Demand Generation
Wat is Demand Generation?
Demand Generation is een ‘Brand awareness’ strategie, waardoor er bij potentiële kopers een andere manier van denken ontstaat over hoe jouw merk hun probleem kan oplossen. Demand Generation schetst scenario’s vanuit storytelling waar de klant zich in herkent, waardoor er een verlangen naar gaat ontstaan. Lees hier alle vragen en antwoorden over Demand Generation.
Demand Gen vs Inbound Marketing
Je zou Demand Generation kunnen zien als een ‘hergeboorte’ van Inbound Marketing. Het sluit elkaar niet uit, beide hebben bijvoorbeeld content als basis en kunnen marketing automation tools als Hubspot inzetten. We laten onze klanten ook altijd zelf bepalen hoe we hun marketing automation insteken.
Maar er zijn ook verschillen:
- De focus ligt bij Inbound Marketing vooral op leads, bij Demand Generation vooral op kopers.
- De focus verschuift van MQL/SQL naar SQO (Sales Qualified Opportunities) of ‘hand raisers’: mensen die een echte interesse hebben in een demonstratie of misschien zelfs wel koop.
- Je gebruikt veel meer formulieren bij inbound marketing, bij Demand Generation alleen ‘bottom funnel’ (vlak voor de aankoop) of misschien zelfs alleen een algemeen contactformulier.
- Van gedetailleerd meten bij Inbound Marketing ga je naar ‘hoe bent u bij ons terechtgekomen’ (open vraag!) en ‘brand search’: hoe goed doet je merk het in Google Trends?
- Bij de Buyer Persona’s ligt de focus meer op de psychologische kant en minder op de demografische kant: doelen, pijnen en angsten, motieven, de aankoopreis en hoe kopers hun geld/tijd besteden.
Demand Generation in de praktijk
Zo brengen wij Demand Generation in de praktijk bij onze klanten:
- Zo weinig mogelijk content achter een formulier, of zet de hoofdstukken van je ‘omheinde’ whitepapers ook als losse pagina’s online.
- Van pdf’s naar ‘content pillars’: Google smult van ‘pillar’ content, niet van pdf’s.
- Focus op Demand Generation door collega’s, b.v. op LinkedIn of podcasts.
- Veel meer ‘storytelling’ (ook om ‘demand’ te ‘genereren).
- Behalve de ‘vanity metrics’ (likes, comments etc.) kun je onderzoek doen naar ‘brand search’ (hoe vaak wordt op je merk gezocht) en kopers vragen hoe ze bij je (kassa) terecht zijn gekomen. Maak er een open vraag van, je zult zien dat de antwoorden haaks staan op de statistieken die je uit je (Google) Analytics haalt.
- Behalve ‘Buyer Persona’s’ ook een ‘Ideal Customer Profile’ (ICP): voor welke bedrijven heb jij een oplossing? Welke huidige klanten zijn erg tevreden en leveren de meeste marge?
- Maak van je website een glijbaan: de drempel naar de contactpagina moet laag zijn, op elke pagina of blog minimaal via één klik.
Demand Gen volgens het ‘Bookshop’-model
Om klanten te helpen met Demand Generation hebben we het ‘Bookshop’-model ontwikkeld. In een gezamenlijk Groeiplan werken we stap voor stap toe naar groei op verschillende vlakken: niet alleen het aantal klanten maar ook in de versterking van de ’thought leadership’ van je bedrijf en medewerkers. Neem contact met ons op als je hier meer over wilt weten.
Wil je meer weten over Demand Generation?
Neem contact met ons op via onderstaand formulier.
Meer dan 20 jaar ervaring
Award winning
Persoonlijk advies
Of bereik ons via
Maandag tot en met vrijdag 08:30 – 17:30