Corona en jouw online activiteiten: starten, stoppen of doorgaan?

  • Ilse Bierens

Corona houdt de wereld in zijn greep. De impact van het virus op de samenleving is groot. We werken vanuit huis, blijven zo veel mogelijk binnen en houden 1,5 meter afstand; voor onze eigen gezondheid en die van onze medemens. Niemand kan de consequenties van het virus overzien, maar dat het iedereen raakt is duidelijk. Ook de online wereld staat op zijn kop. Wat betekent deze crisis voor jouw online activiteiten? Waar moet je mee starten, stoppen of doorgaan? In dit blog geven we advies over de inzet van digital marketing in deze ongewone crisistijd.

Start: met proactief communiceren

In tijden van crisis is het essentieel te blijven communiceren met jouw doelgroep. Geef je klanten zekerheid in deze onzekere tijden en laat proactief iets van je horen. Wees daarbij eerlijk, transparant en realistisch. Laat klanten weten dat ze ook in deze periode op jouw producten of diensten kunnen vertrouwen. Verlopen er zaken anders dan normaal? Geen probleem, zolang je hier maar helder over communiceert.

Zo schakelde onze marketeers afgelopen week in razend tempo met Vers aan Tafel. Zij leveren maaltijden aan ouderen en kregen veel telefoontjes van klanten die zich zorgen maakte over hun leveringen. In twee dagen werd er een communicatieplan ontwikkeld waarbij social media en e-mail werden ingezet om klanten gerust te stellen: ook nu bezorgen wij onze maaltijden gewoon bij u aan huis.

Tips om ook proactief te communiceren:

  • Informeer je klanten proactief op je website, bijvoorbeeld middels een pop-up of duidelijke melding op je homepage.
  • Stuur je klanten een e-mail over de implicaties van het coronavirus, leg uit hoe je hiermee omgaat en wat dit voor jouw klanten betekent.  
  • Laat op social media regelmatig van je horen. Laat zien welke maatregelen je neemt om alles goed te laten verlopen en deel successen. Op deze manier neem je onzekerheden weg.
  • Biedt voldoende contactopties. Denk aan chatten via de site, berichten sturen via social en/of WhatsApp. Belangrijk is klanten in hun toegenomen informatiebehoeften te voorzien.

Stop: met online activiteiten pauzeren

Het maatschappelijke leven staat zo goed als stil, maar dat betekent niet dat het verstandig is ook al je online activiteiten te pauzeren. Natuurlijk hebben wij afgelopen week campagnes stopgezet. Denk aan campagnes voor evenementen die niet meer door kunnen gaan of voor klanten die noodgedwongen de deuren hebben moeten sluiten. Dat is niet meer dan logisch.

Deze crisissituatie biedt echter ook kansen. Zo is het gebruik van social media gedurende deze thuis-quarantaine flink toegenomen. Ook zien we de klikprijzen sterk dalen omdat adverteerders hun campagnes opschorten. Voor sommige partijen kan online aanwezigheid juist nu interessant zijn. Belangrijk is hierbij oog te hebben voor de situatie. Houd nauwlettend in de gaten of jouw campagnes in deze situatie geschikt zijn en pas ze waar nodig aan.

Tips voor jouw kanaalinzet:

  • Pauzeer campagnes die niet meer relevant zijn, maar analyseer ook de kansen om juist nu online aanwezig te zijn. (Thuiswerken, videobellen en tuinmeubilair, het zijn slechts enkele voorbeelden van onderwerpen die juist nu in populariteit toenemen.)
  • Controleer regelmatig of jouw campagnes nog geschikt zijn in de huidige situatie en pas ze indien nodig aan.
  • Jouw online activiteiten toch voor een groot gedeelte moeten stopzetten? Dan is dit de uitgelezen mogelijkheid om aan je identiteit, website of marketingstrategie te werken.
  • Door het coronavirus zullen consumenten risico’s willen beperken. Denk hierin mee, bijvoorbeeld door gratis annuleringen aan te bieden.

Doorgaan: bereid je voor op de (onzekere) toekomst

Niemand weet hoe lang deze situatie gaat duren en hoe de wereld er na Corona uit zal zien, maar vooruit denken is juist in onzekere tijden van belang. Hoe zorg je ervoor dat je jouw doelstellingen alsnog weet te behalen? Maak plannen voor tijdens en na deze crisis en houdt rekening met verschillende scenario’s. Doe een beroep op de creativiteit van je medewerkers en (online) partners en denk buiten de gebaande paden.

Tips voor nu:

  • Stel een ‘Outbreak Management Team’ samen die buigt over de mogelijke scenario’s van het Coronavirus en de wijze waarop je hier als organisatie mee wil omspringen.
  • Doe een beroep op de creativiteit van je medewerkers en (online) partners. Daag iedereen uit om buiten de gebaande paden te denken om in deze situatie iets moois te laten ontstaan.
  • Ga aan de slag met een comeback-plan voor na de Coronacrisis. Wanneer we deze crisis achter ons laten wil je er direct weer staan. Zorg dat je ook hier een actieplan voor klaar hebt liggen dat kan worden geactiveerd zodra deze situatie voorbij is.

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: