Marketing automation

Marketing gericht aan bestaande digitale klanten kun je (deels) automatiseren. Hierdoor bespaar je veel tijd en wordt jouw marketing effectiever. Hoe start je hiermee? Dat lees je op deze pagina.

Wat is marketing automation?

Als je online actief bent met jouw organisatie omdat je bijvoorbeeld een webshop hebt of online leads verzamelt, dan heb je inmiddels een klantenbestand opgebouwd. Jouw klantenbestand geeft je inzicht in wie geïnteresseerd is in je organisatie of wie een aankoop heeft gedaan via je webshop.
Het opnieuw activeren van bestaande klanten of het opvolgen van leads kan automatisch plaatsvinden. Dit wordt marketing automation genoemd. Door jouw klantbestand te koppelen aan slimme software die patronen of gebeurtenissen kan herkennen en deze software op de juiste manier in te stellen, kun je meer rendement halen uit jouw klantenbestand. Bijvoorbeeld door:

  • In te spelen op gebeurtenissen, zoals de verjaardag van jouw klant
  • Producten onder de aandacht te brengen bij klanten die al een tijd niets hebben gekocht
  • Speciale aanbiedingen te creëren voor trouwe klanten (loyaliteitsprogramma)
  • Nieuwe producten onder de aandacht te brengen

Marketing automation draait om het onder de aandacht brengen van de juiste boodschap, aan de juiste doelgroep, op het juiste moment. Relevantie is de sleutel. Wanneer je jouw klant op het juiste moment kunt voorzien van (product)informatie of een aanbieding, is de kans groot dat hij of zij hier iets mee zal doen.

Comaxx aanpak marketing automation

Aan de slag met marketing automation? Samen met jou kijken we eerst naar je huidige klantenbestand. Op basis hiervan bepalen we of deze geschikt is voor marketing automation. Als dat niet het geval is gaan we kijken welke informatie ontbreekt en hoe we deze informatie in het vervolg kunnen gaan verzamelen. Ook analyseren we of het mogelijk is om je klantenbestand verder te verrijken.

Op het moment dat jouw klantenbestand geschikt is bevonden, gaan we onderzoeken welke software oplossing het best bij je past. Mocht je al gebruik maken van bepaalde software dan bekijken we hoe deze is ingericht en of er mogelijkheden zijn tot optimalisatie. Tot slot bekijken we hoe we jouw klantenbestand kunnen segmenteren. Dit betekent dat we gaan bepalen welke onderdelen van jouw klantgegevens belangrijk zijn om ‘flows’ en ‘triggers’ te gaan bouwen. Dit is belangrijk om relevant te zijn en zo een maximale retentie te creëren.