Verander Concumanie in Klantmanie

Dr. Jeffrey Liker, hoogleraar ‘industrial engineering’, schreef een paar jaar terug een opvallend boek: ‘The Toyota Way’. Het boek is opvallend omdat het gaat over al die andere boekjes die geschreven zijn over de management- en productiesystemen die Toyota op kwalitatief gebied zo ver gebracht hebben. Eh tot enkele jaren terug dan.

Dr. Liker legt in zijn boek uit waarom Toyota er helemaal geen problemen mee heeft dat al deze kennis op straat ligt, immers ‘ook de concurrenten kunnen meelezen’. Hij betoogt dat deze openheid voor Toyota geen probleem is, omdat je de (kwaliteits)cultuur van Toyota nou eenmaal niet simpelweg via letters in een boek over kunt dragen. Interessant, als je nagaat dat de belangrijkste weerstand tegen transparantie bij bedrijven is ‘ja maar de concurrent kijkt ook mee’. Ik merk sowieso dat er, zeker in de metaalindustrie, erg veel focus is op de concurrentie. Een vorm van ‘concumanie’, zou je kunnen zeggen.

De grote managementgoeroe Michael Porter, wie kent hem niet, probeert het zijn hele werkende leven ook al duidelijk te maken: haal je focus van de (directe) concurrent. Hiervoor zijn enkele redenen te noemen:

  • Je salaris wordt betaald door de klant, niet door de concurrent. Concurrenten spelen dus alleen indirect een rol, door de invloed die ze op je klanten uitoefenen.
  • Met elke vergelijking die je met je concurrenten maakt zeg je eigenlijk “ons bedrijf is niet uniek”. Een vorm van valse bescheidenheid, met vaak als gevolg dat bedrijven de meerprijs niet durven vragen voor hun unieke positie, omdat ze die niet zien. En dus gaat de prijs omlaag.
  • Het beeld dat de markt een arena is waarin je ‘vecht’ tegen concurrenten, veronderstelt dat klanten de weerloze trofeeën voor de winnaar zijn. Dat strookt niet met het feit dat de gemiddelde klant qua inkoop steeds professioneler wordt.
  • Het uitgangspunt is de klant, maar de klant koopt niet WAT je doet, maar WAAROM je het doet (en alleen op WAT kun je concurreren): klanten vinden een bedrijf veel aantrekkelijker dat gedrevenheid toont, dan een bedrijf dat de prijs desgevraagd wel omlaag kan doen. Deze stelling wordt prachtig betoogd door Simon Sinek zijn filmpje over de ‘Golden Circle’.

Kortom: werk vanuit je hart en verander de concumanie in klantmanie, dan wordt de concurrentie vanzelf irrelevant. En misschien wordt er over jouw bedrijf dan ook ooit een managementboek geschreven.

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: