af gaan. Lees ook één van onze eerdere blogs over usability en UX.

7. Vervuilde pagina’s

Pagina’s zijn vervuild. Daarmee bedoel ik dat ze druk zijn, dat er te veel tekst op staat, het design niet vriendelijk is of dat er zaken zijn die de bezoeker verwarren of van het doel afleiden. Dit heeft natuurlijk ook raakvlakken met punt 1. Vooral voor de homepage en campagne specifieke landingspagina’s is vervuiling funest.

Geef de bezoeker niet te veel opties. Houd het simpel. Dit is als het ware de lobby waar je de bezoeker voor het eerst verwelkomt. Houd het vriendelijk en overzichtelijk. Dit geldt zowel voor het design, de content en de opties die de bezoeker heeft.

8. Te lange formulieren

Veel mensen denken: hoe meer informatie ik verzamel, hoe beter. Dat is vaak zo, maar als het resulteert in te lange formulieren zijn het conversiekillers. Voor elk extra veld neemt de kans op conversie af. Welke informatie heb je nu echt van je klant nodig? Hoe veel is te veel?

Ga aan de slag met optimalisatie van je formulieren en scoor meer conversies. Testen is ook hier belangrijk. Punten om te testen zijn de lengte van het formulier, het type informatie en de knop om het formulier te versturen. Mocht je toch veel informatie van de klant willen, knip de formulieren dan op in verschillende stappen en start laagdrempelig met bijvoorbeeld alleen de naam en het e-mailadres. Het is minder waarschijnlijk dat mensen afhaken als ze al eerdere stappen hebben gezet.

9. Er wordt geen gebruik gemaakt van marketingpsychologie

Eerder in dit blog schreef ik over onder ander sociale bewijskracht en urgentie. Mooie voorbeelden van marketingpsychologie vindt je in een van onze andere blogs. Gebruik psychologie om je klanten te overtuigen en positief te beïnvloeden.

De psychologie kent enkele basisprincipes voor het positief beïnvloeden en overtuigen van mensen. Voorbeelden zijn wederkerigheid, consistentie, schaarste, autoriteit, urgentie, sociale bewijskracht, consensus en sympathie. Daarnaast zijn design en kleuren belangrijke beïnvloedingsfactoren. Dus overtuig je bezoekers en pas marketingpsychologie toe op je website om je bezoekers te verleiden.

10. Geloofwaardigheid

Je kunt mensen niet overtuigen met superlatieven en geweldige teksten. Toon geloofwaardigheid en vertrouwen aan met ‘social proof’ of sociale bewijskracht. Zorg voor bewijs van de belofte die je doet. Denk aan onder andere artikelen, casestudies, video’s, testimonials, reviews, keurmerken, certificaten en persberichten.

Andere zaken waarmee je geloofwaardigheid en vertrouwen opbouwt zijn: goede spelling en grammatica, het bieden van garanties, het gebruik van authentieke content, een goede ‘over ons’ pagina en ervoor zorgen dat alles op website werkt zoals het hoort te werken. Gebroken links, bugs, niet-functionele formulieren en alles dat niet werkt zoals het hoort te werken wekt irritatie op en vermindert geloofwaardigheid. Wees bovendien altijd authentiek, transparant en eerlijk. Als je dat niet bent gaat dat op de lange termijn tegen je werken.

Iedere website is uniek!

Uiteraard zijn er nog meer punten die in potentie conversiekillers zijn. Elke website en/of webshop is anders en er gelden andere motieven en doelstellingen. Ik nam de 10 meest voorkomende conversiekillers onder de loep en deelde ze met je. Soms is het wat kort en simpel beschreven, maar de boodschap is duidelijk. Veel website en webshops laten een groot conversiepotentieel liggen door één of meerdere valkuilen.

Conversie is meer dan klanten laten zien wat je aanbiedt en hen vragen om te kopen. Steek er energie in. Begin bij het kritisch bekijken van je huidige conversie-inspanningen en bekijk welke van bovenstaande punten wellicht ook voor jou gelden. Haal deze killers eruit en je bent onderweg naar meer conversies.

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: