Ben jij klaar voor de online marketing trends van 2024? 

  • Sam van der Put

De wereld van online marketing is altijd in ontwikkeling. Mede dankzij de komst van AI gaan de ontwikkelingen in een stroomversnelling, wat in 2024 nog meer toe zal nemen. Daarom bereiden we je voor op de belangrijkste online marketing trends van 2024, zodat je met jouw bedrijf goed in kan spelen op de veranderingen. 

Social media als zoekmachine

Social media worden steeds meer gebruikt om zoekopdrachten in te voeren. Denk aan het opzoeken van restaurants in de buurt. Zoekmachines als Google en Bing, maar ook Google Maps zullen hierdoor minder worden gebruikt. Zo gebruikt Gen Z steeds meer Instagram en TikTok voor dit soort zoekopdrachten. Zorg dus dat je bij specifieke doelgroepen rekening houdt met het zoekgedrag via social media.

Voorspellende functies binnen data tools

Opvallende pieken of dalen in data gaan in 2024 nog beter opgemerkt worden. Hierdoor zullen we minder snel onverwachts problemen tegenkomen tijdens grondig onderzoek in Google Analytics. Zo heb je binnen GA4 voorspellende modellen. Deze helpen, op basis van datageschiedenis en patroonherkenning uit het verleden, de toekomst van bepaalde ontwikkelingen te voorspellen. Zo zie je eerder aankomen wat er kan gebeuren. Wanneer er een duidelijke afwijking voorspelt wordt, is dat meteen zichtbaar bij ‘Insights’.

Online marketing trends

EEAT steeds belangrijker voor SEO

Zoekmachines zullen nog strenger beoordelen op hoge kwaliteit content. Hierbij is het belangrijk om content te creëren vanuit het EEAT-model. Hierbij ligt de focus op Expertise, Experience, Authoritativeness and trustworthiness (EEAT). Hier is het belangrijk om te letten op de kwaliteit en relevantie van de content, autoriteit van de auteur en de betrouwbaarheid van de bronnen. Besteed dus genoeg aandacht aan goed onderbouwde content, nóg meer dan je in 2023 al deed. 

AI wordt slimmer en slimmer

We zien hoe marketeers steeds innovatiever gebruikmaken van AI. Denk aan het gebruiken van AI voor inspiratie bij zoekwoorden, copywriting, campagnestructuren en doelgroep bepaling, maar ook voor geavanceerdere toepassingen. AI blijft zich ontwikkelen en als marketeer is het van belang om hierin mee te gaan om te begrijpen hoe het bij kan dragen aan de efficiëntie en het succes van jouw marketingactiviteiten. Op 6 december 2023 heeft Google ‘Gemini’ gelanceerd, de ‘ChatGPT-concurrent’. Deze krachtige AI-tool maakt gebruik van de enorme hoeveelheid data waar Google toegang toe heeft. Hiermee biedt Google Gemini veelbelovende mogelijkheden voor marketeers in 2024. 

Wil jij groeien met jouw bedrijf in 2024? Neem dan contact met ons op via de livechat of via het contactformulier.