Zoekfunctie webshop verbeteren 10 tips

  • Sam van der Put

Je denkt er niet direct aan, maar de webshop zoekfunctie is erg belangrijk. Veel bezoekers gebruiken namelijk deze functionaliteit om hun producten te vinden. Hierbij verwachten ze een Google ervaring bij webshop zoekopdrachten.

Een webshop met een goede zoek functionaliteit heeft een betere gebruikerservaring wat zorgt voor een hogere conversie.
Maar hoe zorg je voor toegevoegde waarde op je zoekmachine?

zoekfunctie-webshop

1. Zorg voor een webshop zoekmogelijkheid

Een grotere open deur dan dit is er niet. Toch zijn er een heleboel webshops zonder goede zoekfunctie.  Wat dacht je bijvoorbeeld van H&M? Ze maken overigens wel veel goed door het gebruik van een geavanceerde filter optie.

2. Zichtbaarheid van de zoekfunctie

Zoeken behoort tot navigatie, het is dus handig als de zoekfunctie op iedere pagina zichtbaar is.  Op deze manier hebben de bezoekers de mogelijkheid altijd snel te zoeken, ongeacht de pagina waar ze zitten.  De meeste webshops plaatsen de zoekbalk dicht tegen de bovenkant van de pagina. Het hoeft niet het meest opvallende item te zijn, maar het is wel belangrijk dat het gemakkelijk te vinden is. Dit verschilt per webshop dus probeer verschillende posities uit.
Zorg wel dat het zoekveld duidelijk en herkenbaar gelabeld is. Hierbij helpt het als de knop ook de tekst “zoeken” bevat.

3. Webshop zoekfunctie filter opties toevoegen

Een voor de hand liggende optie die toch vaak wordt vergeten. Product filters helpen gebruikers om verfijning aan te brengen in de resultaten. De mogelijkheid voor een bezoeker om te filteren is dan ook een essentiële functionaliteit, ook in de zoekresultaten.

4. De voordelen van auto-complete

“Auto-complete” of letterlijk vertaalt: “automatisch aanvullen” is een tool die al na een paar letters een aantal suggesties geeft naar wat de gebruiker zoekt.
Dit heeft een aantal voordelen:

  • Het versnelt het proces voor de bezoeker
  • Het helpt spelfouten te voorkomen
  • Het zorgt dat er altijd zoekresultaten zijn

Door een afbeelding, prijs of review cijfer verbeter je de auto-complete. De afbeelding helpt sterk bij het onderscheiden van verschillende producten. De prijs en rating zijn goede triggers om door te klikken.
Bezoekers die via de auto-complete op een product uitkomen hebben een 6 keer hogere conversie ratio dan bezoekers die zonder deze functionaliteit op de product pagina komen.

5. Klantbeoordelingen webshop zoekfunctie

We weten allemaal dat product reviews een grote verbetering leveren in de conversie cijfers. Een rapport van Reevoo toont dat 88% van de bezoekers “soms of altijd” een review leest voor dat ze een aankoop doen. Tegelijkertijd zegt 60% eerder een aankoop te doen op sites waar klant reviews op aanwezig zijn.

Toch vergeten veel webshops het review cijfer te tonen in de zoekresultaten. Deze simpele toevoeging geeft de gebruiker sociale zekerheid. Daarnaast verhoogt de kans dat gebruikers door klikken om het product verder te bekijken.

6. Verbeter spelfouten in zoekfunctie

Bezoekers maken fouten, meestal spelfouten. Een goede zoekfunctie heeft een voorspellende gave, door gebruik van auto-complete voorkom je namelijk veel fouten. Zodra  er toch spelfouten voorkomen stelt de auto-complete de goede tekst voor. De bekende “bedoelde u…”. Door de bezoeker te helpen met zijn zoekopdrachten voorkom je frustratie wanneer hij opnieuw zijn zoekopdracht in moet voeren.
Goed voorbeeld is Amazon, zij helpen hun bezoekers ook met spelfouten. Deze zoekopdracht voor ‘playstaton 4’ geeft de resultaten voor dat we eigenlijk zochten.

7. Accuraatheid en relevantie van resultaten

Het is erg belangrijk om accurate zoekresultaten te tonen, anders vertrouwen bezoekers de zoekfunctie niet. Ze zoeken dan op andere manieren het product. Echter hebben veel sites last van een slechte of ontbrekende zoekfunctie. Daarom gebruiken wij vaak Google om binnen een webshop te zoeken. Helaas krijg je als webshop eigenaar weinig statistische data over de zoekopdracht op deze manier. Dit komt door Google’s ‘not provided’ groep in analytics. Hiermee raak je waardevolle informatie over het zoekgedrag kwijt. Daarnaast heb je als webshop eigenaar veel invloed op je eigen zoekfunctie en weinig op die van Google. Bij je eigen zoekfunctie kun je bijvoorbeeld goed verkopende producten hoger laten eindigen. Uiteindelijk is het belangrijkste is dat je blijft controleren of de zoekopdrachten aansluiten bij de resultaten.

8. Bied verschillende webshop zoekfunctie weergave aan

Geef bezoekers de mogelijkheid om hun gebruikerservaring aan te passen naar hun wensen. Bijvoorbeeld door verschillende weergave opties aan te bieden: lijst, grid, of grote tegels.

9. Voorkom “Geen resultaten gevonden”

Bezoekers zoeken ook op producten die mogelijk niet voorradig zijn. Voorkom dan dat je de tekst “Geen resultaten gevonden” toont. Het komt over alsof je geen producten op voorraad hebt. Uiteindelijk bestellen ze bij de concurrent.

In plaats daarvan is het beter om een alternatief product tonen, relevant aan de zoekopdracht.. Op deze manier laat je zien dat je de bezoeker wilt helpen. Dit verhoogt de kans dat ze op de webshop blijven.

10. “Long tail” semantische zoekopdrachten

De zogenaamde “long tail” zoekopdrachten zijn voor zoekmachines de lastigste om te verwerken. Om deze juist af te handelen moet de zoekmachine namelijk semantische kennis hebben. Deze zoekopdrachten converteren wel veel beter. Bijvoorbeeld de zoekopdracht voor “Dames Tricot top met V-hals zwart” leidt eerder tot een aankoop dan “Dames V-hals”. Uit onderzoek in Retail Integration Online blijkt dat sites met een systematische zoekfunctie een veel lagere “shopping cart abandonment” hebben dan sites met gewoon platte tekst zoekfunctie.

Conclusie Google zoekfunctie op webshop

Als webshop eigenaar is het van groot belang een zoekfunctie te hebben:

  • Gebruikers eisen perfecte zoekresultaten. Het verwerken van semantische opdrachten is hierbij een  pre. Relevantie en accuraatheid zijn kernwoorden
  • Maak gebruik van product reviews op je webshop. Niet alleen in de catalogus maar toon ze ook bij de zoekresultaten
  • Layered navigatie geeft de gebruiker de mogelijkheid om doormiddel van filters zijn zoekopdracht te verfijnen
  • Maak gebruik van een slimme ‘auto-complete’ functie om bezoekers te sturen, spelfouten automatisch te verbeteren of ze te ondersteunen door ‘’bedoelde u…’’
  • Blijf controleren of de getoonde resultaten aansluiten bij de zoekopdrachten van gebruikers

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: