Personal Branding: Wie weet er een beter woord? Want dit is niks.

“Ik wil helemaal niet aan mijn ‘personal brand’ werken, Edwin, ik irriteer me juist aan mensen die zichzelf op LinkedIn enorm de hemel in prijzen. Niks voor mij om veren in je eigen reet te steken.”

Het eerste wat me bij Comaxx opviel toen ik er begon is dat er zoveel bijzondere mensen werken, met enorm veel potentiële ‘magneetwerking’. Onze Projectmanager Ivy was daar een mooi voorbeeld van, het kantoor licht al op als ze binnenkomt. Omdat ze op Instagram haar eigen food-account heeft (@foodlifeofaif) dacht ik dat ze wel te porren was voor een gesprek over haar ‘Personal Brand’. Niet dus.

Maar wat schetste mijn verbazing? Een paar uur later plaatst ze een perfecte post op LinkedIn, met 60 likes binnen een uur en veel leuke reacties. Zo’n resultaat heb ik al een tijdje niet gehad, terwijl ik het rapport van Richard v.d. Blom over het algoritme van LinkedIn toch aandachtig had gelezen. Ik was jaloers dus.

Zakelijk of niet?

Haar post kwam recht uit het hart en was vol enthousiasme geschreven. Ik kon het ook niet laten om erop te reageren, een aandrang die in me werd opgeroepen. Ze lichtte het zelf als volgt toe: “Ik steek altijd oprecht tijd en aandacht in dingen die ik leuk vind. Ik heb veel sociale baantjes gehad en ben veel in de horeca geweest, en op die manier heb ik wel mijn netwerk opgebouwd. Maar niet perse om er zakelijk wat uit te halen.”

Ik merk wel vaker dat het woord ‘Personal Branding’ de verkeerde associaties oproept. Het wekt de indruk dat je een vernislaagje over je persoonlijkheid moet spuiten, terwijl ik workshops altijd benadruk dat je dat juist niet moet doen. We leven immers in een tijd dat mensen (blijkbaar Ivy zelf ook) zo’n vernislaagje eraf willen krabben.

Personal branding van een Chinese nachtegaal

Die behoefte naar authenticiteit is niet nieuw, Hans Christiaan Andersen beschreef het al in het sprookje van de Chinese nachtegaal. Toen de Chinese keizer hoorde dat er in zijn tuin een nachtegaal woonde die prachtig kon zingen, beval hij het vogeltje om elke avond voor hem te komen optreden. Toen de keizer merkte dat het vogeltje hier niet zoveel zin in had, verving hij hem door een mechanisch vogeltje dat 24/7 en foutloos kon werken. Dat vogeltje gaf hem echter niet de kracht van het echte vogeltje en hij werd steeds zieker.

Toen het nachtegaaltje hoorde dat de keizer op sterven lag, besloot hij weer terug te komen om voor de keizer te zingen. Deze knapte snel weer op en beloofde het nachtegaaltje om zijn mechanische concurrent te vermorzelen. Dat wilde het nachtegaaltje echter niet: “Ik kan niet in het paleis komen wonen, maar laat me maar komen als ik zelf zin heb, dan ga ik ’s avonds op die tak bij het raam zitten en dan zing ik voor je zodat je blij wordt”.

Ik hoor Ivy wel eens zingen, het is geen nachtegaaltje. Maar haar energie kan zwakke keizers wel weer tot leven wekken. Of je dat nou ‘personal branding’ noemt of niet.

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: