WCAG in een bestaande site: “Ik had alle vertrouwen dat het Comaxx zou lukken

  • Edwin Vlems

“Het contact met Comaxx is altijd goed, jullie schakelen snel. Ook toen jullie onze website aanpasten volgens de WCAG-richtlijnen, om de website ook geschikt te maken voor mensen met een beperking. Dat is best een intensieve klus, maar ik had alle vertrouwen dat het Comaxx zou lukken.”

Angela van Leeuwen is adviseur online marketing bij DC Klinieken, ze vroeg ons om hun website aan te passen volgens de WCAG-richtlijnen en zo toegankelijk te maken voor mensen met een beperking: “Eén van de kernwaarden van DC Klinieken is aandacht. We vinden aandacht voor onze patiënten heel belangrijk. Niet alleen in onze klinieken, maar ook online. Iedereen moet onze website kunnen gebruiken, met of zonder beperking. Daarom zijn we in 2022 gestart met dit traject. Inmiddels voldoet onze website aan alle richtlijnen en staat het Waarmerk Drempelvrij op onze website.”

Wat is WCAG?

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) zijn richtlijnen voor het ontwerpen en ontwikkelen van websites die toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. WCAG-richtlijnen zijn gemaakt door het World Wide Web Consortium (W3C) en zijn sinds 1999 een standaard voor webtoegankelijkheid. Het doel van WCAG is om webinhoud toegankelijk te maken voor een breder publiek, inclusief mensen met een beperking.
Volgens de ‘European Accessiblity Act’ moeten alle nieuwe digitale producten die van belang zijn voor Europeanen met een beperking vanaf 2025 voldoen aan ‘toegankelijkheidsrichtlijnen’. Dat geldt nu al voor overheidsinstellingen, volgens het ‘Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid’. Deze toegankelijkheidsrichtlijnen moeten voldoen aan de universele Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), de Nederlandse overheid kan vanaf juli 2025 boetes uitschrijven aan bedrijven die hier niet aan voldoen. Bedrijven kunnen er nu al voor kiezen om te voldoen aan de WCAG-richtlijnen, bijvoorbeeld als ze actief zijn in de zorg of bekend willen staan als ‘laagdrempelig’.

logo DC klinieken

Wat doet DC Klinieken?

“DC Klinieken is een landelijke zorgorganisatie met 15 vestigingen. We bieden verzekerde zorg, net als in het ziekenhuis. We focussen ons op een aantal specialismen, zoals pijnzorg, maag- en darmonderzoeken en radiologie. Onze kracht is dat we korte wachttijden hebben. Patiënten kunnen bij ons snel terecht, in een fijne, kleinschalige omgeving.”

“Ik werk op de marketingafdeling als adviseur online marketing. Onze belangrijkste doelgroepen zijn patiënten en verwijzers. We bereiken hen via verschillende kanalen, waarbij online één van de belangrijkste is. We zorgen dat we goed vindbaar zijn via de zoekmachines en dat we aantrekkelijke campagnes maken. Onze website is een platform voor zowel nieuwe als bestaande patiënten.”

Waarom wilden jullie voldoen aan de WCAG-richtlijnen?

“We vinden het belangrijk dat patiënten snel bij ons terecht kunnen voor goede zorg. Dat doen we met aandacht in een kleinschalige omgeving. We zijn gastvrij naar onze patiënten. Die gastvrijheid en aandacht voor elkaar wil je ook doorvertalen naar je online communicatie. Een website moet voor iedereen toegankelijk zijn, ook voor mensen met een beperking.”

“Wanneer je de WCAG-richtlijnen doorvoert op je website binnen een bepaalde tijdspanne, kom je in aanmerking voor het Waarmerk Drempelvrij. Dat is een mooi certificaat om uit te kunnen dragen. Bij de bouw van de website in 2020 hadden we al een aantal functionaliteiten toegevoegd zoals een voorleesfunctie, maar er bleken nog veel andere verbeteringen nodig te zijn, vooral technische zaken. Dus we lieten bureau Cardan Technobility een scan doen, zij zijn hierin gespecialiseerd. Comaxx kon vervolgens aan de slag met de uitvoering.”

Hoe verliep de WCAG-certificatie?

“Cardan Technobility heeft aan het begin van het traject een scan van onze website gemaakt en hier een uitgebreid rapport over opgesteld. We scoorden toen goed op 25 van de 50 punten. Deze nulmeting hebben we met Comaxx besproken. We hadden 6 weken de tijd om het op te lossen voor de hertest. Het meeste werk lag natuurlijk bij Comaxx, dus die zijn flink aan de slag gegaan.

“Een van de eisen is dat je een website met alleen een toetsenbord moet kunnen bezoeken, bijvoorbeeld voor mensen met een mobiliteitsbeperking. Als je dat gaat testen begrijp je letterlijk de frustratie van iemand met een beperking. En dan besef je ook waar je het voor doet. Maar niet alleen de webpagina’s moeten digitaal toegankelijk zijn, ook de PDF’s die je op je website plaatst. In ons geval zijn dat bijvoorbeeld patiëntenfolders. Het toegankelijk maken van PDF’s bleek een vak apart te zijn, dus daar hebben we veel tijd in moeten investeren.”

Hoe verliep het contact met Comaxx?

“Het contact verliep zoals we gewend zijn van Comaxx: snel en goed. We kregen elke week een update, ons werk zat vooral in het testen van de aanpassingen. Ramon en zijn team hebben echt hun uiterste best gedaan om alle aanpassingen door te voeren.”

“We zijn dan ook erg trots om te mogen zeggen dat we een van de weinige websites zijn met het Waarmerk Drempelvrij.”

Samenwerken?

Klaar om samen het maximale uit jouw organisatie te halen? Neem contact met ons op! 

  • Samen online succes behalen
  • Ontvang vrijblijvend persoonlijk en professioneel advies
  • Meer dan 20 jaar online ervaring

 

Comaxx neemt je privacy serieus, dus we gebruiken jouw persoonsgegevens alleen voor administratieve doeleinden en om de producten en services te leveren die je bij ons opvraagt. Uitschrijven kan op elk gewenst moment. Zie hier het volledige cookie- en privacybeleid.

Wij realiseerden
extra online groei voor: